برازوکا، توپ جام‌جهانی فوتبال 


 در جریان برگزاری بازی‌های جام‌جهانی مشاهده نموده‌اید، آدیداس در ادامه‌ی تولید توپ‌های مخصوص جام‌جهانی فوتبال، برازوکا را برای بازی‌های برزیل در نظر گرفته است. آدیداس مدعی شده است که با انجام آزمایش‌های مختلف از وقوع مشکلات مشابهی چون غیرقابل پیش‌بینی بودن جابولانی در برازوکا پیشگیری کرده است. در ادامه به بررسی این ادعا با زبان تصاویر خواهیم پرداخت.




آدیداس در جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی، جابولانی را معرفی کرد که این توپ را با استفاده از هشت تکه تولید کرده بود. این توپ با انتقاد فراوان دروازه‌بانان مواجه شد که علت آن غیرقابل پیش‌بینی شدن مسیر این توپ پس از دستیابی به یک سرعت خاص است. ناسا نیز در آن زمان با آزمایش این توپ توسط متخصصان آئرودینامیک خود، مشکل این توپ را تایید کرد. حال متخصصان آژانس فضایی ایالات متحده، برازوکا را در سالن باد مورد آزمایش قرار داده‌اند، تا این توپ را نیز مورد بررسی قرار دهند.

ezgif-save

آدیداس تعداد تکه‌های مورد نیاز برای ساخت برازوکا را به شش تکه کاهش داده است، اما علی‌رغم صاف شدن بیش از پیش سطح توپ، این توپ پایداری بیشتری یافته است و علت آن استفاده از برآمدگی‌های بسیار کوچکی در سطح توپ است که سیر توپ در مسیر  پیش‌بینی شده را بیمه می‌کند.

1970ball

لازم به‌ذکر است که در سرعت‌های خاصی، جریان باد در اطراف توپ به‌هم می‌خورد و از این‌رو پیش‌بینی مسیر توپ کمی سخت می‌شود. درصورتی که بازیکنان ضربه‌ای به توپ در این سرعت وارد کرده یا ضربه‌ی وارد شده توپ را بدون چرخش به حرکت در آورد، مسیر توپ غیرقابل پیش‌بینی خواهد شد. این فرآیند Knuckling نام دارد. در جریان جام‌جهانی گذشته، جابولانی در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت به حالت Knuckling می‌رسید که به‌دلیل صیقلی بودن بیش از حد سطح توپ، این توپ غیرقابل پیش‌بینی می‌شد. در حالی که علی‌رغم کاهش سرعت Knuckling ‌در برازوکا به 48 کیلومتر بر ساعت، استفاده از الگوهای برجسته در سطح توپ و عمق بخشیدن به شیارهای تکه‌های توپ منجر به پایداری بیشتر آن شده است.