http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014-lexusVSbmw-435iandRC350-comparison-13.jpg


باعث تعجب است که ۲۵ سال از عمر لکسس می‌گذرد و هنوز به صورت فروتنانه و واقع‌بینانه خود را به عنوان برند در حال رقابت با دیگران می‌بیند. این رقابت البته با سه‌گانه آلمانی‌های قدرتمند، یعنی ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز و آئودی است. مدل RC کوپه اولین کوپه کامپکت پرمیوم از لکسس است. این در حالی است که ب‌ام‌و سال‌های سال مدل‌های ۲ در سری 3 و اکنون نیز سری 4 کوپه را تولید کرده است و از این لحاظ قدمت بیشتری نسبت به برند ژاپنی دارد. رقابت در این زمینه، برای مشتری کاملاً مفید است؛ جایی که قیمت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.



لکسس با قیمت‌گذاری RC350 F اسپورت به میزان ۷۴ هزار دلار (دلار استرالیا)، عملاً با دستکش آهنی به سمت رقیب دست دراز کرده است؛ مبلغی که تنها هزار دلار نسبت به IS350 سدان کمتر است؛ مدلی که طراحی کابین و سیستم تعلیق عقب را با آن مشترک است. در همین حال، 435i کوپه با مبلغی به اندازه ۱۰۸۵۳۰ دلار استرالیا قیمت‌گذاری شده که ۱۵ هزار دلار نسبت به 335i سدان که اشتراک زیادی در موتور و شاسی با آن دارد، بیشتر است. البته این افزایش قیمت برای از دست‌دادن دو در و یک کمربند ایمنی وسط در ردیف عقب نسبتاً خوب است؛ ولی در همین حال، تفاوت زیادی برای RC350 F اسپورت در این مقایسه به وجود می‌آورد.
Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe


البته در ابتدا قرار بوده که از یک ب‌ام‌و 428i با قیمت ۸۱ هزار دلار برای این تست استفاده شود که به دلیل در دسترس نبودن، از آن صرف‌نظر شده است. با این حال، این مدل نیز نسبت به 328i سدان معادل، ۱۵ هزار دلار گران‌تر است؛ خودرویی که از یک موتور توربوی چهار سیلندر استفاده می‌کند و تجهیزات کمتری نسبت به 435i دارد. به‌علاوه، لکسس مدل 435i ب‌ام‌و را هدف قرار داده است و قطعاً از قرار دادن RC350 F اسپورت در مقابل رقیب اصلی باواریایی‌اش خوشحال خواهد بود. 435i حتی نسبت به لکسس از تجهیزات استاندارد کمتری برخوردار است.
Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe


در هر دو مدل، چرخ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی، چراغ‌های مه‌شکن، سیستم تعلیق تنظیم‌شونده ۳ حالته و همچنین سیستم فرمان با نسبت متغیر را شاهد هستیم که کمترین نیاز به تنظیم را در هنگام حرکت دارد. در هر دو مدل نیز حسگرهای پارکینگ عقب با دوربین نمای عقب استفاده شده‌اند. همین‌طور تریم چرمی با تنظیم الکترونیکی صندلی‌های جلو، کنترل هوای دوگانه، سیستم راهبری ماهواره‌ای و یک سیستم صوتی پرمیوم. در RC350 F اسپرت یک سیستم صوتی ۱۷ اسپیکره ۸۵۰ وات مارک لوینسون به کار برده شده و این در حالی است که در مدل رقیب، یک سیستم صوتی هارمن کاردون ۶۰۰ وات با ۱۶ بلندگو استفاده شده است.
Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe


لکسس برای داشتن یک سقف آفتاب‌گیر ۲۵۰۰ دلار اضافی از مشتری درخواست می‌کند؛ ولی این مبلغ در نمایندگی ب‌ام‌و ۲۹۲۰ دلار است. به‌علاوه، یک سری آیتم‌ها در لکسس به صورت استاندارد ارائه شده‌اند که در ب‌ام‌و به صورت آپشن هستند؛ مواردی مانند تیونر رادیوی دیجیتال (۵۰۰ دلار)، تکیه‌گاه کمر الکترونیکی (۶۴۰ دلار)، گرمایش صندلی جلو (۸۵۰ دلار، البته RC350 تهویه برای صندلی‌ها نیز دارد) و چراغ‌های نوربالای LED به ارزش ۳۳۰۰ دلار.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport

BMW 435i coupe

BMW 435i coupe


RC350 F اسپورت دارای یک مونیتور نقطه کور است؛ چیزی که در 435i دیده نمی‌شود. با استفاده از یک پکیج آپشن enhancement به ارزش ۷۳۰۰ دلار در لکسس، به خودروی شما امکاناتی مانند سیستم هشدار برخورد، کروز کنترل هوشمند، هشدار عبور از خط و نور بالای اتوماتیک اضافه می‌شوند. این در حالی است که ب‌ام‌و برای داشتن این تجهیزات تنها ۳۸۲۰ دلار طلب می‌کند. مشاهده می‌کنید که فاصله هزینه‌ها گاهی به سمت ب‌ام‌و متمایل است. ولی با این حال، مشخص است که از لحاظ قیمت، کوپه ژاپنی برتری دارد.

امّا در زمینه عملکرد، محدودیت‌های مهندسی لکسس بیشتر از ب‌ام‌و نمایان است. RC350 اسپورت، خودرویی بسیار سنگین است. برای کوپه‌ای که نسبت به 435i کشیده‌تر (به‌اندازه ۶۰ میلی‌متر)، با ارتفاع بیشتر (به اندازه ۱۸ میلی‌متر) و عریض‌تر (به اندازه ۱۵ میلی‌متر) است، وزن کلی ۱۷۴۰ کیلوگرم باز هم زیاد است. ب‌ام‌و ۱۶۰۰ کیلوگرمی نه‌تنها سبک‌تر است، بلکه موتور توربوی ۳ لیتری شش سیلندر آن شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعتی در مدت ۵/۱ ثانیه برای آن فراهم می‌کند؛ زمانی که به اندازه یک ثانیه کامل نسبت به رقیب آن سریع‌تر است. حتی مدل توربوی چهار سیلندر 428i نیز با زمان ۵/۸ ثانیه از آن سریع‌تر است. این مدل البته باز هم وزن کمتری دارد (۱۵۴۵ کیلوگرم).

در مقابل، لکسس از یک موتور بزرگ‌تر ۳/۵ لیتری استفاده کرده که شش سیلندر آن حالت V دارند. عدم‌وجود توربو نیز حس می‌شود؛ چیزی که لزوماً مشکل‌ساز نخواهد بود.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport

BMW 435i coupe

BMW 435i coupe


RC350 اسپورت با استفاده از دو صورت انژکتور مستقیم و پورت، آمار مناسبی نسبت به حجم موتور خود ایجاد کرده است. قدرت موتور لکسس ۳۱۲ اسب‌بخار است که بالاتر از ۳۰۱ اسب‌بخار ب‌ام‌و قرار می‌گیرد. همچنین گشتاور RC350 به اندازه ۳۷۸ نیوتن‌متر است که وضعیت بهتری نسبت به گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متری موردانتظار از یک موتور با این حجم دارد. ولی تفاوت لکسس و ب‌ام‌و زمانی مشخص می‌شود که لکسس در ۴۸۰۰ دور بر دقیقه به حداکثر گشتاور خود می‌رسد ولی ب‌ام‌و در بین ۱۲۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه گشتاوری به اندازه ۴۰۰ نیوتن‌متر تأمین می‌کند.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport

BMW 435i coupe

BMW 435i coupe


در همین حال، سیستم گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک در 435i به خوبی نسبت به فشردن پدال گاز واکنش نشان می‌دهد و هرگز شما را ناامید نمی‌کند. گیربکس اتوماتیک لکسس نیز ۸ دنده داشته ولی در عین حال، آرامش گیربکس رقیبش را ندارد. RC350 F اسپورت در سراشیبی‌های کوچک نیز به سرعت به سراغ دنده‌های هفتم و ششم می‌رود. البته اگر حالت «اسپورت» را انتخاب کنید، با حفظ تاکئومتر در بالای ۲۰۰۰ دور بر دقیقه، مشکل تا حدودی حل می‌شود. حتی در این حالت نیز 435i وضعیتی مناسب‌تر نشان می‌دهد.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport

BMW 435i coupe

BMW 435i coupe


در طول یک آزادراه خسته‌کننده، فرصت خوبی برای آشناتر شدن با شرایط داخل هر کدام از کوپه‌ها فراهم شده است. درون لکسس حس یک فضای جادار و یک کوپه اسپرت سفارشی را دارد. در عین‌حال، ستون‌های جلو به گونه‌ای به طرف سر راننده خم شده‌اند که ممکن است برای اشخاص بلندقد مشکل‌ساز شود. صندلی راننده تکیه‌گاه بسیار خوبی دارد و قابلیت مایل‌شدن آن به شما اجازه می‌دهد که فضای زانوی بسیار خوبی برای خود ایجاد کنید. غربیلک فرمان نیز بسیار کوچک و نازک است. مانند این است که هر اِلمان در داخل کابین لکسس حالتی هدفمند دارد.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport

BMW 435i coupe

BMW 435i coupe


وضعیت داشبورد RC350 F اسپورت کمابیش شبیه IS سدان است و در همین حال، چرم بیشتری در داخل آن به کار رفته است. می‌توان گفت که طراحی شلوغی دارد؛ چیزی شبیه منطقه گینزای توکیو.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport

BMW 435i coupe

BMW 435i coupe


در ب‌ام‌و ارتفاع رانندگی بالاتر است و با داشبوردی روبرو هستید که برگرفته از مدل‌های سری 3 است. در همین حال، این خودرو کابین راحتی دارد و با استفاده از اِلمان‌های طرح آلومینیومی و مشکی پیانویی، طراحی سطح بالایی را به نمایش می‌گذارد. همچنین طریقه راهنمایی کمربند جلوی الکترونیکی برای بستن کمربند سرنشین‌های جلو بسیار خاص و کلاسیک است.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport

BMW 435i coupe

BMW 435i coupe


یک ترمزدستی مناسب شرایط به مراتب بهتر نسبت به «ترمز پایی» لکسس دارد. در همین حال، سرعت‌سنج و تاکئومتر در یک ظاهر قرمزرنگ سنتی بسیار جالب و جذاب هستند؛ انگار که مستقیماً از سری 3 سال‌های دهه ۸۰ میلادی آمده‌اند.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport


نمایشگر سربالا در RC350 ارائه نشده است و این در حالی است که با پرداخت ۱۷۰۰ دلار هزینه اضافی می‌توان از این امکان در ب‌ام‌و استفاده کرد.

برای کسی که متمایل به خودروهای اسپرت است و در طول هفته می‌خواهد کارهای روزانه خود را انجام دهد و در همین حال، در آخر هفته می‌خواهد از رانندگی لذت ببرد، سری 4 مسلماً خودروی با ویژگی‌های ارگونومیک و سرگرم‌کننده‌تری است.

سیستم ب‌ام‌و iDrive با یک ابزار چرخان در وسط کنسول که با میان‌برهایی برای منو، رادیو، مدیا و سیستم راهبری همراه است، کارآیی بسیار مناسبی دارد. همچنین صفحه‌نمایش استاندارد ۸/۸ اینچی از سطح بالایی در گرافیک و رابط کاربری برخوردار است. در همین حال، با پرداخت ۱۲۰۰ دلار دیگر می‌توانید از امکاناتی مانند پشتیبانی ۲۴ ساعته، خبرهای لحظه‌ای ترافیکی، کنترل راه دور قفل درها با قابلیت پیدا کردن خودرو، اخبار اینترنتی، آب‌وهوا و جستجوی محلی گوگل بهره‌مند شوید.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport


لکسس برای این تجهیزات یک راه‌حل تازه به نام سیستم Enform دارد که از اینترنت موبایل شما برای خبرهای ترافیکی و اطلاعات محلی استفاده می‌کند و به صورت استاندارد نیز عرضه می‌شود. سیستم «ریموت تاچ» لکسس یک صفحه لمسی کوچک برای شما فراهم می‌کند که با کمک آن می‌توانید به مانند یک موس از صفحه‌نمایش ۷ اینچی استفاده کنید. البته باید گفت که استفاده از این سیستم دردسر زیادی دارد و همین‌طور گرافیک به‌کار رفته نیز در یک سطح پایین به سبک تویوتا قرار دارد. ضمن اینکه در حال حرکت، بسیاری از عملکردهای سیستم متوقف می‌شوند و شما با یک سیستم کنترل صوتی ضعیف برای انجام مواردی مانند گفتن یک آدرس به راهبری رها می‌شوید.
BMW 435i coupe

BMW 435i coupe


ولی در هنگام رانندگی با R350 F اسپورت آنچنان هم به این ابزارها احتیاج پیدا نمی‌کنید. فاصله بین حالت‌های مختلف رانندگی شامل نرمال، اسپورت و اسپورت‌پلاس ناچیز است.
BMW 435i coupe

BMW 435i coupe


در مقابل، ب‌ام‌و در حالت رانندگی «کامفورت» حس یک خودروی سبک‌بال و راحت دارد و در قسمت‌های ناهموار جاده، بدنه را به سرعت تنظیم می‌کند؛ چیزی که لکسس بی‌تفاوت از آن رد می‌شود. البته 435i تنها دو حالت برای سیستم تعلیق دارد و وقتی به حالت «اسپورت» سوئیچ می‌کنیم، رانندگی با آن شباهت زیادی به RC350 در حالت «نرمال» پیدا می‌کند.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport


به نظر می‌رسد که از لحاظ کابین، ب‌ام‌و شرایط بهتری نسبت به رقیب خود دارد؛ ولی نباید به سرعت نتیجه‌گیری کرد و شاید بهتر است کمی با احتیاط بیشتر عمل کنیم. کابین لکسس به خصوص در سطوح ناهموار کابین به مراتب ساکت‌تری دارد.
Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe


موتور لکسس در اطراف شهر شاید یک حالت ضعف و سستی از خود نشان دهد، ولی خوشبختانه در حالت اسپورت، V6 واکنشی بسیار خوب نسبت به پدال گاز دارد و خشونت لازم را به نمایش می‌گذارد. فاصله محوری به اندازه ۷۰ میلی‌متر کوتاه‌تر نسبت به IS، RC350 F اسپورت را تبدیل به یک خودروی مصمم‌تر و با حالت چابکی بیشتر کرده است. در همین حال، نسبت متغیر و سیستم فرمان چهار چرخ استاندارد در این مدل کمک زیادی به این موضوع کرده است.
Lexus RC350 F Sport

Lexus RC350 F Sport


در هنگام پیچیدن در لکسس، چرخ‌های عقب اندکی در خلاف جهت چرخ‌های جلو می‌پیچند و همین امر باعث می‌شود که این خودرو با حالتی «خارق‌العاده» از یک پیچ عبور کند.

ولی در هنگام گذر از یک پیچ جاده با ب‌ام‌و، به راحتی می‌توانید تأثیر ۸۰ میلی‌متر افزایش فاصله محوری را حس کنید. در همین حال، حالت وزن وارد شده از موتور شش سیلندر به سمت دماغه خودرو که بیشتر از لکسس است، برای شما مشخص می‌شود.

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe


بسیاری از چیزهایی که شما آن‌ها را حس نمی‌کنید، در زیر چرخ‌های جلو اتفاق می‌افتند. در 435i واکنش نسبت به فرمان بسیار دقیق است و درعین حال، برخلاف کوپه ژاپنی، بار چرخ‌ها و بازخورد سطح جاده به انگشتان شما منتقل نمی‌شود. البته به همین دلیل نیز نمی‌توان RC350 F اسپورت را یک خودرو با رانندگی مصنوعی نامید. شاید تکنولوژی‌های مختلفی در آن به کار رفته باشد، ولی همه آن‌ها در کنار هم یک مجموعه هوشمندانه و هدفمند ایجاد کرده‌اند؛ مجموعه‌ای که در عین حال، یک فضای کابین ساکت با امکانات زیاد و با رانندگی ملایم فراهم کرده است.
Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe


مشکل 435i در واقع، مدل‌های دیگر ب‌ام‌و هستند. مدل 328i سدان با آپشن سیستم فرمان با نسبت متغیر و تعلیق انطباقی، قیمتی کمتر از ۷۰ هزار دلار دارد که از هر لحاظ مانند این کوپه ۱۱۰ هزار دلاری تأثیرگذار است. یا به عنوان نمونه می‌توانید مدل 428i با قیمت ۸۳ هزار دلار را درنظر بگیرید.
Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe


اگر بخواهیم از لحاظ کلی مقایسه کنیم، مجموعه ب‌ام‌و مخصوصاً با سیستم اطلاعات و سرگرمی و پیشرانه‌اش، حالت متقاعدکننده‌تری نسبت به مجموعه لکسس دارد.
Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe

Lexus RC350 F Sport vs BMW 435i coupe


مهندسی ب‌ام‌و برای کاهش وزن مدلش در مصرف بهینه سوخت نیز خودش را نشان داده است. مصرف سوخت 435i در تست به صورت ترکیبی ۹/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به ۸/۱ لیتر اعلام شده بیشتر است. این در حالی است که RC350 در تست مصرف سوخت ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نشان داده است (مصرف سوخت اعلام شده: ۹/۴ لیتر).
مقایسه امتیازات دو خودرو

مقایسه امتیازات دو خودرو


پرداخت هزینه بالاتر برای یک خودروی ریشه‌دار مانند ب‌ام‌و کار چندان غیرمعمولی نیست؛ ولی لکسس نیز همراه با قیمت پایین‌تر، تلاش زیادی برای بالا بردن کیفیت کرده است. RC350 F خودرویی است که رضایت راننده و مسافران را با هزینه کمتری جلب می‌کند و به عنوان «کوپه چالشگر» در اینجا معرفی می‌شود.