رمزنگاری 


گوگل از مدت‌ها قبل بر روی رمزنگاری end-to-end برای سرویس جیمیل خود کار می‌کرده است. اما اکنون به نظر می‌رسد غول جستجو تصمیم گرفته با یاهو هم‌پیمان شده تا با این دو شرکت به کمک یکدیگر، هر دو این سرویس‌های ایمیل مطرح را به درجه‌ی مناسبی از امنیت و رمزنگاری برسانند.




 یاهو تا حدودی در خصوص ایمن‌سازی سرویس ایمیل خود تعلل نمود و پس از چندین بار هک شدن نیز این فرآیند را با سرعت پایینی دنبال می‌کرد. اما روز گذشته، الکس استموس که از مسئولان امنیت اطلاعات یاهو است در کنفرانس امنیتی Black Hat که در لاس وگاس برگزار شد اعلام کرد سرویس Yahoo Mail در سال 2015 به رمزنگاری end-to-end مجهز خواهد شد. این موضوع به همینجا خاتمه نیافته و گفته شده است که این اقدام به شیوه‌ای انجام خواهد شد که سازگاری کامل با نمونه‌ی اجرا شده در جیمیل داشته باشد.

رمزنگاری و حفاظت به این شیوه، بدین معنا خواهد بود که تمامی ایمیل‌هایی که از شخصی به شخص دیگر ارسال می‌شود کاملا از سوی کلاینت خود کاربر رمزنگاری شده و در سوی دیگر توسط کلاینت مخاطب رمزگشایی خواهد شد. بدین ترتیب خطر شنود سرور نیز منتفی خواهد بود. با توجه به این مساله که بیش از 425 میلیون نفر از سرویس جیمیل استفاده می‌کنند، و نیز سرویس ایمیل یاهو نیز 273 میلیون کاربر دارد، می‌توان گفت که این تصمیم، امنیت مضاعف و بسیار مهمی را برای تبادلات ایمیل دنیا ایجاد خواهد کرد.

زمانی که دو شرکت به این بزرگی نیروی خود را برای اجرای چنین برنامه‌ای متحد می‌کنند، می‌توان به سطح اهمیت آن پی برد. یاهو همچنین گفته که امید دارد با توجه به باز بودن راه اجرای چنین سیستمی، رمزنگاری end-to-end در سایر اکوسیستم‌های ایمیل نیز صورت پذیرد تا در آینده شاهد بدل شدن آن به یک استاندارد باشیم.