آیا می‌دانید پیش از گوگل، سامسونگ شانس خرید کمپانی توسعه‌ی دهنده‌ی اندروید را داشته است؟


توسعه‌ی سیستم‌عاملی برای ایجاد تغییر در طول سال‌های میانی دهه‌ی گذشته میلادی نظر بسیاری از کمپانی پیشروی کنونی را به خود جلب کرده بود. بطوری که داستان پیوستن اندی‌رابین به گوگل و همچنین تصاحب استارت‌آپ وی توسط غول جستجو نیز نشان از این مساله دارد. شاید درصورتی که سامسونگ ابتدا اندروید را از آن خود کرده بود، دنیای تلفن‌های‌هوشمند اندرویدی حال و روز دیگری داشت.





در سال 2005 و پیش از آنکه تلفن‌های‌هوشمند به معنای امروزی به بازار معرفی گردند، استانداردهای دیگری در دنیای تلفن‌های همراه حکمرانی می‌کردند. اپراتورها تقریبا کنترل تلفن‌های مورد استفاده را در دست داشتند و حتی نتایج جستجوی انجام شده از طریق تلفن‌های ‌تولیدی خود را نیز تغییر می‌دادند.

در دوره‌ی پیش از معرفی تلفن‌های‌هوشمند کنونی که در سال 2007 با معرفی آیفون به بازار آغاز شد، به تعداد تولیدکنندگان تلفن‌های‌همراه پلتفرم‌های اختصاصی وجود داشت. برای مثال اپلیکیشن‌های توسعه داده شده برای پلتفرم تلفن‌های‌همراه نوکیا، در سایر گوشی‌ها کاربرد خاصی نداشت. اغلب توسعه‌دهندگان تمایلی به کار در حوزه‌ی تلفن‌های‌همراه نداشتند، چراکه توسعه‌ی اپلیکیشن برای تلفن‌های‌‌همراه مختلف مستلزم توسعه‌ی چندین نسخه از یک اپلیکیشن داشت.

اما رفته‌رفته این صنعت در حال حرکت به سوی تحولی عظیم بود. یکی از موثرترین افراد در پیشبرد این انقلاب، اندی‌رابین است که به پدر اندروید ملقب شده است. وی ابتدا در فکر توسعه ی سیستم‌عاملی برای دوربین‌های دیجیتال بود که بعد‌ها گستره‌ی خود را به دنیای تلفن‌های‌هوشمند نیز افزایش داد. وی کار خود را به‌عنوان مهندس رباتیک در کمپانی کارل‌زایس آغاز کرد، اما بعدها به توسعه‌ی سیستم‌عامل برای ابزار‌های قابل حمل روی آورد. وی پیشتر در کمپانی نوپای خود که یک استارت‌آپ با نام Danger بود، نام و نشانی را برای خود کسب کرد، یکی از محصولات این کمپانی تلفن Sidekick‌ است که با همکاری T-Mobile به بازار عرضه شد. وی با گذشت زمان تجربه‌ی بیشتری کسب کره و حمایت و پشتیبانی شماری از مهندسان فعال در این حوزه را جلب کرد. وی در اکتبر سال 2003 کار روی پروژه‌ی اندروید را آغاز کرد، اما یک سال پس از آغاز این کار، استارت‌آپ وی منابع مالی لازم برای حیات را نداشت. این استارت‌آپ کمپانی بزرگی را برای حمایت از خود نداشته و حامی خاصی برای حمایت از پروژه‌ی در دست توسعه وجود نداشت.

AndyRubinInt

در این حال، اندری‌رابین به فکر جلب حمایت یکی از کمپانی‌های بزرگ فعال در این زمینه افتاد تا منابع مالی مورد نیاز برای ادامه توسعه ی سیستم‌عامل را جذب کند. اما نکته جالبی که در داستان توسعه ی اندروید نهفته است، اولین کمپانی است که رابین برای جذب حمایت به آن مراجعه کرد. این کمپانی بزرگترین تولیدکننده‌ی تلفن‌های‌اندرویدی یعنی کمپانی کره‌ای سامسونگ بود. تیم هشت نفره‌ی توسعه‌ دهنده‌ی اندروید راهی سئول کره‌ی جنوبی شدند تا مذاکراتی را برای جلب حمایت کمپانی کره‌ای سامسونگ به‌دست بیاورند.

در حضور بیست نفر از متخصصان سامسونگ، طرح مربوط به اندروید توسط اندی‌رابین ارائه شد، اما به‌جای اشتیاق برای پیوستن به این طرح و استقبال از آن، جوابی که تیم هشت نفره‌ی توسعه دهنده‌ی اندروید دریافت کردند، سکوتی سنگین بود. تیم بررسی سامسونگ در پاسخ به این تیم چنین اظهار نظر کرد:

آیا شما در پی تولید چنینی سیستم‌عاملی هستید؟ آیا تعداد نفرات حاضر در این مکان که کل تیم توسعه دهنده است برای این کار مناسب بوده و توانایی انجام آن را دارند؟

رابین چنین ادامه می‌دهد:

این افراد با خنده‌ی تمسخرآمیز ما را راهی کردند و این حادثه دو هفته پیش از تصاحب کمپانی ما توسط گوگل رخ داد.

اما تلاش‌های اندی‌رابین برای به نتیجه رساندن خود نتیجه داد. لری‌پیج در روزهای ابتدایی سال 2005 میلادی موافقت خود را ترتیب دادن دیداری با اندی‌رابین اعلام کرد. پس از انجام ملاقات و آشنایی با طرح اندی‌رابین برای توسعه‌ی سیستم‌عامل اندروید، لری‌پیج نه‌تنها تامین منابع مالی برای پیشبرد این طرح را پذیرفت، بلکه پشنهاد خرید کمپانی تحت مدیریت اندی‌رابین را نیز توسط گوگل پیش روی وی گذاشت. این طرح دقیقا همان چیزی بود که لری‌پیج و سرگئی‌برین در پی آن بودند. یکی دیگر از نگرانی‌های بنیان‌گذاران گوگل، تصاحب این طرح توسط کمپانی مایکروسافت بود، از‌این رو این دو نفر از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را برده و کمپانی اندری‌رابین را تصاحب کردند.

گوگل این کمپانی و طرح اندروید را با قیمتی برابر 50 میلیون دلار از آن خود کرد. 8 توسعه دهنده‌ی این کمپانی در نیمه‌های سال 2005 میلادی جذب گوگل شدند و همگی در تیم توسعه ی سیستم‌عامل اندروید مشغول به کار شدند.