زیبایی شناسی اپل: نگاهی بر تاریخچه طراحی آیفون 


اپل دیشب آیفون‌های باز طراحی شده ۶ و ۶ پلاس را رسما به معرض نمایش گذاشت. تاکنون قضاوت‌های مختلف و زیادی درباره این دو گوشی‌هوشمند بزرگ ساخته شده توسط اپل، در فضای وب منتشر شده‌اند. اما در این مطلب قصد نداریم به قضاوت بپردازیم و تنها می‌خواهیم با یکدیگر نگاهی به گذشته طراحی محصول بزرگ اپل یعنی آیفون بیندازیم



همانطور که می‌دانیم استیو جابز در سال ۲۰۰۷ از اولین آیفون رونمایی کرد و در همان سال سیستم عامل این دستگاه هوشمند را iOS نامید. دیروز در مراسمی رسمی برای اولین بار شاهد معرفی دو آیفون با اندازه‌های متفاوت بودیم.

اپل  پا در عرصه جدیدی از محصولات تکنولوژی گذاشت و برای اولین بار از یک ساعت هوشمند با نام اپل واچ رونمایی کرد. شاید بعدا نیز با تولید چند نسل از اپل واچ به یاد گذشته‌ها یادی از زبان طراحی پیشین اپل در ساعت‌های هوشمند کنیم. اما در این مطلب قصد ما نگاهی به گذشته گوشی هوشمند بسیار مشهور اپل است. در ادامه تصاویر نسل‌های گذشته آیفون و توضیحات مختصری درباره آن‌ها را مشاهده کنید.

آیفون (۲۰۰۷)

ogiphone-1نسل اول آیفون اپل در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، اما شایعات پیرامون آن از ۲۰۰۴ گرد و خاک به پا کرده بودند. زمانی که برای اولین بار این گجت عرضه شد، خیلی‌ها معتقد بودند که اپل با خود زیباترین طراحی صنعتی را بر روی یک موبایل به همراه آورده است. به خاطر همین استاندارد‌های بالا این گوشی هوشمند در چند سال پس از عرضه پله‌های موفقیت را یکی یکی طی کرد تا بالاخره موفق شد گوشی‌های سنتی که پیش از آیفون بسیار زیاد بودند را از رده خارج کند.

لبه‌هایی از جنس استیل ضد زنگ که در کناره‌های صفحه نمایش ۳.۵ اینچی قرار گرفته و پوسته‌ پشتی از جنس آلومینیوم که اکنون در مدل‌های مختلف مک‌بوک نیز شاهدش هستیم از خصوصیات بارز آیفون نسل اول محسوب می‌شود. جک ۳.۵ میلی‌متری این دستگاه تنها از ایر‌باد‌ها پشتیبانی می‌کرد. در پایین دستگاه دو بلندگو در دو طرف محفظه شارژ شونده دستگاه قرار گرفته بود. تمام حرکت‌های درون گوشی با صفحه نمایش لمسی انجام می‌شد و دکمه "Home" نیز در جلوی دستگاه قرار داشت.

آیفون 3G (دومین آیفون - ۲۰۰۸)

3g-1در تابستان ۲۰۰۸ بود که اپل با قیمت قراردادی ۲۰۰ دلار آیفون 3G را معرفی کرد. فریم نقره‌ای دوباره به دور صفحه نمایش این دستگاه کشیده شده بود، اما پشت دستگاه این بار از پلاستیک برجسته و براق سیاه رنگ ساخته شد. در این نسل همچنین طراحی پورت‌های دستگاه قابل قبول‌تر شده بودند. صفحه نمایش در همان اندازه ۳.۵ اینچ بدون تغییر باقی ماند، اما پوشش پشتی گوشی خمیده‌تر شد. اکنون حتی لوازم جانبی و داک‌های موجود نیز با این نسل آیفون سازگاری ندارند. این دستگاه در آن زمان با دو رنگ مختلف به بازار آمد، مشکی و سفید.

آیفون 3GS (سومین آیفون- ۲۰۰۹)

3gs-1

در بخش بیرونی و ظاهری دستگاه شاهد هیچ تفاوتی نسبت به نسل قبل نبودیم و 3GS بسیار شبیه به 3G بود و همان گزینه رنگ سفید را نیز ارائه می‌داد.

آیفون ۴ (۲۰۱۰)

4-1

شاید تغییر طراحی شاخص اپل که گوشی هوشمند آیفون را وارد عصری جدید از طراحی صنعتی کرد در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. در این سال پوشش پلاستیکی و فریم نقره‌ای از میان رفتند و در هر دو طرف دستگاه نیز لایه‌ای از جنس شیشه‌ جا خوش کرد. این طراحی همان چیزی بود که کاربران از اپل می‌خواستند در سال‌های آینده توسعه پیدا کند و باز هم وجود داشته باشد و این اتفاق  نیز افتاد.

البته در آیفون ۴ چون اپل برای اولین بار به سمت طراحی کاملا استیل حرکت کرده بود مشکلات آنتن دهی دستگاه امان خریداران این نسل را بریده بود. طراحی دکمه‌های جداگانه و گرد تنظیم صدا در سمت چپ دستگاه از دیگر تغییرات بزرگ این نسل آیفون محسوب می‌شود. همچنین در بخش جلویی گوشی برای اولین بار دوربین قرار گرفت.

آیفون 4s (پنجمین آیفون - ۲۰۱۱)

4s-1

رابطه‌ای پیشرفت قطعاتی که در آیفون 3GS نسبت به آیفون 3G به وجود آمد، بین دو آیفون 4S و آیفون 4 نیز برقرار شد. شیشه یکپارچه در دو طرف دستگاه بار دیگر قرار گرفت و طراحی صنعتی، آیفون را به زیباترین گوشی هوشمند بازار تبدیل کرده بود. همانطور که اطلاع دارید اپل در نسل‌های با پسوند S تنها اجزای درونی را متحول می‌کند و وهمچنین یژگی‌های نرم‌افزاری جدید را به گوشی‌های خود اضافه می‌کند. معمولا باز طراحی گوشی‌های هوشمند اپل هر دو سال یکبار انجام می‌شود. برای اولین بار در این گوشی هوشمند دستیار صوتی Siri متولد شد و همراه با نسخه جدید iOS عرضه شد.

آیفون ۵ (۲۰۱۲)

5-1-1

زبان طراحی که اپل در آیفون ۴ یاد گرفته بود به چند نسل بعد این گوشی هوشمند نیز سرایت کرد، اما هر بار این ظاهر دست‌خوش صیقل خوری‌های زیبا و دلنشین میشد. حال ظاهر زیبای آیفون ۵ حتی در برابر آیفون ۴ نیز یک انقلاب به حساب می‌آمد. آیفون ۵ نازک‌تر و سبک‌تر از همه نسل‌های پیشین شده بود و ظاهر دستگاه اکنون بسیار یکپارچه به نظر می‌رسید. این دستگاه نیز به پیروی از چند نسل قبل خود کاملا از آلومینیوم ساخته شده بود.

استیو جابز فقید اندازه صفحه نمایش ۳.۵ اینچ را برای یک گوشی هوشمند بسیار، مناسب می‌دانست و معتقد بود که هیچ وقت کسی گوشی‌های بزرگ را نخواهند خرید. بر خلاف تصوری که جابز در آن زمان داشت صفحه نمایش ۴ اینچی برای اولین بار در آیفون ۵ توانست نسبت صفحه نمایش ۱۶:۹ را برقرار کند و محتویات آیتونز بسیار بهتر نمایش داده می‌شدند و همینطور که دیدید اپل از آیفون‌های ۴.۷ و ۵.۵ اینچی نیز امسال رونمایی کرد. در حالی که نسخه مشکی رنگ این دستگاه بسیار یک‌دست و یک‌رنگ به نظر می‌رسید، اما نسخه سفید رنگ با لبه‌های نقره‌ای همراه شد.  در این نسل جک هدفون به پایین دستگاه آمد و دوباره طراحی شدن کابل اتصالی در آیفون ۵ بسیاری از لوازم جانبی را منسوخ کرد.

آیفون 5s (هفتمین آیفون - ۲۰۱۳)

5s-1-1

بار دیگر همان رابطه آیفون‌های با پسوند S و آیفون‌های بدون پسوند S برقرار شد. پیشرفت‌های آیفون 5s دقیقا شبیه به آیفون 4s یا 3GS نسبت به نسل‌های قبل خودشان بود. این‌بار اپل از ظاهر زیبای آیفون استفاده کرد و دست به انتخابی خوب زد، نمونه طلایی رنگ آیفون برای اولین بار در این نسل تولید شد.  همچنین برای اولین بار سنسور اثر انگشت که اپل نام تاچ آیدی را به آن داد در درون دکمه‌ خانگی قرار گرفت. در کنار شیوه جدید باز کردن قفل و ابزار شناسایی اپل با تاچ آیدی، فلش دو گانه LED در پشت دستگاه جایی را برای خود پیدا کرد.

iOS 7 که بر روی این سخت‌افزار جدید قرار گرفت در واقع بزرگترین باز طراحی اپل در طی سال‌های توسعه پلتفرم iOS بود. اپل با طراحی تخت و زیبای iOS 7 انگار تایپوگرافی، آیکون‌ها و رابط کاربری را دوباره معنی کرد و آیفون 5s را بسیار زیباتر از نسل‌های پیشین کرد.

آیفون 5c (هشتمین آیفون - ۲۰۱۳)

5c-1-1

برای اولین بار اپل دو مدل آیفون را به صورت همزمان رونمایی و سپس عرضه کرد. آیفون 5s از جنس آلومنیوم بود و گزینه‌ای برای کسانی محسوب می‌شد که به جنس بدنه اهمیت بیشتری می‌دهند. اما آیفون 5c از پلاستیک فشرده ساخته شد و برای کسانی بود که می‌خواستند با قیمتی پایین‌تر تجربه‌ای از iOS و اکوسیستم اپل بر روی موبایل کسب کنند. بزرگترین ویژگی این نسل را شاید رنگ‌های متنوع سبز، آبی، زرد، صورتی و سفید باید دانست.

آیفون 5c یک عقب گرد برای اپل در زمینه طراحی محسوب می‌شد.  اپل با تولید این آیفون به زمان 3GS بازگشت و دوباره گوشی هوشمند پلاستیکی ساخت. با توجه به قیمت پایین‌تری که این گوشی هوشمند داشت،  اپل حتی سنسور تاچ آیدی را بر روی آن قرار نداد و این ویژگی را بر روی آیفون 5s حفظ کرد. دکمه‌های تنظیم صدای آیفون 5c نیز شبیه به آیفون 3GS شده بود و از حالت دایره‌ای خود خارج شد.

آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس (۲۰۱۴)

6-1-1

اپل دوباره روند معرفی دو آیفون به صورت همزمان را همین دیروز تکرار کرد و دست به معرفی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس زد. هر دو آیفون اکنون کمی باریک‌تر از آیفون‌های پیشین هستند و باز طراحی بزرگی در آن‌ها نسبت به نسل قبل دیده می‌شود. ظاهر مستطیل شکلی که در لبه‌های آیفون 5 و آیفون 5s خودنمایی می‌کرد، دیگر در آیفون ۶ و ۶ پلاس دیده نمی‌شود و آن‌ها جای خود را به قاب فلزی گردی شبیه به نسل حاضر آیپاد تاچ داده‌اند.

این بار اپل به جای اینکه دو مدل در دو ظاهر متفاوت تولید کند، تصمیم گرفت دو آیفون هم شکل در دو اندازه متفاوت به تولید برساند. آیفون ۶ اندازه صفحه نمایشی برابر با ۴.۷ اینچ دارد و آیفون ۶ پلاس نیز ۵.۵ اینچی شده است تا رکورد اندازه صفحه نمایش تولیدی برای گوشی‌های هوشمند توسط اپل شکسته شود.

همانطور که در آیفون 5s نیز دیده‌ایم، اپل آیفون‌ها را در ۳ رنگ متفاوت عرضه می‌کند؛ بار دیگر نیز عرضه رنگ‌های نقره‌ای، خاکستری فضایی و طلایی را برای آیفون ۶ و ۶ پلاس باید متصور باشیم. اپل به ناچار و به دلیل باریک کردن آیفون‌های جدید، دکمه‌های تنظیم صدای دایره‌ای را به شکل مستطیل‌های بلند درآورده است و این دکمه‌های جدید را در بخش سمت چپ دستگاه جای داده است. نوار‌هایی در پشت دستگاه قرار گرفته‌اند که بحث‌های زیادی را تا کنون به وجود آورده‌اند و همچنین قرار گیری دوربین در پشت دستگاه از جمله باز طراحی‌های اپل نسبت به نسل‌های پیشین است. اکنون سنسور تاچ آیدی دستگاه در همان دکمه Home کار‌های بیشتری می‌تواند انجام دهد و علاوه بر باز کردن قفل دستگاه با سرویس Apple Pay که به تازگی معرفی شد، ادغام شده است.