sony game


چند سالی است که کمپانی بزرگ سونی با وجود فعالیت‌های مستمر خود در جهت معرفی محصولات خوب و با کیفیت، با مشکلات جدی روبروست و رقبای بزرگی سد راه آن شده‌اند. سونی بخش‌های بزرگ و کوچکی دارد که هر یک برای توسعه‌ی بیشتر سونی تلاش می‌کنند. یکی از بخش‌های مهم کمپانی سونی، بخش سرگرمی‌ها و بازی‌های رایانه‌ای است که با توجه به مشکلات اقتصادی، سهم خود از کمپانی بازی‌سازی Square Enix را واگذار کرده که در ادامه‌ی مطلب به بررسی اعداد و ارقام آن می‌پردازیم.




اسکوئر انیکس در دنیای بازی‌های نقش‌آفرینی (RPG) و به خصوص سبک ژاپنی یا jRPG ، با بازی‌های سری Final Fantasy که شاهکار این سازنده است و همچنین سری Dragon Quest، Star Ocean، Kingdom Hearts محبوب و مشهور است. در ایران هم با عناوین دسته اول مثل Tomb Raider، Hitman و Deus Ex شناخته می‌شود.

یکی از شرکای اصلی اسکوئر انیکس که بیشتر بازی‌های نقش آفرینی خود را منحصراً برای کنسول‌های بازی سونی ارایه کرده، سونی است. سونی با توجه به مشکلات اقتصادی سونی که حتی در برخی فصول سال‌های قبل منجر به ضررهای بزرگ شده، سهم خود از برخی کمپانی‌ها را واگذار می‌کند. در این راستا اخیراً سونی تمام سهام خود از اسکوئر انیکس را به مبلغ 46.9 میلیون دلار واگذار کرده، چیزی که 150 میلیون دلار برای سونی، آب خورده بود و البته در مقابل ضرری که سونی در سال گذشته پیش‌بینی کرده، رقمی ناچیز است چرا که سونی از 1.1 میلیارد دلار ضرر صحبت کرده است.

این فروش در ادامه‌ی کاهش هزینه‌های عملیاتی است. سونی قبلاً با کاهش فروشگاه‌های خرده‌فروشی، فروش ساختمان‌ها، بستن استدیوهای بازی‌سازی و اخراج کارمندان تلاش خود را کرده تا وضعیت نابسامان خود را بهبود بخشد. حتی بخش لپ‌تاپ‌های وایو که سال‌‌ها مشغول به کار بود هم در جهت حل مشکلات به فروش رسیده و بخش تلویزیون‌ها هم با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

یکی از بخش‌های موفق سونی، بخش بازی‌های رایانه‌ای است که با فروش 7 میلیون کنسول PS4، موفقیت آن ادامه دارد ولیکن سهام 8.25 درصدی سونی از کمپانی بازی‌سازی اسکوئر انیکس، به نظر در اولویت‌های بعدی بوده که حالا به کلی واگذار شده است.

اما در نهایت خبر بد برای بازی‌خورها، شاید با این کاهش سرمایه‌گذاری روی اسکوئر انیکس، بخشی از فعالیت‌های این سازنده‌ی موفق با مشکل روبرو شود ولیکن نگران نباشید چرا که اسکوئر انیکس در گذشته نسبت به سونی بسیار وفادار بوده است.