Yahoo!


چندی پیش «مریسا میر» مدیرعامل کمپانی یاهو خطاب به اپل اعلام کرد که دیگر وقت آن رسیده تا از اتکای بیش از حد به موتور جستجوی گوگل جلوگیری به عمل آید. اما آیا این اتفاق به زودی رخ خواهد داد؟ و آیا اپل راضی خواهد شد از یاهو به جای گوگل استفاده نماید؟




گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در تمام محصولات ساخت اپل شناخته می‌شود. کاربران می‌توانند به صورت دستی از سایر جستجوگرها مانند بینگ و یاهو استفاده نمایند؛ اما باید پذیرفت که طیف گسترده‌ای از کاربران همواره از گوگل برای جستجو استفاده می‌نمایند. بسیاری از کاربران عادی نیز برای جستجو انواع مختلف اطلاعات از این موتور جستجو استفاده می‌کنند.

هیچ شکی وجود ندارد که در دنیای امروز، گوگل حرف اول را در بسیاری از زمینه‌ها علی‌الخصوص جستجوی آنلاین می‌زند. این کمپانی تا به امروز تلاش‌های بسیاری را به کار گرفته و از تجارب اندیشمندان و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و ریاضیات بهره برده تا کاربران حداکثر رضایت از نتایج نمایش داده‌شده را داشته باشند. همین موضوع نیز باعث شده تا مجاب‌کردن اپل به لغو قرارداد با گوگل، کاری بسیار سخت و حتی غیر‌ممکن به نظر رسد. اما تعدادی از کارمندان یاهو عنوان کرده‌اند که مدیرعامل این کمپانی به سختی در پی آن است که اپل را متقاعد به انجام چنین کاری نماید.

بر اساس یک گزارش، «مریسا میر»، مدیرعامل یاهو و «آدام کاهن»، معاون ارشد در بخش موبایل و محصولات نوظهور این کمپانی، در انجام این کار مصمم هستند. آن‌ها همچنین به کرار پرزنتیشن‌هایی را به همراه نمودارها و آمار و ارقام مختلف آماده کرده‌اند که در آن‌ها به وضوح نشان می‌دهند که اپلیکیشن‌ جستجوی اختصاصی برای iOS چگونه به نظر می‌رسد و چه توانایی‌هایی دارد. سران یاهو امیدوارند بتوانند این پرزنتیشن‌ها را به مدیرعامل اپل نشان دهند که این موضوع تاکنون به وقوع نپیوسته‌ است. البته این بدان معنی نیست که سران یاهو تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. آن‌ها با چند معاون ارشد اپل مذاکراتی را داشته‌اند و حتی مریسا میر شخصاً با «جانی آیو»، معاون ارشد قدرتمند اپل در امور طراحی در این زمینه صحبت کرده است.

این اولین باری نیست که میر در جنگ با گوگل شمشیر را از رو می‌بندد. نکته جالب در این مورد این است که میر سال‌ها یکی از مدیران ارشد گوگل بوده است!

در ادامه نبرد با گوگل، یاهو اعلام کرده که در حال ایجاد یک سرویس شبیه به سرویس ویدیویی یوتیوب گوگل است؛ با این تفاوت که برای تبلیغات در این سرویس کاربران هزینه به مراتب کمتری را نسبت به یوتیوب پرداخت می‌نمایند. پس از آن‌که غول ثروتمند خرید و فروش چینی، Alibaba، ده درصد از سهام یاهو را از آن خود کرد، گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد موضوع سرازیر‌شدن حجم زیادی از پول از سمت علی‌بابا به یاهو مطرح شده است که حاکی از این هستند که یاهو قصد دارد بخش زیادی از این پول را در بخش جستجوی خود سرمایه‌گذاری کند. لازم به ذکر است که در حال حاضر سرویس‌های بورس و هواشناسی یاهو به طور پیش‌فرض در دستگاه‌های مبتنی بر iOS مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما رقابت با گوگل در زمینه جستجو به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست. یاهو برای آن‌که بتواند با رقیب دیرینه خود رقابت کند و پیروز از میدان خارج شود، می‌بایست حتماً در این زمینه فعالیت مؤثر داشته باشد تا بتواند به سطحی که گوگل در حال حاضر در دنیای جستجوگرها قرار دارد برسد. تا زمانی که یاهو نتواند از نقطه نظر فنی، گوگل را از میدان به در کند، نمی‌تواند اپل را راضی به کنار گذاشتن گوگل بنماید.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که اپل تا زمانی که جایگزین مناسب و ارزشمندی برای گوگل پیدا نشود ریسک کنار‌گذاشتن این کمپانی را به جان نخواهد خرید.

اپل طی چند سال گذشته اپلیکیشن مخصوص یوتیوب را فروشگاه آیتونز حذف نمود و سرویس نقشه گوگل را با سرویس نقشه خود تعویض کرد. اما در زمینه جستجوی اطلاعات همچنان باید گفت که هیچ رقیبی نتوانسته به گوگل نزدیک شود.