Nissan IDx Freeflow



دو خودروی اسپرت مفهومی سری IDx نیسان IDx Freeflow و IDx NISMO در نمایشگاه خودروی توکیو 2013 معرفی شدند، بازخوردهای این دو خودرو به قدری مثبت بوده‌اند که اکنون این خودروساز ژاپنی را مجاب کرده است که یکی از این دو خودرو را وارد چرخه‌ی تولید خود کند. این اطلاعات در طی هفته‌ی جاری توسط اندی پالمر، رئیس بخش محصولات نیسان در نمایشگاه خودروی دیترویت 2014 اعلام شد.



وی در مصاحبه با وب سایت Go Auto پس از پرسش‌های زیاد در مورد خودروهای IDx گفت: یکی از آن دو وارد آن چه که ما برنامه‌ی میان مدت می‌نامیم خواهد شد، حال این که ما هر دوی آن‌ها را تولید کنیم هنوز مشخص نیست، من نمی‌گویم که ما هر دوی آن‌ها را نخواهیم ساخت، ولی ما مطمئناً یکی از آن‌ها را وارد چرخه‌ی تولید خواهیم کرد.


Nissan IDx Freeflow Interior
Nissan IDx Freeflow Interior


پالمر جزئیات این پروژه را آشکار نکرد ولی اشاره کرد که IDx تولیدی جای خالی خودروی اسپرت قبلی نیسان، 240SX (Silvia) را پر خواهد کرد، چیزی که سال‌ها در مورد آن شایعات زیادی مطرح می‌شد.


هنوز بسیار زود است که بتوان این خودرو را رقیبی برای Scion FR-S یا Subaru BRZ دانست، زیرا هنوز چیزی در مورد مشخصات فنی آن نمی‌دانیم. هر دو خودروی مفهومی IDx دیفرانسیل عقب بودند ولی خودروی IDx Freeflow گفته می‌شود که دارای موتوری 1.2 یا 1.5 لیتری و گیربکس CVT خواهد بود. خودروی IDx NISMO نیز که ظاهری اسپرت تر از Freeflow دارد دارای گیربکس CVT بوده ولی یک موتور توربوشارژردار 1.6 لیتری قوی‌تر و دسته دنده‌ی روی فرمان برای کنترل دستی pseudo خواهد داشت.


برای دانستن این که طراحی ظاهری نسخه‌ی تولیدی خودرو چگونه خواهد بود، پالمر می‌گوید که نسخه‌ی نهایی و تولیدی خودرو تفاوت چندانی با مدل خودروی مفهومی نخواهد داشت.


اگرچه طراحی ظاهری هر دو خودروی مفهومی IDx به صورت کاملاً واضح از داتسون 510 دهه‌های 1960 و 70 الهام گرفته، ولی طراحی آن‌ها تحت تأثیر خودروهای اوایل قرن بیست و یکم نیز بوده است. گفته می‌شود پروسه‌ی طراحی خودرو که از طراحی چهارچوب اصلی خودروها تا اعمال آخرین جزئیات آن‌ها می‌باشد تقریباً به اتمام رسیده است.