سونی برای سرویس PlayStation Now از سخت افزار سفارشی با 8 پلی استیشن 3 بر روی یک مادربرد بهره می‌برد



سونی با خرید سرویس استریم بازی Gaikai سعی نمود تا جای خالی عدم پشتیبانی از بازی‌های پلی استیشن 3 در پلی استیشن 4 را پر کند. فناوری گایکای نه تنها پلی استیشن 4 را قادر به اجرای بازی‌های قدیمی این پلتفرم می‌کند بلکه تلویزیون‌های هوشمند، تبلت‌ها و تلفن‌ها را نیز هدف قرار می‌دهد. سونی برای ارائه این سرویس یک مادربرد سفارشی را طراحی کرده است.




سونی در نمایشگاه CES جزئیات بیشتری از سرویس ابری PlayStation Now را رونمایی کرد، سرویسی که از طریق فضای ابری امکان اجرای بازی‌های پلی استیشن 3 را در کنسول بازی پلی استیشن 4 و دیگر ابزارهای هوشمند میسر می‌کند. سونی برای ارائه این سرویس، سرورهای خاصی را طراحی نموده که بر روی مادربرد آن‌ها، سخت افزار 8 پلی استیشن 3 قرار می‌گیرد که هر کدام قادر به ارائه سرویس مستقل به کاربران هستند. سپس تعداد بسیاری از این سرورها در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک دیتاسنتر بزرگ را تشکیل می‌دهند که کاربران برای اجرای بازی‌های پلی استیشن 3 به آن‌ها متصل خواهند شد.

در این روش بازی‌ها بر روی سرورها اجرا می‌شوند و تنها به کنسول، تلفن هوشمند یا تبلت کاربر، استریم می‌گردند. این بدین معناست که ابزار هوشمند شما برای اجرای بازی پلی استیشن 3 تنها کافی است که به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته و قادر به استریم ویدیو باشد. این دو مشخصه تقریبا برای اکثر کاربران غیر ایرانی در دسترس هستند.

سونی با طراحی این مادربردهای جدید توانسته سرعت پاسخ‌دهی سرورها به کاربران افزایش داده تا تاخیر اجرای بازی به حداقل برسد، اما باید تا راه اندازی سرویس منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تاخیر اجرای بازی‌ها برای کاربران مختلف دنیا قابل تحمل خواهد بود یا خیر.

بعید به نظر می‌رسد که سونی تغییری در پردازنده اصلی پلی استیشن 3 داده باشد چرا که آنوقت احتمالا برای اجرای بازی‌های این کنسول به مشکل بر خواهد خورد، اما در ارتباطات و شبکه آن تغییراتی را انجام داده تا بهینه‌تر عمل کند و برای ارائه سرویس ابری بازده بهتری داشته باشد. از طرفی این سرورها نیازی به بخش کنترل کننده دسته‌های بازی یا بلوتوث ندارد و از این رو می‌تواند بازده بهتری در اجرای بازی‌ها داشته باشد.

حال باید تا عرضه PlayStation Now صبر کنیم و ببینیم سونی تا چه حد در ارائه این سرویس موفق عمل خواهد کرد.