پلی‌استیشن ۴


همانطور که می‌دانید آخرین گزارش‌های فروش کنسول‌های بازی حاکی از فروش 7 میلیون دستگاه پلی‌استیشن 4 در مقابل 5 میلیون دستگاه ایکس‌باکس وان است. اما چرا سونی قادر به ایجاد چنین اختلافی در میزان فروش شده است، در حالی که هر دو کنسول به فاصله‌ی یک هفته راهی بازار شده‌اند؟




شاید اختلاف 100 دلاری در قیمت این دو رقیب یکی از دلایل عمده‌ی موفقیت کنسول سونی باشد، اما NeoGAF با انتشار لیستی از بازی‌های عرضه شده برای هر دو کنسول از زمان عرضه، بخشی از دلایل عمده‌ی این موفقیت را روشن می‌کند.

در اواخر آبان ماه سال گذشته، هر دو کنسول روانه بازار شدند. اما ایکس‌باکس با مجموعه‌ای از عناوین اختصاصی روانه‌ی فروشگاه‌ها شد که می‌توان از جمله‌ی این بازی‌ها به Dead Rising 3، Forza Motorsport 5 و Ryse: Son of Rome اشاره کرد. اما در مقابل سونی لیست چندان جذابی برای علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری نداشت و تا حدودی علاقمندان را با عناوینی چون Killzone: Shadow Fall و Knack ناامید کرد، اما وجود بازی‌های مستقل و استفاده از بازی‌های منتقل شده از پی‌سی تا حدودی منجر به موفقیت سونی شده و کاربران را امیدوار به آینده کرد.

در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی که با نیمه‌ی دوم آذرماه برابر است، عرضه‌ی بازی‌ها برای هر دو کنسول متوقف شد و عنوان خاصی برای هیچ یک از کنسول‌ها منتشر نشد. اما با ورود به سال میلادی جدید، بازی پرطرفدار Tomb Raider: Definitive Edition برای هر سه پلتفرم ایکس‌باکس، پلی‌استیشن و پی‌سی منتشر شد. این اولین بازی منتشر شده برای هر دو کنسول ایکس‌باکس و پلی‌استیشن در فاصله‌ی دو ماه پس از عرضه‌ی هر دو کنسول بود. از این پس سونی آغاز به انتشار بازی‌های رایگان برای مشترکین سرویس پلی‌استیشن پلاس کرد که این امر منتج به برتری کنسول سونی در ماه‌های ژانویه و فوریه شد.

ماه مارس میلادی که مصادف با دو دهه‌ی پایانی اسفندماه بود، تبدیل به زمان استیلای سونی بر بازار شد. کمپانی ژاپنی با عرضه‌ی 9 عنوان بازی اختصاصی گوی سبقت را از رقیب ربود، بطوریکه حتی انتشار بازی Titanfall نیز قادر به جبران عقب‌ماندگی ایکس‌باکس وان نگردید. در ادامه می‌توانید لیست منتشر شده را مشاهده کنید.

PS4XboXOne