مرسدس‌بنز AMG GT S 


ستاره‌ی ژرمن دیروز طی مراسمی پرده از کوپه‌ی خود با عنوان AMG GT S برداشت که پس از انتشار شایعات و گمانه‌زنی‌های متعدد، بالاخره رنگ واقعیت به خود گرفت. با توجه به مشخصات فنی این کوپه‌ی پرقدرت و همچنین حضور پررنگ AMG در طراحی و تولید این خودرو می‌توان انتظار تولد ستاره‌ای دیگر را از کمپانی آلمانی مرسدس بنز داشت.




AMG GT S پس از مرسدس‌بنز SLS با در‌های گالوینگ دومین خودرویی است که بصورت کامل در در استودیوی طراحی AMG طراحی شده است. AMG یکی از نام‌آشناترین بخش‌های کمپانی مرسدس‌بنز است که وظیفه‌ی آن تیونینگ خودروهای تولیدی مرسدس‌بنز است.

AMG GT S یک خودروی کوپه‌ با بدنه‌ی متوسط است که پذیرای یک موتور توئین توربوی V8 چهار لیتری است. این موتور پرقدرت در زیر کاپوت کشیده‌ی GT S آرام گرفته و قادر است نیرویی برابر ۵۰۳ اسب بخار را در اختیار راننده‌ی قرار دهد. نمونه‌ای دیگر از این خودرو با نام AMG GT که در آینده‌ای نزدیک روانه‌ی بازار خواهد شد، موتوری ۴۵۶ اسب‌بخاری دارد که این نیرو را در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌دهد. GT S قادر است تا در طی ۳.۷ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه برساند که این زمان برای GT برابر ۳.۹ ثانیه است. حداکثر سرعت این دو نمونه به ترتیب برای GT S و GT برابر 310 و ۳۰۴ کیلومتر بر ساعت است.

فناوری مورد استفاده در موتور‌ GT S که با نام M178 شناخته می‌شود، Hot Inside V نام دارد که براساس این طراحی دو توبوشارژر مورد استفاده در قسمت میانی موتور V شکل قرار می‌گیرد که برخلاف نمونه‌های پیشین است که توربوشارژر خارج از بلوک سیلندر قرار می‌گیرد. AMG مزایای استفاده از این چینش توربوشارژرها را کاهش حجم موتور، کاهش زمان پاسخ‌گویی توربوشارژر و کاهش انتشار گازها از اگزوز خودرو عنوان کرده است. AMG از یک ساز و کار روغن‌کاری پرفشار برای به‌گردش درآوردن روغن در زمان انتقال فشار بالای جی استفاده می‌کند. ساخت هر دستگاه از این موتورها پروسه‌ای ۳.۵ ساعته را می‌طلبد.

AMGGTInt2

AMG GT S همچون رقبای خود پورشه و جگوار با برخورداری از طیف گسترده‌ای از سیستم‌های اگزوز روانه‌ی بازار می‌شود تا علاقمندان به انتخاب خود سیستم اگزوز مورد نظر را برای شنیدن صدای گوش‌نواز غرش موتور V8 انتخاب کنند. براساس اطلاعاتی که مرسدس منتشر کرده، طیف صدای خروجی از این اگزوزها گویای تعلق آن به AMG است.

قدرت ۵۰۳ اسب بخاری موتور این خودرو توسط گیرباکس ۷ سرعته‌ی مورد استفاده در مرسدس بنز SLS با بهره‌گیری از دو کلاچ پشت فرمان به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند، اما تفاوت دوره‌های طولانی‌تر برای تغییر دنده‌ها است که بنابر گفته‌ی مرسدس‌بنز موتور را برای مدت بیشتری در حداکثر توان کاری خود نگه می‌دارد. کلاچ‌های دوگانه‌ی مورد استفاده در این خودرو که وظیفه‌ی بالا و پایین بردن دنده‌ها را به‌عهده دارد، وسعت تغییر دنده را برحسب حالات C، S و S-Plus تنظیم می‌کند. نمونه‌ی GT S دارای حالتی با عنوان Race است که تغییر دنده را برای حالات مسابقه بهینه می‌کند.

 AMG GT S با یک دیفرانسیل محدود کننده‌ی مکانیکی لغزش همراه شده که هدف از آن بالابردن سرعت در زمان عبور از پیچ‌ها بدون لغزش خودرو است.

تقسیم وزن این خودرو ۴۷ درصد در جلو و ۵۳ درصد در عقب است. مرسدس در GT S از سیستم تعلیق دو جناقی در محورهای جلو و عقب بهره برده است که وظیفه‌ی نگه‌داشتن خودرو در مسیر را بر عهده دارد. مرسدس بنر امکان تعویض حالت سیستم تعلیق را نیز پیش‌بینی کرده است که در سه‌حالت Comfort، Sport و Sport-Plus تنظیم شده و سیستم تعلیق سخت یا نرم می‌شود. AMG GT S قادر است تا یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را در طول ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه طی کند.

AMGGTInt1

مرسدس برای کاهش وزن و بالا بردن استحکام در خودروی خود از بدنه از ترکیب مواد مختلفی طراحی و تولید کرده است. شاسی خودرو با استفاده از آلیاژ آلومینیوم و برخی از قطعات نگه‌دارنده نیز از منیزیوم ساخته شده است. این اقدامات وزن خالی بدنه را به ۲۳۰ کیلوگرم کاهش داده است. همچنان می‌توان در زمان خرید استفاده از فیبرکربن را نیز برای ساخت سقف سفارش داد که کاهش وزن کمی را برای خودرو رقم خواهد زد.

آئرودینامیک از مهم‌ترین مواردی است که مهندسان AMG‌ در طراحی بدنه مدنظر گرفته‌اند. ورودی‌ها هوای جلو علاوه بر ایجاد فشار به‌منظور پایین بردن ارتفاع خودرو، مستقیماً به سمت ماژول‌های خنک کننده هدایت می‌شوند.

AMGGTInt

در طراحی داخلی خودرو نیز همچون SLS از معماری داخلی سازه‌های هوایی الهام گرفته شده است. هدف از بکارگیری داشبورد پهن القای حس بال‌ها است که تعبیه چهار خروجی هوا نیز حس قرار گرفتن در کابین هواپیما را القا می‌کند. کنسول میانی نیز تمامی کلیدهای مورد نیاز برای تنظیم حالت رانندگی، حالت سیستم تعلیق و کنترل الکترونیکی خودرو را در خود دارد. هشت کلید تعبیه شده روی کنسول میانی نشان از هشت سیلندر این خودرو دارد. یک صفحه‌ی نمایش ۸.۴ اینچی نیز به منظور نمایش تمامی داده‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرسدس بنز AMG GT S بهار ۲۰۱۵ روانه‌ی بازار شده و AMG GT نیز سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه خواهد شد.