تعرفه ایرانسل و همراه اول 


در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه تعرفه دو اپراتور بزرگ کشور بیاندازیم و آنها را با هم مقایسه کرده و تحلیل کوچکی نیز از جداول قیمت‌ها داشته باشیم



بدون شک بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در کشور، همراه اول و ایرانسل هستند. تعداد مشترکین این دو اپراتور با سایر اپراتورهای کشور قابل مقایسه نیست. ما تعرفه‌های دو اپراتور همراه اول و ایرانسل را در جدول‌های مقایسه‌ای برای سیم‌کارت‌های دایمی و اعتباری به صورت مجزا در کنار هم قرار داده‌ایم تا مقایسه‌ای بین آنها صورت بگیرد:

جدول مقایسه تعرفه سیم‌کارت‌های دایمی

نوع تماس ایرانسل همراه اول مقایسه
داخل شبکه ۴۹۹ ریال ۵۷۰ ریال ایرانسل ۷۱ ریال ارزان‌تر
خارج از شبکه به تلفن همراه ۴۹۹ ریال ۶۲۵ ریال ایرانسل ۱۲۶ ریال ارزان‌تر
خارج از شبکه به تلفن ثابت ۴۹۹ ریال ۵۷۰ ریال ایرانسل ۷۱ ریال ارزان‌تر
پیامک فارسی ۸۹ ریال ۸۹ ریال یکسان
پیامک لاتین ۱۶۰ ریال ۲۲۲ ریال ایرانسل ۶۲ ریال ارزان‌تر
پیام چندرسانه‌ای (MMS) ۱۹۹ ریال ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ریال ایرانسل ۳۰۱ تا ۲۸۰۱ ریال ارزان‌تر

 

جدول مقایسه تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری

نوع تماس ایرانسل همراه اول مقایسه
داخل شبکه ۶۶۹ ریال ۶۷۰ ریال ایرانسل ۱ ریال ارزان‌تر
خارج از شبکه به تلفن همراه ۹۲۹ ریال ۹۳۷ ریال ایرانسل ۸ ریال ارزان‌تر
خارج از شبکه به تلفن ثابت ۷۹۹ ریال ۶۷۰ ریال همراه اول ۱۲۹ ریال ارزان‌تر
پیامک فارسی ۱۰۵ ریال ۱۰۶ ریال ایرانسل ۱ ریال ارزان‌تر
پیامک لاتین ۱۹۹ ریال ۲۶۴ ریال ایرانسل ۶۵ ریال ارزان‌تر
پیام چندرسانه‌ای (MMS) ۱۹۹ ریال ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ریال ایرانسل ۳۰۱ تا ۸۰۱ ریال ارزان‌تر

همان طور که مشاهده می‌کنید، در اکثر موارد تعرفه‌های ایرانسل مبالغی کم و بیش پایین‌تر دارند. اما اجازه دهید به صورت موردی به برخی از این موارد بپردازیم. به عنوان مثال در ۳ مورد اول مشاهده می‌شود که در سیم‌کارت‌های دایمی اختلاف قیمت بین دو اپراتور در تماس‌های داخل و خارج شبکه کمی زیاد است که البته در مورد سیم‌کارت‌های اعتباری این اختلاف قیمت فقط به یک ریال کاهش می‌یابد. تحلیل من بر این است که ایرانسل به دلیل این که مشترکین دایمی کمتری نسبت به همراه اول دارد، نرخ مکالمات در شبکه داخلی و خارجی آن به شکل قابل توجهی پایین‌تر از همراه اول است. دلیل این امر نیز تشویق مشترکین به خرید سیم‌کارت دایمی ایرانسل است. چرا که مشترکین دایمی نسبت به مشترکین اعتباری وفاداری و اصطلاحا Loyalty بیشتری دارند و مشترکین مطمین‌تر و پایدارتری محسوب می‌شوند.

در مورد سیم‌کارت‌های اعتباری آمار کاملا برعکس است و اتفاقا مشترکین اعتباری ایرانسل بسیار بیشتر از همراه اول هستند. بر این اساس انتظار این بود که نرخ تعرفه‌ها هم شرایطی کاملا برعکس را داشته باشند، اما همان طور که مشاهده می‌کنید به جز یک مورد، یعنی «تماس خارج از شبکه به تلفن ثابت» در بقیه موارد همچنان ایرانسل با اختلافی ناچیز تعرفه‌ای ارزان‌تر از همراه اول دارد. می‌توان این گونه برداشت کرد که از آنجا که همراه اول اپراتور شرکت مخابرات ایران محسوب می‌شود، توانسته نرخ تماس با تلفن ثابت در سیم‌کارت‌های اعتباری خود را پایین آورد تا کاربران اعتباری بیشتری را به خود جلب کند.

در مورد پیامک‌ها، تعرفه پیامک‌های فارسی برای مشترکین اعتباری و دایمی تقریبا یکسان است. اما در مورد پیامک‌های لاتین اوضاع کمی متفاوت است. دلیل گران‌تر بودن تعرفه پیامک‌های لاتین نیز تا جایی که من به یاد می‌آورم این بود که شرکت مخابرات با این کار قصد داشت تا کاربران را به نوشتن پیامک‌ها به زبان فارسی تشویق کند تا از فرستادن پیامک‌هایی به رسم‌الخط ناخوشایند اصطلاحا «فینگلیش» پرهیز کنند. اما شاید الان با گذشت زمان و ارزان‌تر شدن نرخ تعرفه‌ها، بهتر باشد به جای گران‌ نگه داشتن پیامک‌های لاتین، پیامک‌های فارسی ارزان‌تر شوند تا بدین طریق کاربران هر چه بیشتر به ارسال پیامک‌های فارسی تشویق شوند.

 در مورد آخر، یعنی MMS اختلاف نجومی است! در حالی که مبلغ تعرفه پیامک چندرسانه‌ای در سیم‌کارت‌های دایمی و اعتباری ایرانسل ۱۹۹ ریال است، این رقم در همراه اول بین ۵۰۰ تا ۱۰۰ ریال برای سیم‌کارت‌های اعتباری و تا ۳۰۰۰ ریال برای مشترکین دایمی متغیر است. این در حالی است که همراه اول محدودیت ۱۰۰ کیلوبایتی برای ارسال فایل‌ها در نظر گرفته ولی ایرانسل مرز محدودیت حجم فابل‌های ارسالی را تا سه‌برابر همراه اول، یعنی ۳۰۰ کیلوبایت بالا برده است.

در مجموع به نظر می‌رسد که ایرانسل به خصوص بر روی سیم‌کارت‌های دایمی خود، تعرفه بسیار رقابتی‌تری دارد. اگر همراه اول بخواهد مشترکین اعتباری را بیشتر به سمت خود جلب کند باید در این حوزه تعرفه‌های ارزان‌تری را ارائه کند تا مشترکین را مجاب به استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری خود کند.