عینک‌هوشمند برای نوردرمانی


استفاده از گجت‌های پوشیدنی هوشمند همیشه یکی از جذاب‌ترین موضوعات در داستان‌های علمی‌تخیلی بوده است. ساعت‌ها و عینک‌های‌‌هوشمند با قابلیت‌های رویایی دست‌مایه‌ی داستان‌های علمی‌تخیلی گوناگونی قرار گرفته‌اند، اما تولید این گجت‌ها همچون گوگل‌گلس، پنجره‌های جدیدی را پیش‌روی دوست‌داران فناوری باز کرده است. در ادامه به بررسی سه‌ عینک‌هوشمندی خواهیم پرداخت که گوگل‌گلس از داشتن امکانات آن‌ها بی‌بهره است.



همانطور که گفتیم گوگل‌ با تولید گوگل‌گلس افق‌های جدیدی را برای دوست‌داران فناوری ترسیم کرده است. یقیناً با تکمیل گوگل‌گلس شاهد یک محصول انقلابی با بهره‌گیری از مجموعه‌ای از فناوری‌های خلاقانه خواهیم بود. هرچند گوگل‌گلس پتانسیل بهره‌گیری از قابلیت‌های فراوانی را در زمینه‌های مختلف از جمله واقعیت‌افزوده، انجام بازی‌ها و کمک به کاربر در استفاده از سایر ابزارهای‌هوشمند خود دارد، اما محصولات دیگری نیز هستند که ویژگی‌های متمایزکننده‌ای دارند. در کنار گوگل‌گلس نمونه‌های دیگری از عینک‌ها نیز وجود دارند که از امکاناتی بهره می‌گیرند که گوگل‌گلس فاقد آن‌ها است!

در ادامه به بررسی اسن محصولات خواهیم پرداخت:

 ۱. عینک‌های نوردرمانی

 افسردگی فصلی یکی از بیماری‌های مرتبط با روح و روان است که با تغییر فصول در برخی اوقات همچون زمستان و تابستان، در نیم‌کره‌ی شمالی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری در حدود 10 میلیون نفر را در نیم‌کره‌ی شمالی درگیر می‌کند. از عوارض این ناراحتی می‌توان به افسردگی، اضطراب و تغییر در حالات روحی اشاره کرد. یکی از راهکارها برای درمان این مشکل، نوردرمانی است که با استفاده از پرتو نور مخصوص سعی در شبیه‌سازی نور آفتاب برای درمان بیماران دارد که قادر به جذب طبیعی نور افتاب نبوده‌اند.

 یکی از دانش‌آموزان در دانشگاه Drexel فیلادلفیا نوعی عینک طراحی و تولید کرده است که با تاباندن نور در دامنه‌ی دید فرد مورد نظر که از بیماری SAD رنج می‌برد، روزهای پرنور تابستان را شبیه‌سازی می‌نماید.

Troy Hudson، دانشجوی 22 ساله‌ای است که در رشته‌ی مهندسی پزشکی دانشگاه Drexel به تحصیل می‌پردازد. وی این عینک را با هدف تبدیل نوردرمانی به یک امر روزانه توسعه داده است. بسیاری از تجهیزات مرتبط با نوردرمانی با استفاده از ساختار ثابت و لامپ‌ها بزرگی عرضه می‌شوند که برای استفاده از آن باید در نزدیکی آن برای ساعت‌های متمادی نشسته و منتظر پایان دوره‌ی مورد نظر باشیم. با استفاده از این عینک، این کار به امری سهل تبدیل می‌شود که نیازی به سکون کاربر نیز ندارد.

 ۲. مِتا

متا، یک استارت‌آپ مستقر در کالیفرنیای ایالات متحده است که جذابیت واقعیت افزوده، قدرت یک لپ‌تاپ و قایل حمل بودن تلفن‌هوشمند را در یک عینک Ray-Ban قرار داده است. با استفاده از این عینک می‌توان صفحه‌ی نمایش هولوگرافیک مانندی را در پیش چشم دید که با استفاده از دست و زست‌های حرکتی می‌توان از آن استفاده کرد.

این عینک‌هوشمند از دو قسمت تشکیل شده است. یک خروجی نمایش سه‌بعدی و یک اسکنر سه‌بعدی. خروجی صفحه‌ی نمایش این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا تصاویر را مشاهده نماید، در حالی که اسکنر سه‌بعدی با شناسایی محیط اطراف منجر به راهنمایی پردازشگر در قرار دادن تصاویر گرافیکی روی محیط می‌شود.

این گروه موفق به جمع‌آوری سرمایه‌ای 200,000 دلاری از طریق کیک‌استارتر شدند. هم‌اکنون می‌توان هر یک از این محصولات را با قیمت 3,650 دلار پیش خرید کرد که در ژانویه‌ی 2015 روانه‌ی بازار خواهند شد.

۳. گلیف

گلیف، یک سینمای‌خانگی شخصی است که قادر به جذب سرمایه‌ای 1.5 میلیون دلاری در کیک‌استارتر شده است. این محصول از فناوری نمایشی شبکیه‌ی مجازی بهره می‌برد که هدف از آن نمایش تصاویر کریستالی بسیار با کیفیت است.

این عینک‌هوشمند با وجود هدفون‌هایی مجهز شده‌اند که شما را در تصاویر پخش شده غرق می‌کنند. زمانی که کاربر نگه‌دارنده‌ی حاوی بخش نمایشی را روی چشم‌های خود قرار می‌دهد، مجموعه‌ای شامل میلیون‌ها آیینه‌ی مینیاتوری و کوچک با تایش نور روی شبکیه‌ی چشم شما، تصاویر دیجیتالی را روی چشم کاربر تشکیل می‌دهد.

با استفاده از پورت HDMI‌ تعبیه شده کاربران قادر خواهند بود تا تصاویر موجود روی سایر ابزار‌های خود را به این گجت منتقل نمایند.