Xperia M2 Aqua 


شاید بشود از گوشی‌های سری M شرکت سونی به عنوان یکی از بهترین و بهینه‌ترین گوشی‌های میان‌رده یاد کرد. از آبان ماه سال گذشته که اولین گوشی این سری به نام Xperia M رونمایی و وارد بازارهای جهانی شد٬ دو گوشی M2 و M2 Dual نیز دنباله روی این سری گوشی‌های میان‌رده بودند. حال سونی با معرفی نسخه‌ی کاملا بهبود یافته و به ویژه ضدآب این سری به نام M2 Aqua، یک گوشی میان‌رده با ویژگی‌های منحصر به فرد را پدید آورده است.



سونی با سیاست ارتقا کیفی هر محصول نسبت به محصول قبل و رفع ایرادات پیشین٬ راه بسیار خوبی را در کلاس موبایل‌های خود می‌پیماید. کافی است به سیر صعودی کیفیت گوشی‌های سری Z نگاهی بیاندازیم تا متوجه شویم هر نسخه نسبت به نسخه‌ی قبل٬ از ایرادات و مشکلات کمتری برخوردار است و تمام عیب‌های قبلی جای خود را به مزیت‌های جدید داده‌اند. همین امر درباره‌ی سری M گوشی‌های سونی نیز صدق می‌کند.

گوشی هوشمند M2 Aqua را می‌توان در کلاس برترین‌ گوشی‌های میان‌رده قرارداد که از کیفیت بسیار خوبی بهره‌ می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی این گوشی٬ مقاوم بودن آن در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار است که سونی برای اولین بار از این تکنولوژی در یک تلفن هوشمند میان‌رده استفاده کرده است.

حال ما به بررسی جز به جز این محصول خوش‌ساخت شرکت سونی خواهیم پرداخت.

طراحی و سخت‌افزار

سونی با این‌که M2 Aqua را در سطح گوشی‌های میان‌رده قرار داده است٬ اما وقتی به آن نگاه می‌کنیم٬ به ظاهر با یک گوشی پرچم‌دارِ این شرکت مانند سری Z روبه رو هستیم. طراحی فرم بدنه تغییر کمی نسبت به نسخه‌ی قبل خود پیدا کرده ولی سونی که استاد تغییرات ریزبینانه است٬ در این گوشی نیز اقدامات جالبی برای بهبود کیفیت نسبت به نسخه‌های قبل انجام داده است.

چیزی که در نگاه اول توجه مارا جلب می‌کند٬ پای‌بندی سونی به اسکلت‌بندی خاص و ویژه‌ی خود در طراحی گوشی‌هایش است. این تلفن ۴.۸ اینچی وقتی در دستان‌مان قرار می‌گیرد٬ در ظاهر بزرگ‌تر از اندازه‌ی واقعی خودنمایی می‌کند. در قسمت بالایی صفحه همانند دیگر گوشی‌های سونی٬ لوگوی شرکت را مشاهده می‌کنیم و بالای لوگو٬ بلندگوی شنیداری مکالمه٬ دوربین جلو و چراغ کوچک اعلانات دیده می‌شوند.

سونی

سونی همواره در گوشی‌های خود حاشیه‌های تصویر را زیاد می‌کند که این کار به مذاق منتقدین خوش نمی‌آید. اما با وجود این حاشیه‌ها٬ باز هم طراحی چهارگوش همیشگی سونی که هر سال بهبود می‌یبد٬ در Aqua خود‌نمایی می‌کند. طبق معمول دکمه‌های لمسی در داخل تصویر نمایشگر جای داده شده‌اند که خب٬ در برخی موارد برای مثال در هنگام بازی٬ امکان لمس ناخودآگاه آن‌ها و اختلال در حین کار پیش خواهد آمد. با تمام این اوصاف٬ نمی‌توان این چینش دکمه‌های لمسی را ایراد بزرگی دانست چراکه هنوز امتیازات بزرگی را این گوشی ضد آب در اختیار دارد.


سونی در ادامه‌ی بهبودهای خود٬ مقداری انحنا به گوشه‌های تلفن داده است تا از حالت چهارگوش صرف خارج شود. با اینکه این تلفن، صفحه نمایش ۴.۸ اینچی دارد٬ ولی ارگونومی گوشی به شکلی است که کاربر نمی‌تواند همیشه با یک دست با تلفن کار کند و مجبور به استفاده از دو دست برای لمس نقاط دیگر صفحه نمایش می‌شود. قسمت جلویی Aqua کاملا از جنس شیشه است و به خاطر عدم استفاده از لایه‌ی پوششی Oleophobic برخلاف نسخه‌ی پیشین٬ مستعد باقی‌ماندن اثر انگشت بر روی خود است که این یک ضعف برای Aqua (نسخه‌ی مشکی رنگ) محسوب می‌شود.

اما به نظر نقطه‌ی قوت بدنه‌ی گوشی در پشت آن است. جنس بسیار عالی پلاستیکی پشتِ دستگاه که کاملا کدر و یک دست است و لطافت خاصی را نیز به همراه دارد٬ سبب می‌شود تا اثر انگشت روی آن نمایان شود ولی به خاطر مات بودن بدنه چندان از فواصل دور این موضوع به چشم نمی‌آید و حتی در مقابل خط و خش‌های معمول هم مقاوم باشد. از طرفی٬‌ پشت Aqua کاملا مسطح است و هیچ برآمدگی خاصی حتی در بخش لنز دوربین نیز دیده نمی‌شود که همین امر به زیبایی و یک دست بودن گوشی بسیار کمک کرده است. در بالای سطح پشتی گوشی٬‌ دوربین ۸ مگاپیکسلی را به همراه فلش LED مشاهده می‌کنیم. مقداری پایین‌تر لوگوی NFC که به نوعی جایگاه این قطعه‌ی مخصوص ارتباطات و تبادل اطلاعات از فاصله‌ی نزدیک است را مشاهده می‌کنیم و در مرکز٬ نام سونی به شکل زیبایی در امتداد دکمه‌ی روشن/خاموش سمت راست گوشی قرار گرفته است. همچنین پایین قاب نیز نام اکسپریا قابل رویت است. در کل همان‌طور که اشاره کردیم٬ نمای پشت گوشی M2 Aqua بسیار جذاب و در عین حال مقاوم است و نیازی به تمیزکردن‌های مداوم ندارد.

سونی

مشخصات فنی Sony Xperia M2 Aqua

  • پردازنده ۴ هسته‌ای اسنپ‌دراگون 400 کوالکام با فرکانس کلاک ۱.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی مجتمع Adreno 305
  • حافظه رم ۱ گیگابایت
  • حافظه ذخیره سازی ۸ گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه Micro SD تا ۳۲ گیگابایت
  • صفحه نمایش ۴.۸ اینچ با رزولوشن ۵۴۰ در ۹۸۰ از نوع IPS
  • محافظ نمایشگر گوریلا گلس ۳
  • دوربین پشتی ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و فلش LED و دوربین جلوی VGA
  • قابلیت فیلم‌برداری 1080p در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
  • پشتیبانی از اتصالات WiFi، 4G، بلوتوث 4.0 و NFC
  • اندروید 4.4.2 کیت‌کت
  •  باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۲۳۰۰ میلی‌آمپرساعت
    ابعاد ۱۴۰ در ۷۲ در ۸.۶ میلی‌متر
    وزن ۱۴۹ گرم
    قیمت تقریبا بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان

لبه‌ی سمت راست گوشی میزبان چند دکمه‌ی اصلی است. در پایین شاهد دکمه‌ی شاتر عکاسی هستیم که از فلز نازک ساخته شده و با کمی دقت متوجه می‌شویم که مقداری برآمدگی بر روی خود دارد. داشتن دکمه‌ی شاتر بر روی این گوشی که یک دستگاه ضدآب است امری کاملا ضروری است. برای مثال٬ اگر بخواهیم عکسی را در زیر آب تهیه کنیم٬ مسلما لمس صفحه ممکن نیست و با شاتر می‌توان اقدام به تهیه‌ی تصویر کرد. مقداری بالاتر از شاتر٬ دکمه‌‌‌‌ی بلند فلزی و مقعر افزایش و کاهش صدا قرار گرفته است.

سونی

در مرکز لبه‌ی سمت راست٬ دکمه‌ی فلزی پاور را میبینیم که همان استایل همیشگی محصولات اکسپریا را دارد. اکسپریا M2 Aqua یک گوشی هوشمند ضدآب است و به همین‌منظور سونی برای این‌که آب وارد گوشی نشود٬‌ برای ورودی‌های دستگاه درپوش‌های محکم و مقاومی را ایجاد کرده است. برای مثال٬ بالای لبه‌ی سمت راست ما شاهد ورودی حافظه SD و سیم‌کارت هستیم که هر دوی آن‌ها به وسیله‌ی یک در پوش واحد محافظت می‌شوند.

لبه‌ی سمت چپی نیز میزبان ورودی مینی USB است که آن هم با یک درپوش محکم٬ از خطر نفوذ  آب به داخل دستگاه، محافظت می‌کند. اما نکته‌ی جالب توجه در این گوشی٬‌ گذاشتن درپوش برای جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است. سونی در دستگاه‌های مختلف ضدآب از فناوری خاصی استفاده کرده تا این جک، بدون درپوش، کاملا ضد آب شود٬ ولی ظاهرا سونی بنا به دلایل نامعلوم یا شاید پایین آوردن هزینه‌ی ساخت محصول٬ از گزینه‌ی درپوش برای این جک استفاده کرده است. البته بد بودن این قضیه آنجا مشهود می‌شود که اگر بخواهید هدفون را وصل و گوشی را در جیب قرار دهید٬ امکان شکسته شدن ناگهانی درپوش جک در اثر بازبودن آن وجود خواهد داشت.

سونی

اما به طور کلی٬ شیارهای گوشی که زیر درپوش‌ها پنهان شده‌اند٬ در حالتی که آن‌ها بسته هستند به هیچ عنوان مشخص نیستند یا برآمدگی را در گوشی ظاهر نکرده‌اند و حالت یک دست و خوش فرم M2 Aqua به خوبی حفظ می‌شود.

Xperia M2 Aqua بسیار شبیه به برادران بزرگتر و پرچمدارش است و شاید در نگاهی سطحی حتی با آنها اشتباه گرفته شود٬ مخصوصا این‌که سونی اسپیکرهای این گوشی را به مانند سری Z در لبه‌ی پایینی قرار داده است. شباهت سطح اسپیکر بیشتر شبیه به گوشی Z1 است. با این‌که اسپیکر در سمت چپ سطح زیرین گوشی قرار گرفته٬ اما سونی کل قسمت پایین دستگاه را با لایه‌ای توری پوشانده و شکلی یک دست به آن داده است. این ابتکار عمل سونی در انتخاب جای مناسب، اسپیکر سبب شده تا در استفاده از گوشی و پخش موسیقی٬ با کیفیتی مطلوب روبه رو شویم.

سونی

از مزیت‌های برتر بدنه‌ی این گوشی ضد آب٬ دارا بودن گواهینامه IP68 است که تایید می‌کند M2 Aqua در مقابل گرد و غبار مقاوم است و می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد. دارا بودن این گواهینامه‌ی معتبر سبب شده تا این گوشی میان‌رده٬در جایگاه مقاوم‌ترین گوشی‌های ضدآب و گرد و غبار مانند پرچمداران فعلی این شرکت قرار بگیرد.

Xperia M2 Aqua با این‌که نقش و نگار خاصی بر رویش ندارد٬ اما مانند سنگی خوش‌تراش و بسیار شیک٬ خوش‌دست و در عین حال زیبا است که حس یک گوشی سطح بالا را به جای میان‌رده به مخاطب خود القا می‌کند.

نمایشگر

یکی از تغییرات عمده‌ای که این گوشی نسبت به نسخه‌ی قبلی خود پیدا کرده است٬ در بخش نمایشگر آن مشاهده می‌شود. برخلاف گوشی‌های قبلی سری M‌، سونی همان‌طور که در سری Z بعد از Z1 از خیر صفحه‌های بی کیفیت TFT گذشت٬ در نسخه جدید سری M نیز این تصمیم را گرفته و از پنل IPS برای صفحه‌ نمایش Aqua استفاده کرده است. بهره‌گیری از صفحه‌ نمایش IPS سبب شده تا مشکلات زاویه‌ی دید و کیفیت‌های گاها بد تصاویر مشاهده نشود و به کم‌ترین حد ممکن خود برسند.

با این‌که صفحه نمایش این گوشی دارای چنین مزیت و تکنولوژی است٬ ولی از طرف دیگر متاسفانه رزوشون پایینی دارد. بر روی صفحه‌ی ۴.۸ اینچی Aqua ٬ سونی به رزولوشن ۵۴۰ در ۹۶۰ پیکسل که در M2 نیز وجود داشت٬ بسنده کرده است. البته این رزولوشن به هیچ‌وجه کیفیت پایینی را ارائه نمی‌دهد و فیلم‌ها و بازی‌های HD را به شکل نسبتا مناسبی نمایش می‌دهد. روشنایی صفحه یکی از مزیت‌های خوب M2 Aqua است که باعث می‌شود در محیط‌های باز و زیر نور خورشید٬ کمتر دچار مشکل دید شویم.

سونی

در تست‌هایی که از روشنایی تصویر گرفتیم٬ M2 Aqua در بخش رنگ‌‌های صفحه٬ عملکردی معمولی ولی رو به بالا را نشان داد. به مانند صفحه‌ نمایش‌هایی با تراکم پیکسل بیشتر٬ ما شاهد رنگ‌های عمیق و خیلی پررنگ و لعاب نیستیم٬ اما به این معنی نیست که کیفیت ضعیفی از میزان رنگ در تصاویر دریافت می‌کنیم. نمایشگر Aqua استعداد خوبی در نمایش رنگ‌های روشن و سفید دارد که این باعث می‌شود کیفیت خیلی خوبی را در تصاویر روشن تجربه کنیم. اما در مقابل٬‌ برخی تصاویر تاریک و سیاه همراه با مقدار اندکی نویز هستند.

در آکوا می‌توانید فیلم‌های 1080p پخش کنید، اما در تست‌هایی که انجام دادیم در برخی موارد شاهد لگ و افت فریم در پخش ویدیوها بودیم.

سونی

همان‌طور که قبلا نیز اشاره داشتیم٬ نمایشگر M2 Aqua از محافظ لک و اثر انگشت موسوم به Oleophobic coating بهره نبرده است و به راحتی مستعد دریافت اثر انگشت و لک فراوان است. اما در طرف مقابل٬ بر روی این نمایشگر لایه محافظتی گوریلا گلس ۳ قرار گرفته که توانایی مقابله با خط و خش‌های معمول را دارد.

در کل نمایشگر Aqua برای ما راضی کننده و با کیفیت بود. با این‌که نمایشگر رزولوشن کمتر از HD دارد٬ اما تفاوت بسیار کمی با گوشی‌های 720p در آن دیده می‌شود. با این حال شاید بهتر بود که سونی از یک نمایشگر حداقل HD بر روی این تلفن ۴.۸ اینچی استفاده می‌کرد.

دوربین

 سونی در گوشی Xperia M2 Aqua از دوربین استاندارد و معمول ۸ مگاپیکسلی مجهز به سنسور Exmor RS استفاده کرده است. به طور پیش‌فرض دوربین در حالت Superior Auto تنظیم شده که رزولوشن ۳۱۰۴ در ۲۳۲۸ پیکسل یعنی معادل ۷.۲ مگاپیکسل را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.اما بهتر است کاربر تنظیمات را بر روی Manual یعنی دستی قرار دهد تا به ۸ مگاپیکسل کامل با رزولوشن ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیکسل دست پیدا کند. اگر کاربر مقداری اطلاعات در مورد تنظیمات پیشرفته نیز داشته باشد٬ می‌تواند ایزو و دیافراگم را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند.

 سونی در اپلیکیشن دوربین امکانات و گزینه‌های زیادی را در قالبی بسیار ساده در دسترس قرار داده که از گیج شدن کاربر جلوگیری می‌کند. برای مثال در بخش Scene Selection کاربر می‌تواند براساس محل عکس‌برداری٬ از ۱۷ حالت صحنه‌ی مختلف یکی را انتخاب و اقدام به عکس برداری کند. وجود فلش LED نیز در کنار دوربین تا حد زیادی خیال کاربر را از عکس برداری صحیح و سالم در نور کم راحت می‌کند.

Xperia-M2-Aqua-Camera-app-1

از ویژگی‌های گوشی M2 Aqua‌ ٬ وجود دکمه‌ی شاتر بر روی آن است که قبلا ذکر کردیم چه کاربرد مفیدی در عکاسی زیر آب دارد. اما برترین کاربرد این دکمه که می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند عکس‌های لحظه‌ای بیاندازند٬ هیجان انگیز باشد٬ استفاده از آن در حالتی است که صفحه‌ی گوشی خاموش است. در آزمایشی که از دکمه‌ی شاتر گرفتیم٬ وقتی صفحه کاملا خاموش است٬‌ از لحظه‌ای که دکمه‌ی شاتر را فشار دهیم ۵ ثانیه طول خواهد کشید. با این‌که این قابلیت بسیار جالب و سریع است٬ اما در مقابل گوشی‌هایی مثل Nexus 5 و S4 که به ترتیب ۳ ثانیه و ۴ ثانیه از باز کردن صفحه تا ثبت تصویر زمان بردند٬ کندتر عمل کرد. البته برای یک گوشی میان‌رده٬  این مدت زمان و خصوصیت داشتن شاتر که در اکثر اسمارت‌فون‌ها شاهدش نیستیم٬ بسیار خوب و راضی‌کننده است.

قابلیت‌های متنوع دیگر مانند Timeshift که ۳۰ عکس در ۲ ثانیه تهیه می‌کند نیز برای دوربین Aqua تعبیه شده است که بتوانید در صحنه‌های خاص٬ تعداد زیادی تصویر تهیه و از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید. نکته‌ی جالب در مورد این قابلیت این است که وقتی شات تهیه شد٬ نیمی از تصاویر مربوط به لحظاتی قبل از فشردن دکمه‌ی شاتر است.

در بخش فیلم‌برداری٬ M2 Aqua عملکردی معمولی را ارائه می‌دهد. دوربین این گوشی در بالاترین حد ممکن٬‌ قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p در ۳۰ فریم بر ثانیه را دارا است. میزان نرخ بیت ویدیو در بالاترین حد ممکن ۲۰ مگابیت در ثانیه است که تاکید می‌کنیم٬ حالتی معمولی و نه فوق‌العاده محسوب می‌شود. البته کاربر می‌تواند رزولوشن‌های پایین‌تر مانند 720p را نیز برای ضبط ویدیو انتخاب کند. کیفیت صدا در ویدیو‌ها به صورت استریو و ۱۰۵ کیلوبیت بر ثانیه است که آن هم کیفیتی کاملا معمولی محسوب می‌شود.

Xperia-M2-Aqua-Camera-app-2

توصیه می‌کنیم برای فیلم‌برداری٬کمتر از قابلیت HDR استفاده کنید چون در تست‌هایی که ما انجام دادیم٬ ویدیویی که به این صورت تهیه شدند از کیفیت پایین٬ نوری مصنوعی و نویزهای بسیار بد رنج می‌برد.  در مجموع دوربین ۸ مگاپیکسلی M2 Aqua توانایی خارق‌العاده‌ای در ضبط ویدیو ندارد اما با توجه به این‌‌که از لنز Exmor RS بهره می‌برد٬ نتایج قابل قبولی از خود به جا گذاشت و به هیچ‌وجه مارا ناامید نکرد.

تعدادی تصویر با استفاده از دوربین M2 Aqua تهیه کردیم که می‌توانید از صفحه‌ی فلیکر زومیت٬ آن‌ها را در سایز‌‌های ‌‌اصلی مشاهده کنید.

اسپیکر

اسپیکر M2 Aqua به مانند پرچم‌داران سطح بالای سونی در لبه‌ی زیرین گوشی جای گرفته است و از این حیث بسیار جلوتر و برتر از گوشی‌های میان‌رده‌ای است که اسپیکرهای‌شان در پشت بدنه قرار دارد. از نظر کیفی٬ این اسپیکر صدای خوبی را ارائه می‌دهد و از طرفی٬ به خاطر وجود تکنولوژی +ClearAudio می‌توان صداهای واضح و با کیفیتی را از این گوشی شنید. البته بلندی صدای اسپیکر به هیچ‌وجه برای جای شلوغ مناسب نیست. اما از نظر کیفی با یک گوشی خوش صدا و کاربردی روبه رو هستیم.

Xperia-M2-Aqua-Speaker

نرم افزار

سیستم عامل اندروید نسخه‌ی ۴.۴.۲ کیت‌کت به همراه رابط کاربری بسیار ساده ولی پر جزئیات سونی٬ به مانند دیگر گوشی‌های کیت‌کتی اکسپریا بسیار سریع٬ روان و خوش‌حالت است. سونی همیشه سعی داشته در رابط کاربری خود آنچنان تغییری در اندروید خام ایجاد نکند و بیشتر با اپلیکیشن‌های اختصاصی و مقداری دسترسی بیشتر٬ کاربر را در استفاده از گوشی، راحت‌تر کند.

اندروید کیت‌کت در M2 Aqua باعث روان شدن هر چه بیشتر محیط کاربری و از طرفی٬ دسترسی‌های بهتر شده است. برای مثال قسمت اعلانات با تغییرات زیادی٬ حال به کاربر اجازه‌ی دسترسی سریع به تنظیمات و ابزارهای ضروری را می‌دهد. با کشیدن یک انگشت از بالا به پایین٬ وارد بخش اعلانات می‌شویم و با کشیدن دو انگشت٬ به بخش تنظیمات سریع دسترسی پیدا می‌کنیم که این کار بسیار سریع و راحت انجام می‌شود. همچنین برای خالی کردن لیست اعلانات٬ با لمس گزینه‌ی Clear می‌توان این کار را به سرعت انجام داد. قسمت تنظیمات سریع، قابلیت شخصی‌سازی نیز دارد و کاربر می‌تواند هر آیتم ضروری را که نیاز دارد٬ با انتخاب از لیست پیش‌فرض٬ برای خود به بخش اصلی انتقال و در دسترس قرار دهد.

Xperia-M2-Aqua-Action-center

با نگه داشتن انگشت بر روی دکمه‌ی خانه٬ دو گزینه‌ی Google Now و What's New پدیدار می‌شوند. بخش What's New به نوعی استور ارائه دهنده‌ی اپلیکیشن و بازی‌های پیشنهادی سونی برای کاربران گوشی‌های اکسپریا است که از برنامه‌های خوبی با دسترسی راحت برخوردار است. نکته‌ی جالب توجه در مورد این بخش٬ دسترسی به برنامه‌ها و آیتم‌های PlayStation Store است که مسلما برای دارندگان حساب‌های PSN و کنسول‌های بازی سونی مفید است.

Xperia-M2-Aqua-Whats-new

اپلیکیشن‌های مالتی مدیا سونی در گوشی‌های اکسپریا همیشه به عنوان یکی از نقاط قوت و مزیت‌های اصلی دستگاه‌ محسوب می‌شوند. در نسخه‌ی اندروید کیت‌کت و بروز رسانی‌های جدیدی که سونی بر روی این اپلیکیشن‌ها اعمال کرده٬ شاهد تغییرات بنیادین در ظاهر کاربری این برنامه‌ها هستیم. سونی در طراحی هر سه اپلیکیشن واکمن٬ آلبوم برای نمایش عکس و ویدیو٬ و Movies مخصوص پخش ویدیو٬ از یک قالب‌بندی مفید و زیبا بهره برده که هم جلوه‌های بصری خوبی دارند و هم از سرعت بالا در کنار دسترسی‌های متنوع برخوردار هستند.

اپلیکیشن واکمن که یکی از پلیرهای قدرتمند موسیقی، شناخته می‌شود٬ دارای دسترسی‌های بسیار متنوع و ساده از طریق نوار کشویی است. تعویض قطعات موسیقی از سرعتی به مراتب بیشتر از قبل برخوردار هستند و چیزی که واکمن را از دیگر اپلیکیشن‌های اصلی پخش موسیقی جدا می‌کند٬ تنظیمات پیشرفته و تکنولوژی‌های انحصاری استفاده شده برای ارتقاء سطح کیفی صدا و موسیقی است. +ClearAudio به صورت اتوماتیک جزئیات صدا را تقویت می‌کند تا شنونده بتواند ریزترین صداها را با دقت گوش دهد. علاوه بر این٬ کاربر می‌تواند از طریق تنظیمات دستی٬ به صورت جزئی اقدام به تنظیم صدای خروجی کند.

Xperia-M2-Aqua-Walkman

در بخش آلبوم٬ ما شاهد تمامی عکس‌ها و ویدیو‌هایی هستیم که در دستگاه وجود دارد و می‌توانیم از طریق دسته‌بندی‌های متنوع٬ به بخش‌های دلخواه دسترسی پیدا کنیم.

از دیگر مشخصه‌های اصلی رابط‌های کاربری اکسپریا٬ اپلیکیشن‌های کوچک (Small Apps) هستند که برای کاربردهای سریع و بدون نیاز به بازکردن یک برنامه‌ی کامل٬ بر روی صفحه نمایان و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اپلیکیشن‌های کوچک معلق از یادداشت‌برداری تا ضبط کننده‌ی صدا٬ ماشین حساب٬ جیمیل و صدها برنامه‌ی کوچک یا به نوعی دم دستی تشکیل شده‌اند که کاربر می‌تواند تعداد بیشتری را از گوگل پلی نیز دانلود کند.

Xperia-M2-Aqua-Small-Apps

از طریق دکمه‌ی لمسی Recent apps یا برنامه‌های اخیرا باز شده که در سمت راست دکمه‌ی خانه تعبیه شده است٬ کاربر می‌تواند به برنامه‌هایی که بازکرده دسترسی پیدا کند و در مواردی حتی عمل چند وظیفه‌ای را انجام دهد. برای مثال می‌توان واکمن را باز کرد و آهنگی را پخش کرد٬ سپس با دکمه‌ی خانه به صفحه اصلی آمد و به آلبوم دسترسی پیدا کرد و کارهای دیگر انجام داد٬ سپس با لمس دکمه‌ی Recent apps همه‌ی برنامه‌هایی که اجرا شده‌اند را به صورت لیست مشاهده کرد و به هر کدام که دلخواه است وارد شد. گزینه‌ی Close all نیز برای بستن سریع همه‌ی برنامه‌ها به منظور سهولت کار ایجاد شده است.

در‌ آخر هم می‌توان به وب‌گردی بهینه در Aqua اشاره داشت. وب گردی به لطف گوگل کروم و رابط کاربری قوی٬ پر سرعت و روان است و مشکل خاصی از این بابت در هنگام گشت و گذار اینترنتی ایجاد نمی‌شود.


باتری 

 M2 Aqua همان‌طور که گفته شد از پردازنده‌ی ۴ هسته‌‌‌ای اسنپدراگون ۴۰۰ بهره می‌برد که مصرف باتری بسیار بهینه‌ای دارد. از طرفی باتری ۲٫۳۰۰ آمپر ساعتی این گوشی میان‌رده٬ امتیاز بسیار خوبی برای Aqua به حساب می‌آید و مجهز بودن آن به اندروید ۴.۴.۲ کیت‌کت که بهبود‌های بسیاری در بخش مصرف انرژی داشته، سبب می‌شود تا با دستگاهی با شارژدهی مفید روبه رو شویم. یک نکته‌ی جالب توجه‌٬ کم مصرف بودن صفحه نمایش به دلیل رزولوشن پایین‌تر و از طرفی استفاده از پنل IPS است.

در آزمایش همیشگی زومیت٬ ما فیلمی با رزولوشن 720p و تنظیم روشنایی بر روی ۵۰ درصد با شارژ کامل و قطع تمام ارتباطات گوشی به اجرا گذاشتیم و چیزی حدود ۹ ساعت و ۲۰ دقیقه زمان برد تا باتری به طور کامل خالی شود. این رقم تا حدی حتی بیشتر از گوشی دیگر سونی یعنی T3 است.

Aqua همچنین در عملکردی معمول شامل پخش موسیقی٬ وب‌گردی٬ عکس‌برداری٬ فیلم برداری FullHD‌ ٬ دانلود و آپلود٬ ارسال ایمیل٬‌تماشای ویدیو٬ مکالمه و ارسال پیامک٬ توانست ۱۵ ساعت دوام بیاورد. در آزمایش Battery Benchmark نیز این تلفن توانست نزدیک به ۱۲ ساعت مقاومت از خود نشان دهد.

یکی از قابلیت‌های کلیدی و اختصاصی گوشی‌های نسل جدید سونی٬ Stamina است. این قابلیت سبب می‌شود ذخیره‌ی انرژی گوشی به طرز شگفت‌آوری زیاد شود. این سیستم برای این‌کار٬ تمامی اتصالات وای-فای٬ جی‌پی‌اس٬ بلوتوث و برنامه‌های باز شده و بی‌مصرف بر روی گوشی را به شکل درستی مدیریت می‌کند و تنها در زمان‌های مشخصی اتصال را برقرار می‌کند تا همگام سازی اطلاعات انجام شوند. M2 Aqua در صورت داشتن شارژ کامل و اجرای قابلیت Stamina می‌تواند نزدیک به ۴ روز با نور اتوماتیک و فقط مکالمه و پیامک‌کوتاه٬‌ دوام بیاورد و در حالت Standby، می‌تواند بیش از ۶ روز انرژی خود را نگه دارد.

Xperia-M2-Aqua-Battery

جمع بندی

 گوشی Sony M2 Aqua به زودی وارد بازار می‌شود و در صورتی که به قیمت مناسب در بین میان‌رده‌های موجود پخش شود٬ می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسب و همین‌طور شیکی برای مشتاقان گوشی‌های سونی با بودجه‌ی کم باشد. با این‌که رزولوشن صفحه‌نمایش HD نیست٬ اما کیفیت آن به هیچ‌وجه نا‌امید‌‌کننده نیست و به لطف تکنولوژی IPS، نمایشگر رضایت بخش خواهد بود. باتری قوی و مشخصات فنی مناسب برای اجرای تمامی برنامه‌ها و بازی‌های موجود در حد قابل قبول٬ قابلیت ضدآب بودن برای اولین بار در بین گوشی‌های میان‌رده که سبب شده کیفیت ساخت بدنه بسیار بالاتر و نزدیک به پرچم‌داران باشد٬ رابط کاربری بهینه‌ی سونی و اندروید کیت‌کت٬ همگی از دلایلی است که می‌تواند مخاطب را برای خرید یک گوشی میان‌رده‌ در کلاس پرچم‌داران، ترغیب کند. باید دید عملکرد این گوشی که تخمین زده می‌شود حدود ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد، چطور خواهد بود. آیا آکوا می‌تواند مورد توجه‌ قرار گیرد؟

نقاط قوت

  • بدنه‌ی زیبا و یک‌دست با کیفیت خوب
  • مقاوم در برابر آب و گرد و غبار و دارای گواهینامه IP68 
  • سخت افزار و نرم افزار بهینه شده با راندمان کاری بالا
  • باتری قوی در بین گوشی‌های میان‌رده

نقاط ضعف

  • رزولوشن نسبتا پایین صفحه نمایش
  • در پوش آزاردهنده‌ی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • دوربین نه چندان قوی
 


عملکرد و کارایی

Sony Xperia M2 Aqua از سخت‌افزار نسبتا خوبی  برخوردار است. قلب تپنده‌ی این گوشی هوشمند یک پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون ۴۰۰ کوالکام با چهار هسته‌‌ی 1.2 گیگاهرتزی است. در سوی دیگر٬ یک پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 305 نیز گنجانده شده تا این تلفن هوشمند میان‌رده از پس بازی‌های سنگین گرافیکی بدون هیچ مشکلی برآید. بهینه‌سازی‌های خوب سونی بر ‌روی سیستم‌عامل و رابط کاربری این شرکت،‌ سبب شده تا با وجود یک گیگابایت حافظه‌ی رم٬ هیچ مشکل خاصی در مالتی تسکینگ و اجرای برنامه‌ها نداشته باشیم. سخت افزار خوب در کنار نرم‌افزار بهینه و منظم کیت‌کت٬ اجرای هر نوع بازی را بر روی Aqua با کیفیت مناسب مهیا کرده و می‌توان اطمینان داد که این گوشی از پس بازی‌های سنگینی همچون Asphalt یا Modern Combat ٬ بدون لگ و مشکل برمی‌آید.  بازی‌های کوچک‌تر با سرعت عمل بالا مانند Subway surf و Fruit Ninja بر خلاف چند گوشی میان‌رده دیگر که توانایی اجرای مفید آن‌ها را نداشتند٬ در Aqua به راحتی هر چه تمام‌تر اجرا می‌شوند.

همان‌طور که گفتیم٬ بهینه‌سازی‌های خوب سونی در این گوشی و رابط‌ کاربری بسیار روان و مناسب٬ سبب شده تا کاربر تجربه‌ی بسیار خوبی در استفاده از Aqua داشته باشد. بازکردن برنامه‌ها٬ وب‌گردی٬ بازی یا پخش موسیقی و ویدیو٬ حتی اگر به صورت هم‌زمان اجرا شوند٬ باز این گوشی حداکثر کارایی خود را برای اجرای روان محیط کاربری نشان می‌دهد. Aqua در مقایسه با نسخه‌ی قبلی خود٬ از نظر کارایی  پیشرفت‌های زیادی داشته و در اکثر تست‌ها و عملکرد‌ها توانسته بازدهی و نتایج بسیار بهتری از خود به جا بگذارد که این نشان‌دهنده‌ی تلاش سونی در بهبود گوشی‌های جدید‌تر خود است.
بهتر است نگاهی به بنچمارک‌ها بیندازیم تا میزان سرعت٬ دقت و قدرت این گوشی را با دیگر محصولات مقایسه کنیم.

تلفن / تبلت AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1 3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3 BaseMark

OS II / Sunspider

Sony Xperia M2 Aqua _____

17,483

81,471

159.119

8640 5,839 1668

748

15,289 464

1333.9ms

HTC Desire 616 dual sim _____

27,522

120,277

257,114

12,158 5,679 1746

630

38,662 247

1231.8ms

HTC One M8 mini 15,984

17,069

82.676

273.366

9,844 5,588 1,107

559

13,957 500

1303.3ms

Sony Xperia T3 18,120

19,548

92.125

269.436

10,218 5,848 1,230

615

18,485 496

1116.3ms

LG G3 21,835

32,780

200.01

473.20

25,412 16,485 1,414

847

27,131 847

993.02ms

HTC Desire 816 19,625

21,417

100.761

289.869

13,145 5,910 1,290

666

18,822 523
Xperia M2 Dual 16,687

17,169

88.246

257.506

8,448 5,713 2,022

541

15,468 288
LG L90 Dual 13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165 5٫231 981

504

12٫731 450
LG L70 Dual 11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401 4٫286 1٫004

490

6,823 330
Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE 29,370

35,075

369.31

608.905

18584 13,685 1714

1177

32,492 854
Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi 28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162  13,896 1706

1176

32,778  835
Xperia Z2 31,030

32,579

382

547

17,975 18,019 1,504 33,361

32,931

1,037
Xperia Z2 Tablet 31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458  18,786 1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8 34,233

36,727

350.76

807.10

23,792 19,152 1618

1272

36,690

36,727

1036
Farassoo Fast 712 15,537

18,154

54

118

5,067  3,982 1,898

488

11,437
14,059

261
Xperia T2 Ultra 17,713

19,570

101.30

300.19

9,400 - 2,019

589

11,462

17,736

411
Samsung Galaxy S5 32,335 436.63 / 512.66 23050 - 1521 / 1261 47003  
LG G Pro Lite Dual 6,927 48.3 / 69.3 3,886 - 1,596 / 443 6,189  
Xperia Z1 Compact 34,558 420 / 702 20,661 - 2,806 / 1,177 33,893  
Xperia C 13,757 38 / 148 3,950 - 1,553 13,278  
 Nexus 5  23,593  660 / 346 9,179 -  2,085 / 1,206  22,280  
Galaxy Note 3  32,108  420 / 870 20,056 -  2,490  24,250  
LG G Pad 8.3 21,796 300 / 794 12,083 - 2,498 / 731 25,720  
Padfone Infinity 2 35,609 381 / 722 22,352 - 2892 / 1191 32150  
FonePad 7 19,548 102.0/216.5  5,649 - 1,857 / 623 6,549  
Xperia M 9,120  94.9/142.3 4254 - 1780 8,765  
LG G2 31,856 430.0 / 950.0 19,270 - 2,798 36,050  
Xperia Z1 30,861 463.0/936.0 20,592 - 2,658 32,809  
Xperia Z Ultra 29,750 405.0/864.0 18,530 - 3,005 32,021  
Padfone Infinity 24,050  310.0/670.1 12,125 -  2,410  24,890  
Hyundai T10 15,803 54.0/155.0 4,020 - 1,750 12,061  
Xperia Tablet Z 20,495 210/608 7,610 - 2,259 18,037  
Galaxy S4 - Octa 26,151 781.0 12,396 - 2,062 18,730