همانطور که شاهد هستید، طراحان و مهندسان هیوندای خط و مش خود را تغییر دادهاند و سبک خودروهای اروپایی را در پیش گرفتهاند. آنها از طرحهای مجسمهٔ سیال و نسبتاً اغراقآمیزی که در چند سال اخیر بر روی خودروهای هیوندای اجرا میشد فاصله گرفتهاند و به سمت خودروهایی متعادلتر، سادهتر و پختهتر گرایش پیدا کردهاند. سوناتای جدید به نوعی کوپهٔ چهار درب محسوب میشود، که با تلاشهای بیوقفۀ مهندسین هیوندای، از نظر طراحی خارجی به یک خودروی سادهتر و البته پختهتر بدل شده و همچنین، ازنظر قوای محرکه نیز سعی در بهینهتر شدن مصرف سوخت و ارتقاء قدرت بوده است.
قدرت سوناتا اسپرت، با موتورهای جدید 2.0T، به صورت قابلتوجهی بالا رفته است، که با پرداخت کمی مبلغ بیشتر میتوانید چرخها با طرحی تهاجمیتر و یا پیشرانهٔ 2.4 لیتری تنفس طبیعی را سفارش دهید. موتور “tetta II GDI” چهار سیلندر تزریق مستقیم سوناتای اسپرت به حجم 2.0 لیتر میباشد که مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپهاست که به منظور بهینهسازی عملکرد موتور و همچنین به دست آوردن گشتاور بالا، در دور موتور پایین استفاده شده و به کاهش تأخیر توربو کمک کرده است.
بیشینهٔ قدرت این پیشرانه، 245 اسب بخار در دور 6000 بر دقیقه و گشتاور مفید 352.5 نیوتن متر در 1350 دور بر دقیقه میباشد. تقریباً مشابه فورد فیوژن که قدرتی برابر با 240 اسب بخار و گشتاوری 366 نیوتن متر دارد و همچنین برتر از فولکسواگن پاسات 1.8T که 170 اسب بخار نیرو و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. ولی متأسفانه هیوندای تتا 2، در مقابل، حریف کرهای خودش، کیا اپتیما SX توربو که میتواند 274 اسب بخار نیرو و 365 نیوتن متر گشتاور تولید کند ضعیفتر است، یا بیوک ریگال با قدرت 259 اسب بخار و 400 نیوتن متر گشتاور نیز از اپتیما قویتر است که در مجموع میگوییم ردهٔ متوسطی در بین رقبا دارد.
تیم موتور ترند، هیوندای سوناتا 2015 را خودروی برندهٔ سال انتخاب کرده است اما باید دید آیا واقعاً در طول امسال امتحان خود را بهخوبی پس میدهد و آیا لایق این جایگاه خواهد بود یا خیر؟
سوناتای توربوی 2015 خیلی هم شگفتآور نیست، و نباید انتظار جنگجو بودن از موتور 2.0T آن داشت، چراکه 0 تا 60 مایل را در 8.0 ثانیه طی میکند که اختلافش با فولکس پاسات تنها 0.2 ثانیه است. بیوک ریگال و شورلت مالیبو این آزمایش را در 6.1 ثانیه و 6.3 ثانیه سپری کردند. فورد فیوژن نیز با وجود اصطکاک کم بین چرخها با زمین، باز هم 1.2 ثانیه سریع تر از سوناتا عمل کرد و در 6.8 ثانیه 60 مایل بر ساعت را طی کرد. همچنین کیا اُپتیما در 7.2 ثانیه در این تست موفقتر از سوناتا بود. ولی با همهٔ این اوصاف فکر نمیکنیم کسی با یک خودروی سدان خانوادگی بخواهد در یک مسابقه شرکت کند.
سیستم تعلیق جدید که طبقهای جدیدی را اضافه کرده، در پیچها عملکرد خودرو را بهتر از قبل نشان میدهد و از وقوع understeer یا کمفرمانی جلوگیری میکند. همچنین فرمان جدید برقی، فرمان پذیری و هدایت خودرو را تا حد زیادی بهبود داده است. سیستم EPS بر روی این نسل از سوناتا نصب شده است، همچنین فرمان D شکل اسپرت، جایگزین فرمان ساده و معمولی شده است. احتمالاً طراحان و مهندسین هیوندای برای سوناتا اسپرت انتظار آمار فروش بیش از حد را داشتهاند ولی این خودرو، اصلاً سرگرمکننده نیست و همانند دیگر محصولات هیوندای، واژهٔ اسپرت همچنان یک لقب خالی است که به نام خودرو اضافه شده است. و باید بگوییم با وجود ارتقاء دادن شاسی و سیستم تعلیق، هنوز هم نیاز به تکامل و بازنگری دارد، ولی بسیاری از قسمتهای دیگر خودرو کاملاً بهروز شده و به سطح قابل قبولی در نوع خود رسیده است.
سوناتای 2015 به دنبال ویژگیهای منحصربهفرد و ناب یک خودروی روز و مدرن است بهخصوص در تریم اسپرت 2.0T که گل سرسبد تریم های مختلف سوناتا به حساب میآید. ولی از لحاظ فنی و عملکردی که یک خودروی اسپرت باید داشته باشد، آنطور که باید نیست. قیمت 29.385 دلار برای تریم اسپرت سوناتا 2015 متعادل و البته نسبت به رقبا کمی گرانتر به نظر میرسد. و البته با اضافه شدن یک بستهٔ سفارشی دیگر به مبلغ 4950 دلار میتوانید امکاناتی چون هشدار برخورد با مانع روبهرو، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، چراغهای جلو اتوماتیک، سیستم کمکی پارک، سیستم اینترنتی BlueLink، گرمکن و سردکن صندلیها، سانروف پانوراما، و بسیاری از امکانات روز دیگر. ولی اگر بخواهیم منطقیتر به موضوع نگاه کنیم و اگر پولتان برایتان ارزش دارد، با این مبلغ میتوان یک مرسدس CLA خریداری نمود…
مشخصات کلیدی هیوندای سوناتا 2015 اسپرت 2.0T:
مدل: هیوندای سوناتا اسپرت 2.0T
کلاس: سدان 4 درب – موتور جلو – محرکه جلو – 5 سرنشین
قیمت: شروع از 29.385 دلار
قیمت مدل تست: 34.460 دلار
پیشرانه: 2.0 لیتری توربو – 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ
قدرت: 245 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
گشتاور: 352.5 نیوتن متر در 1350 دور بر دقیقه
انتقال قدرت: شش سرعتهٔ اتوماتیک
وزن: 1635 کیلوگرم – 60% جلو – 40% عقب
فاصلهٔ دو محور: 280.42 سانتیمتر
ابعاد (طول / عرض / ارتفاع): 485.39 – 186.44 – 147.57 سانتیمتر
شتاب 0-96 کیلومتر: 8 ثانیه
مسافت ترمز از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت تا سکون: 36.576 متر
مسافت 400 متر: 16.2 ثانیه با سرعت 142.27 کیلومتر در ساعت
بیشینهٔ سرعت: – کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: 7.35 در بزرگراه – 10.2 در شهر – 9.04 میانگین
میزان آلایندگی گاز CO2: 335.66 گرم در هر مایل