L70 L90



ماه پیش، ال‌جی خارج از هیاهویی که بر سر معرفی پرچمدار بعدی‌اش، G3 برپا کرد، چند تلفن هوشمند میان رده را با قیمت‌هایی استثنایی و امکانات مناسب روانه بازار کرد. این مدل‌ها LG L90 و LG L70 هستند که با توجه به امکانات و قیمت‌های مناسبشان، با اقبال خوبی در بازار کشور روبرو بوده‌اند و حالا با گذشت مدت کوتاهی از حضورشان در بازار، قدم به دفتر زومیت جهت بررسی گذاشته‌اند. با ما در بررسی مزایا و معایب این دو میان‌رده ال‌جی همراه شوید. 




ال‌جی را می‌توان یکی از نام‌های معتبر حال حاضر دنیای موبایل نامید. نامی که شاید هنوز در کسب جایگاه درخور در بین کاربران و عموم مردم نیاز به کار بیشتری دارد اما بسیار خوب درخشیده است متاسفانه هنوز هم که هنوز است این باور که محصولات ال‌جی در دنیای موبایل چندان قابل اطمینان نیستند، در بعضی از مردم دیده می‌شود ولی واقعیت این است که این موضوع به هیچ وجه مبنای صحیحی ندارد. به هر حال عزم جزم کره‌ای‌ها در مطرح کردن خود در بازارهای جهانی خبر از آینده‌ای درخشان برای آنها می‌دهد و احتمالا با توجه به روند صعودی فعلی شاهد موفقیت روزافزون این برند در آینده‌ای نزدیک باشیم. 

در ادامه بررسی‌های زومیت، این بار نوبت به معرفی یک میان‌رده درخشان دیگر از بازار میان‌رده‌ها این بار از دیار کره جنوبی و شرکت ال‌جی رسیده است. همانطور که سال گذشته، ال‌جی با تبلت LG G Pad در بازار تبلت‌های با قیمت متوسط خوش درخشید، این بار L90 دو سیم کارته و با اندکی ارفاق برادر ارزان‌ترش L70 دو سیم کارته نیز می‌توانند دل بسیاری را با امکانات مناسب و قیمت مناسبشان بربایند. (هر چند 800 هزار تومان هم پولی کمی نیست ولی در مقایسه با قیمت‌های نجومی فعلی قیمت مناسبی محسوب می‌شود!)

در کنار امتیازات ویژه‌ای که L90 Dual از آن برخوردار است، برادر کوچکتر آن، L70 Dual نیز با قیمت 550 هزارتومانی‌اش یک جایگزین مناسب و در خور برای این محصول در رده‌ای پایین‌تر قرار می‌گیرد که بدین ترتیب می‌تواند کاربران بیشتری را به سوی محصولات غول کره‌ای جذب کند. ما در این بررسی با توجه به جنبه‌های مشترک بسیار بین دو محصول، آن‌ها را در یک مقاله در کنار یکدیگر قرار داده‌ایم تا انتخاب بین دو مدل و قیاس آن‌ها برای شما نیز راحت‌تر صورت بپذیرد. نسخه تک‌سیم کارت این تلفن‌ها نیز در بازار موجود است که طراحی ظاهری آنها اندکی متفاوت است ولی دفتر ال‌جی در ایران نسخه دو سیم‌کارته این تلفن را در اختیار ما قرار داد تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

مشخصات LG L90 Dual D410 LG L70 Dual D325
ابعاد 131.6 x 66 x 9.7 mm 127.2 x 66.8 x 9.5 mm
وزن تقریبا 127 گرم 126.6 گرم
پردازنده

Snapdragon 400
Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7

Snapdragon 200
Dual-core 1.2 GHz Cortex-A7

پردازشگر گرافیکی  Adreno 305

 Adreno 302

اندازه صفحه ‌نمایش 4.7 inch (~245 ppi )

4.5 inch (~229 ppi )

رزولوشن 540 x 960 pixels  

480 x 800 pixels  

نوع صفحه‌نمایش IPS LCD  IPS  LCD
حافظه رم 1 GB 1 GB
حافظه ذخیره‌سازی 8GB 4GB
باتری 2540 mAh 2100 mAh
دوربین 8 MP با فوکوس خودکار  5 MP بدون فوکوس خودکار
دوربین جلو VGA VGA
سیستم‌عامل  Android  v4.4.2 (KitKat)  Android  v4.4.2 (KitKat)

طراحی

L90 Dual D410

محصولات میان‌رده یا پایین‌تر در زمینه طراحی اغلب حرف خاصی برای گفتن ندارند. این موضوع خصوصا در میان‌رده‌های برندهای بزرگ که توجه خود را معطوف پرچمدارهایشان می‌کنند، حتی بیشتر به چشم می‌آید. در طراحی ال‌جی ال 90 و به مراتب با شدت بیشتر در ال 70 نیز با نکته انقلابی یا ظاهر جدیدی روبرو نیستیم و با یک گوشی با ظاهر مشابه با محصولات قبلی این شرکت روبرو هستیم؛ دستگاه‌هایی با بدنه پلاستیکی، گوشه‌های گرد، قاب منحنی در زاویه جانبی  و حاشیه‌های اندک در روبرو!

از آنجایی که  ال‌90  یک محصول میان رده محسوب می‌شود،  نمی‌توان انتظار بالایی از جنس بدنه آن داشت و از قضا این موضوع در اولین استفاده از دستگاه به چشم می‌آید. جنس بدنه ال‌90 تعریف چندانی ندارد و از نوعی پلاستیک براق است که هنگام لمس کردن آن، می‌توان به کیفیت متوسطش پی برد. به لحاظ ابعادی صفحه نمایش 4.7 اینچی با توجه به حاشیه‌های اندک در قسمت بالا و پایین، کوچک‌تر از محصولات مشابه خود با همین اندازه است و از این بابت باید تلاش ال‌جی را برای درنظرگرفتن ابعاد کوچکتر، مورد تحسین قرار داد. حاشیه‌ها به رسم محصولات پرچمدار ال‌جی با حداقل میزان ممکن فعلی تولید شده‌اند و از این رو می‌‌توان زیبایی بیشتری را در قسمت روبرو شاهد بود و علاوه بر آن گوشی به شکل مناسبی در دست جای می‌گیرد. دورتادور تلفن را نیز یک نوار نازک نقره‌ای رنگ از جنس فلز فرا گرفته است که در کناره‌ها نازک‌تر می‌شود و در بالا و پایین تلفن به حداکثر ضخامت خود می‌رسد. قاب پشتی تلفن اندکی انحنا دارد که سبب می‌شود در دست گرفتن و نگاه داشتن دستگاه ساده‌تر صورت بپذیرد. با این وجود جنس بدنه به گونه‌ای است که اندکی سبب لیز خوردن آن می‌شود که البته نمی‌توان آن را به صورت جدی به عنوان یک ایراد کامل در نظر گرفت. 

L90 L70 LG

در کل به لحاظ ظاهری، ال‌90 ظاهر بسیار ساده و شکیلی دارد که با توجه به خوش دست بودن، وزن پایین و ضخامت اندکش می‌تواند شما را راضی کند. از سوی دیگر، اندازه‌ها و ضخامت نه چندان زیاد به همراه وزن مناسبش نیز سبب می‌شود تا به راحتی بتوانید از آن طولانی مدت استفاده نمایید.

ال‌جی دو سال پیش با ارائه محصولات سری L اول توانست در بازار میان‌رده‌ها عملکرد موفقی داشته باشد. سال گذشته نسخه جدید این خانواده با یک پسوند II روانه بازار شدند که از سخت‌افزار بهتر و نرم‌افزار بروزتر بهره می‌برد، اما کیفیت ساخت آن کاهش یافته بود. به نظر می‌رسد در نسل سوم این سری محصولات علاوه بر این که تنوع افزایش یافته روند قبلی همچنان ادامه دارد. یعنی نرم‌افزار بروز شده و سخت افزار سری جدید L قدرتمندتر شده است، ولی متاسفانه بدنه پلاستیکی چنگی به دل نمی‌زند.

در نمای روبرو، یک صفحه نمایش 4.7 اینچی بزرگ از ال‌جی ال‌90 مشاهده می‌کنیم که در حاشیه‌های اندک کنار خود محکم شده است. بالای این صفحه، لوگوی ‌ال‌جی، بلندگوی مخصوص تماس تلفنی، دوربین دوم با توانایی ثبت تصاویر با رزولوشن 1.3 مگاپیکسلی و سنسور تشخیص میزان نور دیده می‌شود. در پایین این صفحه نمایش نیز دکمه‌های اصلی به صورت لمسی در حاشیه قرار گرفته‌اند. دکمه‌های پایین دستگاه خوشبختانه یا متاسفانه بر روی بدنه حک شده‌اند که این موضوع مزایایی چون دسترسی همیشگی و راحت و معایبی همچون عدم امکان تغییر دکمه‌ها یا محل آن‌ها با چرخش صفحه نمایش را دارد. 

L70 L90 LG

 دکمه‌های اصلی ال‌90 شامل دکمه‌های هدایت اندروید همچون بازگشت، Home، دکمه منو و دکمه تعویض سریع بین سیم‌کارت‌ها (در مدل دو سیم‌کارته) است. 

در عقب دستگاه، پنل قابل جداسازی پلاستیکی قرار دارد که با ظرافت با نوار فلزی دور تا دور یکپارچه شده است. علاوه بر لوگوی ال‌جی که در نیمه بالایی قرار دارد، دوربین  نسبتا با کیفیت 8 مگاپیکسلی (البته ال‌90 دارای یک مدل 5 مگاپیکسلی نیز هست) به همراه فلاش ال‌ای‌دی خودنمایی می‌کند. در نیمه پایینی و در سمت راست نیز، یک بلندگوی کوچک که حجم صدای مناسب و با کیفیتی نیز دارد مشاهده می‌شود که برای پخش موزیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در سمت راست، دکمه پاور مستطیلی و ساده قرار داده شده است و در سمت چپ نیز دکمه‌های کاهش و افزایش حجم صدا به چشم می‌خورند. در کل، دکمه‌های فیزیکی دستگاه در جای مناسب خود قرار گرفته‌اند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. همچنین قرار گرفتن دکمه‌های اصلی در پایین دستگاه هم نقطه قوت آن محسوب می‌شود و هم محدودیت‌هایی را در استفاده به وجود می‌آورد، ولی در کل مشکلی در آن‌ها وجود ندارد. در بالای تلفن، جک هدفون 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری یا هدست تعبیه شده است و در پایین نیز درگاه ورودی میکرو یو‌اس‌بی قرار دارد. 

L70 Dual D325

یکی از اصلی‌ترین معایب L90 در زمینه طراحی ظاهری، کیفیت بدمه آن بود. بدنه مات بدون طرح این محصول باعث شد تا طی همین چند روزی که با آن کار می‌کردیم شاهد خط و خش‌های ریزی روی بدنه آن باشیم که البته در نسخه سفیدرنگ چندان به چشم نمی‌آمد. جنس L70 نیز مشابه L90 است با این تفاوت که این بار بدنه صاف و مات نبوده و طرح خاصی بر روی آن وجود دارد که علاوه بر این که به ایجاد اصطکاک با دست شده و در نتیجه بهتر در دست قرار می‌گیرد، باعث شده تا به راحتی خط و خش روی آن نیفتد و ظاهر دستگاه نیز زیباتر به نظر برسد. در واقع هر چند که بدنه‌های پلاستیکی این روزها جز جدایی ناپذیر محصولات دنیای موبایل است، ولی انتخاب نوع مناسب از پلاستیک نیز نقش مهمی در کیفیت و حسی که در هنگام استفاده از محصول منتقل می‌شود، دارد.

L70 L90 LG

طراحی ظاهری در ال 70 و ال 90 تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هر دو دستگاه دارای حاشیه‌های اندک، گوشه‌های منحنی هستند و اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در وجود چهار دکمه‌ فیزیکی در ال‌70 (دکمه‌های تعویض سیم‌کارت، دکمه منو، Home و بازگشت) است. دکمه‌هایی که در ال 90 به صورت مجازی در سیستم عامل و بر روی صفحه نمایش نقش بسته‌اند. تفاوت دوم بین این دو محصول در بخش طراحی، نبود انحنا در بدنه پشتی ال 70 است. عدم انحنای بدنه ال 70 مستقیما بر روی ارگونومی آن تاثیر گذاشته و اگر شما این دو تلفن را در دست بگیرید متوجه خواهید شد که انحنا در لبه‌ها تا چه حد می‌تواند بر روی ارگونومی و خوش‌دست بودن دستگاه تاثیرگذار باشد.

در روبروی دستگاه، چهار دکمه تعویض سیم کارت، دکمه منو، دکمه خانه و بازگشت در پایین صفحه نمایش مشاهده می‌شود. در بالای صفحه نمایش نیز، لوگوی ال‌جی در کنار دوربین دوم که کیفیت بسیار پایین و رزولوشن VGA دارد به همراه سنسور تشخیص میزان روشنایی و بلندگوی مکالمه دیده می‌شود.

کناره‌های دستگاه از نظر طراحی دقیقا مشابه با ال90 است. منتها در چینش دکمه‌ها تفاوت‌هایی دیده می‌شود. در سمت راست، دکمه پاور به تنهایی در حصار فریم نقره‌ای رنگ نازک دیده می‌شود و  در سمت چپ نیز دکمه‌های کاهش و افزایش صدا دیده می‌شوند. در بالای دستگاه،‌ جک 3.5 میلی‌متری هدفون و در پایین نیز درگاه ورودی USB دیده می‌شود.

در پشت دستگاه نیز، لوگوی ال‌جی در مرکز و دوربین اصلی در قسمت بالا و بلندگوی دو تکه شده کوچک در پایین دستگاه دیده می‌شود. در کل طراحی دستگاه در قسمت عقبی مشکل بخصوصی ندارد و نمی‌توان از محل قرار گیری بلندگو ایرادی گرفت.

صفحه نمایش

یکی از نقاط قوت ال‌90 با قیمت مناسب 800 هزارتومانی‌اش، صفحه نمایش با کیفیت آن است. صفحه نمایش به کار رفته در این مدل از خانواده IPS LCD با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ است. رزولوشن این صفحه نمایش 4.7 اینچی، 540 در 960 پیکسل و تراکم پیکسلی در آن حدود 234 پیکسل در هر اینچ است. بدین ترتیب با توجه به اندازه صفحه نمایش، این تراکم پیکسلی استاندارد کمک می‌کند تا به راحتی نوشته‌ها و متون را مطالعه کرده یا به وبگردی بپردازید. همچنین یک‌ لایه ضد خش گوریلاگلس 2 برای حفاظت دستگاه از خط و ضربه نیز بر روی آن کشیده شده است.

L90

نمایش رنگ‌ها همانطور که حتی از صفحه‌های IPS معمولی نیز انتظار می‌رود، در حد قابل قبولی قرار دارد. به علاوه کنتراست و روشنایی نیز  در حد کاملا مطلوبی قرار دارد به طوری که تمامی متون در زیر نور آفتاب کاملا واضح قابل رویت هستند. در کنار این‌ها زاویه‌ی دید که در تمامی پنل‌های IPS نقطه قوت محسوب می‌شود، در این محصول نیز گسترده بوده و به راحتی می‌توانید با زوایای غیر مستقیم، محتویات را بر روی صفحه مشاهده نمایید. 

در بخش تنظیمات صفحه نمایش ال‌90 نیز امکانات جالب توجهی همچون امکان قرار دادن روشنایی صفحه در اندازه صفر بین ساعت 12 بامداد تا 6 صبح به صورت خودکار یا روشن ماندن صفحه در صورت شناسایی صورت شما و فهمیدن آنکه در حال نگاه کردن به آن‌ هستید، دیده می‌شود. 

در کل، صفحه نمایش ال‌90 با توجه به میان‌رده بودن در حد بسیار مطلوبی قرار دارد، به طوری که می‌توان از این کیفیت  برای یک تلفن هوشمند با این قیمت به عنوان یک نقطه قوت مهم یاد کرد.

تفاوت بین صفحه نمایش ال‌70 با مدل بزرگ‌تر ال 90،‌ چندان محسوس نیست. با این وجود در زمینه زاویه دید و البته تراکم پیکسلی، ال 90 عملکرد مطلوب‌تری از خود به جای می‌گذارد. اما در زمینه نور صفحه نمایش، هر دو محصول از شدت روشنایی کافی برای دیده شدن در زیر نور مستقیم آفتاب بهره‌مند هستند و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد. 

 نرم‌افزار

رابط کاربری ال‌جی را می‌توان مجموعه‌ای از امکانات و نکات مثبت رابط کاربری دیگر شرکت‌های در کنار بعضی امکانات اختصاصی و جدید دانست. این موضوع باعث شده تا رابط کاربری ال‌جی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و برای هر کاربری که با آن به دنیای اندروید وارد می‌شود، تجربه‌ای دلپذیر باشد.  هر دو مدل  ال 70 و ال 90 با اندوید 4.4 کیت کت روانه بازار شده‌اند و از لحاظ رابط کاربری هیچ تفاوت بخصوصی با یکدیگر ندارند. البته اپلیکیشن‌های نصب شده بر  بر روی این دو با توجه به تفاوت سخت‌افزاریشان اندکی تفاوت دارد که البته چندان محسوس نیست. برای مثال ما اپلیکیشن Remote که برای کنترل برخی دستگاه‌های دیجیتالی قابل استفاده، توسط تلفن همراه را میسر می‌کند بر روی ال‌70 مشاهده‌ نکرده‌ایم، چرا که این تلفن فرستنده اینفرارد ندارد.

در رابط کاربری هر دو مدل که بر روی اندروید کیت کت 4.4.2 قرار گرفته‌اند،  هنوز هم همان رابط کاربری روان و کاربردی نسخه‌های پیشین دیده می‌شود.

رابط کاربری و QSlide

Screenshot 2014-06-30-12-19-47

در این رابط کاربری مالتی‌تسکینگ به معنای واقعی روبرویتان قرار می‌گیرد. شما به راحتی می‌توانید چندین برنامه که در شاخه‌ای به نام QSlide قرار می‌گیرند را به صورت همزمان در پنجره‌های جداگانه اجرا کرده و حتی میزان شفافیت آن‌ها را نیز تغییر دهید. برای مثال می‌توانید حین دیدن فیلم وبگردی کنید یا تقویم را چک نمایید. در کل با وجود محدودیت در تعداد این اپلیکیشن‌ها، همچنان QSlide نیازهای شما در مالتی تسکینگ را با قرار دادن اپلیکیشن‌های اصلی پوشش می‌دهد. از نظر ظاهری نیز، علاوه بر تم عروسکی موجود در رابط کاربری، جلوه‌های انیمیشنی مختلفی نیز در حرکت در بخش‌های سیستم عامل همچون هنگام باز کردن صفحه یا قفل کردن منو وجود دارد که جذابیت بصری این رابط کاربری را افزایش می‌دهد.

Think Free Viewer

Screenshot 2014-06-30-12-19-47

ال‌جی همچنین فکر کسانی که قصد استفاده‌هایی همچون مرور فایل‌های آفیس را در دستگاه خود دارند نیز کرده و برای آن‌ها اپلیکیشن Think Free Viewer را قرار داده است. این اپلیکیشن می‌تواند تمامی اسناد موجود در دستگاه شما را اسکن و به نمایش در بیاورد تا بتوانید به راحتی همیشه آن‌ها را در دسترس داشته و مطالعه نمایید.

با توجه به کلیپ‌بورد پیشرفته‌ای که ال‌جی در رابط کاربری اختصاصی خود قرار داده، کار با متون و اسناد آفیس بسیار راحت بوده و به راحتی می‌توانید اسناد را مشاهده کرده و محتوای آنها را انتقال دهید.

Quick Remote

Screenshot 2014-01-20-20-03-11

با کمک این اپلیکیشن می‌توانید از تلفن هوشمند خود به عنوان کنترلری برای تلویزیون، دی‌وی‌دی پلیر و بعضی از محصولات منزل استفاده نمایید. این محصولات با کمک اینفرارد کار می‌کنند و در واقع مدل‌ها و برندهای بسیاری را پوشش می‌دهند. تنها کافی است تا دستگاه را به سمت آن‌ها بگیرید و آن‌ها را در صورت پشتیبانی از این قابلیت کنترل نمایید و در صورت عدم پشتیبانی تنها کافی است تا یک کنترلر جدید برای آن‌ها بسازید.

این اپلیکیشن در L70 وجود ندارد، چرا که L70 مجهز به فرستنده IR نیست.

Safety Care

Screenshot 2014-01-20-20-03-11

اگر تلفن خود را گم‌کرده‌اید یا نگران دزدیده شدن آن هستید، اپلیکیشن Safety Care تا حدودی می‌تواند خیال شما را از این بابت آسوده کند. با دادن شماره‌ تلفن‌های اورژانسی به این برنامه، باقی راه را خودش برایتان خواهد پیمود. برای مثال در زمان عدم استفاده از دستگاه در مدتی مشخص، آشنایان شما را مطلع خواهد کرد. یا در صورتی که از مختصات جغرافیایی بخصوصی خارج شوید، باز هم مشخصات مکانی شما به شماره‌های اورژانسی که داده‌اید ارسال خواهد شد. این بخشی از امکانات این اپلیکیشن جهت اطلاع عزیزانتان از وضعیت اورژانسی شماست! شما می‌توانید از حالت‌های دیگر این اپلیکیشن همچون ارسال مشخصات جغرافیایی پس از تماس‌های اضطراری بهره‌مند گردید.

دوربین

دوربین 8 مگاپیکسلی ال‌90 کیفیت متوسطی دارد. مشکل اصلی دوربین ال‌90 طبیعی نبودن رنگ‌ها خصوصا در محیط‌های بسته است. با این وجود، کیفیت عکس‌برداری در محیط‌های پر نور خارجی کاملا مناسب است و به راحتی می‌تواند شما را در حین عکسبرداری راضی نماید. اپلیکیشن دوربین نیز هر چند امکانات کمتری به نسبت اپلیکیشن دوربین سونی دارد، ولی تقریبا از تمامی موارد لازم برای یک عکاسی معمولی با تلفن هوشمند برخوردار است. در زیر نمونه تصاویر گرفته شده توسط دوربین ال‌90 را در شرایط مختلف مشاهده می‌نمایید. 

در آخر سری به دوربین مدل کوچک‌تر L70 زدیم تا دوربین آن را مورد بررسی قرار دهیم. در بررسی‌های ما از دوربین ال‌70، به نظر می‌رسد که ال‌جی برای کاهش قیمت نهایی تمرکز کمتری را بر روی دوربین قرار داده است و به همین خاطر نمی‌توان از ال 70 انتظار ثبت تصاویر خارق‌العاده‌ای داشت . البته این موضوع با توجه به قیمت اندک و مناسب آن کاملا قابل چشم پوشی است و از آن نمی‌توان به عنوان یک ایراد یاد کرد. در طرف دیگر، کیفیت عکسبرداری در صورتی که نور محیط بیرونی کافی باشد می‌تواند شما را در ثبت بهترین لحظه‌هایتان یاری نماید. ال70 از یک دوربین 5 مگاپیکسلی بهره می‌برد و قابلیت اتوفوکوس نیز در آن دیده نمی‌شود. برای فوکوس بر روی بخش خاصی از تصویر می‌توانید از اسلایدری که در بخش راست نرم‌افزار دوربین آن دیده می‌شود استفاده نمود. در طرف دیگر، ال‌70 از نظر دوربین نیز به هیچ وجه عملکرد راضی ‌کننده‌ای از خود به نمایش نمی‌گذارد. دوربین در شرایط نوری خوب نیز با نویز همراه است، چه برسد به نور کمتر! در کل نمی‌توان انتظار تصاویر چندان مناسبی از آن داشت. اما از نظر اپلیکیشن دوربین، تفاوت چندانی به غیر از وجود حالت‌های کمتر در ال‌70 دیده نمی‌شود. در کل ال 70، میان رده ال‌جی، عملکرد قابل قبولی در بخش طراحی و دوربین از خود به نمایش نمی‌گذارد. در زیر چند تصویر نمونه از L70 را مشاهده می‌کنید.

باتری

ال‌جی در مدل ال‌90 از یک باتری 2540 میلی‌آمپرساعتی و در ال‌70 از یک باتری بهره برده است. ما برای سنجش میزان کارآیی باتری در این دو محصول آن‌ها را در زیر آزمایش معمول خود در زومیت، یعنی نمایش یک فیلم در شرایطی که تمامی شبکه‌های ارتباطی خاموش بوده و روشنایی نیز روی 50 درصد تنظیم شده است، قرار دادیم. در این سنجش، ال‌90 موفق شد تا یک فیلم 720p را حدودا به مدت  9 ساعت به صورت مداوم پخش کند و در طرف دیگر، مدل ضعیف‌تر یعنی ال 70 نیز در شرایط مشابه حدود 9 ساعت و 30 دقیقه در زیر این آزمایش دوام آورد.

در استفاده روزمره این تلفن‌ها می‌توانند پاسخگوی نیازهای شما حتی بیش از یک روز کامل باشند. به دلیل بهره‌گیری از نمایشگر با رزولوشن پایین و پردازنده‌های رده متوسط، مصرف باتری پایین است و از این بابت مشکلی را نخواهید داشت.

قدرت و کارآیی

همچون روال همیشگی‌مان زومیت، ما در مراحل نهایی بررسی خود سعی در نصب اپلیکیشن‌های مختلف و اجرای بازی‌های سنگین پرداختیم تا ببینیم دستگاه تا چه حد توانایی پاسخگویی به نیازهای کاربران اندرویدی را دارد. ال‌90 با کمک تراشه Snapdragon 400 و پردازنده 4 هسته‌ای خود، اغلب بازی یا اپلیکیشن‌های مورد نظر ما را به شکل قابل قبولی اجرا نمود.

L90 L70 LG

در سوی دیگر، ال‌70 نیز با وجود بهره‌مندی از تراشه معمولی‌تر و فضای ذخیره سازی اندک 1.5 گیگابایتی امکان نصب همزمان چند بازی HD سنگین را به شما نمی‌دهد ولی در کل در زمینه اجرای اپلیکیشن‌های معمول، اغلب با مشکلی مواجه نخواهید شد.

در نهایت برای اینکه دید بهتری نسبت به قدرت سخت افزاری و کارآیی نرم‌افزاری محصولات ال‌جی داشته باشیم، سری به بنچمارک‌ها زدیم و نتیجه آن‌ها را برایتان در جدول زیر گرد آورده‌ایم تا بهتر بتوانید به مقایسه قدرت سخت افزاری این دو محصول با رقبا بپردازید:

تلفن / تبلت AnTuTu3
AnTutu4
Linpack
Single / Multi
Quadrant 2.1 3DMark 
IceStorm
Vellamo
HTML 5 / Metal
CF Bench v1.2/v1.3 BaseMark
OS II / Sunspider
LG L90 Dual 13٫111
14٫440
75.594
201.033
8٫165 5٫231 981
504
12٫731 450
LG L70 Dual 11985
12٫701
63.366
147.565
5٫401 4٫286 1٫004
490
6,823 330
Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE 29,370
35,075
369.31
608.905
18584 13,685 1714
1177
32,492 854
Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi 28,684
33,778
 386.32
694.10
 19,162  13,896 1706
1176
32,778  835
Xperia Z2 31,030
32,579
382
547
17,975 18,019 1,504 33,61
32,931
1,037
Xperia Z2 Tablet 31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458  18,786 1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8 34,233

36,727

350.76

807.10

23,792 19,152 1618

1272

36,690

36,727

1036
Farassoo Fast 712 15,537

18,154

54

118

5,067  3,982 1,898

488

11,437
14,059

261
Xperia T2 Ultra 17,713

19,570

101.30

300.19

9,400 - 2,019

589

11,462

17,736

411
Samsung Galaxy S5 32,335 436.63 / 512.66 23050 - 1521 / 1261 47003  
LG G Pro Lite Dual 6,927 48.3 / 69.3 3,886 - 1,596 / 443 6,189  
Xperia Z1 Compact 34,558 420 / 702 20,661 - 2,806 / 1,177 33,893  
Xperia C 13,757 38 / 148 3,950 - 1,553 13,278  
 Nexus 5  23,593  660 / 346 9,179 -  2,085 / 1,206  22,280  
Galaxy Note 3  32,108  420 / 870 20,056 -  2,490  24,250  
LG G Pad 8.3 21,796 300 / 794 12,083 - 2,498 / 731 25,720  
Padfone Infinity 2 35,609 381 / 722 22,352 - 2892 / 1191 32150  
FonePad 7 19,548 102.0/216.5  5,649 - 1,857 / 623 6,549  
Xperia M 9,120  94.9/142.3 4254 - 1780 8,765  
LG G2 31,856 430.0 / 950.0 19,270 - 2,798 36,050  
Xperia Z1 30,861 463.0/936.0 20,592 - 2,658 32,809  
Xperia Z Ultra 29,750 405.0/864.0 18,530 - 3,005 32,021  
Padfone Infinity 24,050  310.0/670.1 12,125 -  2,410  24,890  
Hyundai T10 15,803 54.0/155.0 4,020 - 1,750 12,061  
Xperia Tablet Z 20,495 210/608 7,610 - 2,259 18,037  
Galaxy S4 - Octa 26,151 781.0 12,396 - 2,062 18,730  

جمع‌بندی

میان‌رده‌ها را از معنای لغوی‌شان نیز می‌توان درک کرد. میان رده باید تلفنی باشد که بین یک پرچمدار و یک تلفن پایین رده قرار می‌گیرد. هم امکانات  و ظاهر پرچمدارها را تا حدودی دارد، ولی از نظر کیفیت ساخت و قدرت و کارآیی با آن‌ها اندکی فاصله دارد. محصولی که مناسب کسانی است که امکان خرید یک پرچمدار را نداشته یا به آن‌ها نیازی ندارند. در کل میان ‌رده‌ها نیز خودشان قوانین و پیش‌نیازهایی در روبروی خود دارند تا بتوانند جایگاه قابل قبولی در بازار کسب نمایند.

جمع بندی L90

ال‌جی با ال‌90 نشان داده که نه تنها  می‌تواند در تولید پرچمدارها و تلفن‌های بالارده قدرتمند ظاهر می‌شود، بلکه در تولید یک میان رده مناسب و خوش قیمت نیز تبهر دارد. همانطور که در گذشته، تبلت GPad 8.3 توانست نظرمان را به سوی خودش جذب کند! در واقع ال‌90 صرف نظر از بدنه و طراحی که برای کاهش قیمت طبیعی به نظر می‌رسد، با یک دوربین خوب، صفحه نمایش خوب‌تر و  بازده و قدرت قابل قبول در کنار نکات مثبت دیگر، به میدان آمده و توانسته است تا نظرمان را به خود جلب کند. این تلفن در بازار شلوغ میان‌رده‌ها رقبای محبوب بسیار دیگری از سوی سونی یا هوآوی در پیش روی خود می‌بیند. در کل این محصول خصوصا برای کسانی که می‌خواهند امکانات نرم‌افزاری پرچمداران نسل قبلی ال‌جی را در قالبی ساده‌تر و با قیمت مناسب‌تر 800 هزار تومان تجربه کنند و از آن لذت ببرند، تجربه دلپذیری رقم خواهد زد.

برادر کوچکتر این محصول از خانواده L، یعنی L7o نیز محصول رقابتی است که چند پله پایین‌تر از L90 و البته با قیمت بسیار کمتر قرار می‌گیرد. این محصول در زمینه طراحی حرفی برای گفتن ندارد و دوربین آن نیز عکس‌های با کیفیتی نمی‌گیرد. اما در سوی دیگر تقریبا از غالب امکانات نر‌م‌افزاری ال‌جی در دیگر محصولاتش همچون ال‌90 بهره می‌برد و قیمت بسیار مناسب‌تری نیز دارد. در کل ال 70 نیز برای کسانی که چندان به کارآیی سنگین اهمیت نمی‌دهند و به دنبال یک محصول خوش قیمت با امکانات متوسط برای اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های معمول می‌گردند، مناسب است. 

حالا نوبت شماست. نظرات خود در رابطه با ستاره‌های فعلی بازار میان‌رده‌ها از ال‌جی و تجربه‌های خود از آن‌ها در میان بگذارید. 

نقاط قوت

  • طراحی مناسب
  • قیمت مناسب
  • صفحه نمایش قابل قبول 
  • عمر باطری مناسب
  • رابط کاربری با امکانات مناسب در هر دو مدل

نقاط ضعف

  • بدنه‌ی نه چندان باکیفیت
  • دوربین نه چندان خوب