کلید Dislikeدر فیس‌بوک

مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل فیس‌بوک در جریان برگزاری یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ در کالیفرنیا به این نکته اشاره کرد که این کمپانی در حال بررسی اضافه کردن کلید Dislike به فیس‌بوک است. وی را با رد قراردادن کلیدی با عنوان Dislike، اضافه شدن کلیدی با کارکرد مشابه را وعده داده است. در ادامه به بررسی دلایل عدم اضافه شدن Dislike و سیاست‌های فیس‌بوک در این رابطه خواهیم پرداخت.




در جریان برگزاری یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ در کالیفرنیا، مارک زاکربرگ به سوالات خبرنگاران و حاضران جلسه پاسخ داد. وی در پاسخ یکی از سوالات که در مورد اضافه شدن کلید Dislike پرسیده شد، به بیان آنچه که فیس‌بوک در این مورد می‌اندیشد پرداخت. وی در مورد این کلید که بنا به گفته‌ی خود او یکی از محبوب‌ترین خواسته‌های طرفداران برای اضافه شدن به فیس‌بوک است، گفت که باید چنین قابلیت‌هایی به گونه‌ای اضافه شوند که به‌عنوان یک ابزار به منظور زیر سوال بردن پست‌های ارسال شده توسط کاربران تبدیل نشود. براساس اطلاعات منتشر شده، روزانه کاربران فیس‌بوک ۴.۵ میلیون بار از کلید لایک استفاده می‌کنند.

مارک زاکربرگ اضافه کرد:

موضوعی که ما اخیرا در فیس‌بوک به آن فکر می‌کنیم، اضافه کردن امکاناتی است که کاربران با استفاده از آن‌ها بتوانند طیف وسیع‌تری از احساسات خود را با کاربران به اشتراک بگذارند. برخی اوقات کاربران مسائلی را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند که در واقع لحظاتی تلخ از زندگی آن‌ها است. معمولا بسیاری از کاربران حس رضایت‌بخشی از فشار دادن کلید لایک ندارند و این موضوعی است که با ما در میان گذاشته‌اند، چراکه این کلید به خوبی بیان کننده‌ی میزان همدردی آن‌ها نیست. بسیاری از کاربران درخواست کرده‌اند تا کلیدی با عنوان دیس‌لایک را نیز به فیس‌بوک اضافه کنیم. به‌نظر من، می‌توان بستری را ایجاد کرد تا کاربران طیف گسترده‌‌تری از احساسات خود را به نمایش بگذارند.

لایک‌های ساختگی

در حال حاضر شماری از کارشناسان انتقاداتی را به وجود کلید لایک و بهره‌برداری از این امکان توسط فیس‌بوک مطرح می‌کنند. براساس گفته‌های این افراد، فیس‌بوک از این کلید برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد عادات کاربران استفاده می‌کند. همچنین انتقاداتی نیز در مورد ایجاد لایک‌های ساختگی مطرح شده است. در برخی موارد برای بالا بردن محبوبیت یک برند یا یک محتوای دیجیتال موجود در فیس‌بوک از لایک‌های ساختگی استفاده می‌شود.

فیس‌بوک اقداماتی را در راستای توقف اینگونه فعالیت‌ها آغاز کرده که به Like Farming معروف است. استفاده از چنین روش‌هایی منجر به کسب تعداد زیادی لایک در مقطع زمانی کوتاهی می‌شود. برخی از موسسات از روش‌هایی چون استفاده از روبات‌های نرم‌افزاری یا پرداخت مبلغ ناچیزی به کاربران در ازای هر کلیک استفاده می‌کنند.

با بررسی حساب‌های کاربری که لایک‌های ساختگی با استفاده از آن‌ها جمع‌آوری می‌شود، می‌توان به ساختگی بودن این لایک‌ها بیش از پیش پی برد. بسیاری از حساب‌های کاربری مورد استفاده برای جمع‌آوری لایک از کشورهای نظیر فیلیپین ایجاد می‌شوند و درصد بسیار کمی را می‌توان یافت که از آمریکا با اروپای غربی باشند.

فیس‌بوک مجازاتی قانونی را نیز برای افرادی که کسب و کارهایی با که استفاده از لایک‌های ساختگی پیشنهاد می‌دهند، تبیین کرده است.

دیس‌لایک عاملی برای نگرانی تبلیغ‌کنندگان در فیس‌بوک است

هر نوع امکان جدید برای اضافه کردن احساسات را می‌توان به‌عنوان عاملی برای نگرانی کسب و کارهایی عنوان کرد که از فیس‌بوک برای تبلیغات استفاده می‌کنند. پول کاگینس، یکی از مدیران اجرایی کمپانی تبلیغاتی Adludio در این رابطه می‌گوید:

تنها موضوعی که اهمیت فراوانی برای فیس‌بوک دارد، درآمد است. شاهرگ اصلی درآمد فیس‌بوک از راه تبلیغات است و این شبکه‌ی اجتماعی برای تضمین درآمد خود نیازمند راضی نگه داشتن کمپانی‌ها است. اضافه کردن یک کلید که بتوان با آن عدم علاقه‌ داشتن به یک موضوع را نمایش داد، به‌هیچ وجه عاقلانه نیست.

وی در ادامه سخنان خود گفت:

به‌نظر من فیس‌بوک به گسترش موفقیت کلید لایک ادامه خواهد داد. با توجه به اطلاعات منتشر شده و شرایط موجود به نظر می‌رسد فیس‌بوک درصدد اضافه کردن امکان به اشتراک گذاشتن احساسات گسترده‌تر در حوزه‌ی کلید لایک است.

کاگینس اضافه شدن کلید‌هایی را با موضوعاتی چون نحوه‌ی احساس کاربر در قبال یک موضوع، محتمل‌تر از اضافه شدن کلید دیس‌لایک می‌داند.

امروزه برندها در فضای آنلاین به راحتی نقد می‌شوند. در صورتی که یک تولیدکننده یا برند معتبر محصولی تولید کند که مقبول ذائقه‌ی جمعی نباشد، به سرعت می‌توان بازخورد آن را در فضای اینترنت دید. شرکت‌های تبلیغاتی نیز از این موضوع آگاه هستند. حال باید دید که فیس‌بوک در این مورد چگونه تصمیم خواهد گرفت. آیا امکان ابراز احساسات به روشنی به فیس‌بوک اضافه خواهد شد؟ روش فیس‌بوک برای این موضوع چه خواهد بود؟