مشکلات شبکه‌های مخابراتی برزیل در ورزشگاه‌ها


کمتر از بیست روز تا آغاز دومین رویداد بزرگ دنیای ورزش باقی مانده است و هنوز برخی از نواقص همچنان پابرجاست. برزیل کشوری است که برای میزبانی از جام‌جهانی 2014 زیرساخت‌های خود را مورد بازنگری قرار داده است، اما به‌نظر می‌رسد دولت این کشور در زمینه‌ی توسعه‌ی شبکه‌ی مخابراتی تلفن‌های‌هوشمند و توسعه‌ی شبکه‌ی ارتباطی 4G ‌که وعده داده بود تا در هر ۱۲ شهر برگزاری توسعه داده شود، کمی منفعل بوده است.




هرچند شبکه‌های اجتماعی با برخورداری از میلیون‌ها عضو به‌عنوان یک بنگاه خبری مردمی ایفای نقش می‌کنند، اما گویا این مورد در جام‌جهانی برزیل 2014 کمتر خواهد بود. قدرت چنین شبکه‌هایی به‌دلیل بروز بودن آن‌ها است که به‌واسطه‌ی استفاده از ابزار‌های قابل حمل متکی به شبکه‌های ارتباطی مخابراتی محقق شده است. اما گزارش‌های منتشر شده نشان از عملکرد ضعیف دولت برزیل در مورد توسعه‌ی شبکه‌های مخابراتی برزیل دارد، از این‌رو شاید Selfieهای کاربران و طرفدران فوتبال نقش کمرنگی در شبکه‌های اجتماعی بازی کند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، حتی در برخی از شرایط مساعد و عدم وجود تراکم جمعیتی نیز در برخی مناطق تلفن‌های‌هوشمند قادر به پاسخگویی به ظرفیت تماس‌های برقرار شده نیستند. کارشناسان با ابراز نگرانی از چنین مسائلی، تجربیات حاصل را در جام کنفدراسیون‌ها مصداق بارزی از این مسئله عنوان کرده‌اند که برقراری تماس‌های تلفنی در ورزشگاه‌های مملو از تماشاگر بعضاً بسیار جان‌فرسا بود.

براساس تدابیر اندیشیده شده در بیرون از ورزشگاه‌ها خودروهای سنگین مجهز به آنتن‌های مخابراتی قرار خواهند گرفت، اما این آنتن‌ها نیز قادر به پاسخگویی به یک ورزشگاه 70,000 نفری مملو از جمعیت نخواهند بود. شاید یکی از بدترین مواردی که باید چاره‌ای برای آن اندیشید، قابلیت برقراری ارتباط در موارد اضطرار است. یقیناً در این موارد قابلیت ارتباط با بیرون یکی از اولین شروط برای مقابله با خطرات آتی است. تماشاگران و افرادی که از سایر کشورها به برزیل سفر خواهند کرد قادر به استفاده از اینترنت در سطح کشورهای در حال توسعه نبوده و از این‌رو می‌توان نقش شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار را تا حدودی کمرنگ‌تر از پیش عنوان کرد.

براساس آمارهای منتشر شده این کشور 200 میلیون نفری چیزی در حدود ۲۷۲ میلیون شماره‌ی فعال تلفن‌همراه دارد. اما به‌دلیل پوشش ضعیف و نقطه‌ به نقطه‌ی اپراتورهای مخابراتی، صنعت تلفن‌های‌همراه و مخابرت یکی از منفورترین صنایع در برزیل است.

اپراتورهای مخابراتی یکی از اصلی‌ترین مشکلات در برزیل را برای توسعه‌ی آنتن‌دهی خود، شهرداری‌ها عنوان کرده‌اند که اجازه‌ی نصب آنتن‌های بیشتر را در شهرها در اختیار اپراتورهای مخابراتی قرار نمی‌دهد. همانطور که اشاره کردیم، دست‌اندرکاران بازی‌ها در نظر دارند تا با استفاده از کامیون‌های مجهز به آنتن‌های مخابراتی و همچنین ون‌هایی با قابلیت در اختیار گذاردن اینترنت بی‌سیم، مشکلات را تاحدودی حل کنند.

باید به انتظار آغاز بازی‌ها بنشینیم تا واکنش هواداران و افراد حاضر در ورزشگاه‌ها را در قبال شبکه‌ی مخابراتی برزیل ببینیم.