Lumia 1520 Nokia 


لومیا 1520 یک فبلت ۶ اینچی باکیفیت و قدرتمند مبتنی بر ویندوز فون است که با وجود آن که کمی قدیمی به نظر می‌رسد، اما یکی از بهترین انتخاب‌ها برای علاقه‌مندان به پلتفرم موبایل مایکروسافت محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی لومیا 1520 نوکیا می‌پردازیم.




با تصاحب بخش موبایل نوکیا توسط مایکروسافت، دیگر شاهد ارائه تلفنی با برند نوکیا نخواهیم بود. اتفاقی که کمتر خوره تکنولوژی که با برند نوکیا خاطره دارد، دوست دارد آن را بپذیرد! از این پس باید تلفن‌های لومیا را با برند مایکروسافت ببینیم. یکی از آخرین تلفن‌های ویندوز فونی که با برند نوکیا روانه بازار شد، لومیا 1520 است. هرچند مدت زمان نسبتا زیادی از عرضه‌ی این گوشی می‌گذرد اما نه تنها بهترین فبلت حال حاضر پلتفرم ویندوز فون است به راحتی توان رقابت با بهترین‌های بازار را دارد.

شاید در نگاه اول لومیا 1520 کمی بزرگ و سنگین به نظر برسد، ولی با تغییر استاندارد ابعاد تلفن‌ها طی سال‌های اخیر، دیگر لومیا 1520 آنچنان هم بزرگ محسوب نمی‌شود. نوکیا در تلفن‌های لومیا به یک زبان طراحی ویژه و منحصر به فرد رسیده بود که نقطه آغاز آن تلفن مبتنی بر میگو N9 بود. این زبان طراحی در تلفن 1520 نیز مشاهده می‌شود. لومیا 1520 یک فبلت خوش‌ساخت و با کیفیتی است. از نقطه نظر طراحی، به جز وزن نمی‌توان ایرادی به آن وارد کرد و از نظر کارایی نیز یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

لومیا 1520

این تلفن ۶ اینچی مجهز به سیستم عامل ویندوز فون 8.1 است، پلتفرمی که در حال رشد است و طرفداران مخصوص خود را دارد. از آنجا که ظاهر رابط کاربری اندروید و iOS شباهت ساختاری زیادی به هم دارند، شاید برای افرادی که برای اولین بار می‌خواهند یک تلفن ویندوزی تهیه کنند، استفاده از ویندوز فون و محیط کاربری آن تنوع محسوب شود و با آن احساس غریبگی کنند، ولی به مرور به آن عادت خواهید کرد و متوجه خواهید شد که چقدر رد آن دسترسی به همه چیز ساده و سریع است. این تلفن یک میلیون و هفتصد و بیست هزار تومان قیمت دارد. در ادامه با بررسی جامع فبلت لومیا 1520 نوکیا همراه زومیت باشید.

طراحی

دو سال پیش بود که با معرفی لومیا ۸۰۰، در زبان طراحی سری لومیای نوکیا تغییر ایجاد شد. حال لومیا ۱۵۲۰، پرچم‌دار جدید محصولات ویندوزفونی نیز از همان ظاهر آشنا با جنس بدنه پلاستیک فشرده‌ی پلی کربنات بهره برده است. لومیا ۱۵۲۰ شبیه به پیشینیان خود یک دستگاه سر سخت است که صفحه نمایشی بزرگ را در خود جای داده است.

مشخصات فنی Lumia 1520

  • پردازنده اسنپ‌دراگون 800 کوالکام (MSM8974) چهارهسته‌ای با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی Adreno 330
  • حافظه رم ۲ گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی ۱۶ و ۳۲ گیگابایت با امکان اتصال کارت حافظه microSD
  • نمایشگر ۶ اینچی IPS با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (تراکم ۳۶۷ پیکسل بر اینچ) و محافظ گوریلا گلس ۲
  • دوربین ۲۰ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال و فلش دوگانه در پشت و دوربین ۱.۲ مگاپیکسل در جلو
  • باتری لیتیوم-یون ۳۴۰۰ میلی‌آمپرساعت غیرقابل جداشدن
  • سیستم عامل ویندوز فون 8 (بروزرسانی شده به نسخه 8.1)
  • سنسورها: شتاب‌سنج، قطب‌نما، ژیروسکوپ و سنسور نزدیکی
  • ارتباطات: وای‌فای، LTE، بلوتوث 4، NFC، درگاه microUSB 2.0، جی‌پی‌اس
  • ابعاد: ۱۶۲.۸ در ۸۵.۴ در ۸.۷ میلی‌متر
  • وزن: ۲۰۹ گرم
  • قیمت: ۱٫۷۲۰٫۰۰۰ تومان

بخاطر صفحه نمایش بزرگ ۶ اینچی در لومیا ۱۵۲۰  اگر صاحب دستگاه به اندازه کافی احتیاط نکند، امکان به زمین خوردن گوشی هوشمند زیاد است. بگذارید از ابعاد این دستگاه بیشتر صحبت کنیم؛ ۱۶۲.۸ میلی‌متر طول، ۸۵.۴ میلی‌متر عرض و ۸.۷ میلی‌متر ضخامت ابعاد دقیق لومیا ۱۵۲۰ است که در مقام مقایسه با اچ تی سی وان مکس، در دست نگه داشتن این دستگاه کمی راحت‌تر است. با این حال پرچم‌دار ویندوزفونی، عریض‌تر، بلند‌تر و ضخیم‌تر از گلکسی نوت ۳ و ۴ سامسونگ است. به سبب نازکی مناسبی که این دستگاه دارد و همچنین شکل انحنایی که در پشت دستگاه وجود دارد، شما می‌توانید دست خود را به راحتی به دور دستگاه بکشید و آن را در دست نگه دارید.

لومیا 1520

اما نکته‌ای که باید در مورد طراحی بدنه این دستگاه ذکر کرد، تیزی گوشه‌ها است. در زمانی که با یک دست خود لومیا ۱۵۲۰ را گرفته‌اید، این لبه‌های تیز به دست شما اجازه استراحت در گوشه‌ها را نمی‌دهند. این موضوع به خصوص زمانی اندکی مشکل ساز می‌شود که بخواهید با لومیا ۱۵۲۰ عکس بگیرید، البته کمی پس از استفاده به این موضوع عادت می‌کنید و می‌توانید عکس های خیره‌کننده‌ای شکار کنید.

در بخش پشت دستگاه، دوربین با لنز ۲۰ مگاپیکسلی، بالای آن فلش دوگانه LED و بالا‌تر از فلش ۵ سوراخ میکروفون را مشاهده خواهید کرد. هدف از جای‌گیری این میکروفون‌ها در پشت دستگاه در واقع ضبط بهتر امواج صدا‌‌هایی است که از رو به روی دوربین ارسال می‌شوند و وظیفه دیگر آن‌ها علاوه بر ضبط صدا، کاهش نویز صدا‌های ارسالی از جهات مختلف در زمان مکالمه است. اگر کمی نگاه خود را به بخش پایینی دستگاه بکشیم، ۳ سوراخ مربوط به اسپیکر دستگاه را خواهیم دید. در پشت گوشی لومیای نوکیا هیچ بافت یا مواد خاصی به کار نرفته و دستگاه از یک بدنه‌ی پلاستیکه یکپارچه تهیه شده است. لومیا ۱۵۲۰ در چهار رنگ مختلف سفید، مشکی، زرد و قرمز عرضه شده که در بین آن‌ها رنگ قرمز آن به دلیل استفاده از پلی کربنات در جنس بدنه بسیار چشم‌گیر و زیبا است.

لومیا 1520

در کناره چپ دستگاه، درگاه میکرو SD با پشتیبانی از حداکثر ظرفیت ۶۴ گیگابایت و درگاه مربوط به نانو سیم کارت را مشاهده می‌کنیم. به کناره سمت راست لومیا ۱۵۲۰ می‌رویم، جایی که دکمه یکپارچه تنظیم صدا، پاور و شاتر دوربین از دل پوشش زیبای این دستگاه بیرون زده‌اند. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در بالا و درگاه میکرو-USB در پایین قرار گرفته‌اند.

اما اجازه دهید با مهمترین بخش دستگاه که بیشتر اوقات را به تماشای آن می‌پردازیم، یعنی با بخش جلویی لومیا ۱۵۲۰ بیشتر آشنا شویم. کلید‌های ناوبری ویندوزفون در یک خط در پایین صفحه نمایش، دوربین مکالمه ویدیویی و لوگوی نوکیا (که دیگر در محصولات جدید مایکروسافت استفاده نمی‌شود) نیز در بخش بالایی صفحه نمایش جای گرفته است. نکته جالبی که در طراحی لومیا ۱۵۲۰ در بخش جلویی وجود دارد، برآمدی نمایشگر نسبت به فریم دستگاه است که با زیبایی تمام با بدنه دستگاه سابیده شده و یک سطح صاف و یکدست را به وجود آورده که لمس آن حس بسیار خوبی منتقل می‌کند. با این‌حال این سبک طراحی باعث می‌شود فاصله اندکی بین شیشه نمایشگر با بدنه پلی کربناتی دستگاه وجود داشته باشد.

فاصله اندک یا گپ بین شیشه با فریم موضوع مهمی به حساب نمی‌آید، اما موضوع دیگری وجود دارد که دیدگاه ما را نسبت به مقاومت دستگاه با تردید رو به رو می‌کند. پوشش محافظتی که بر روی نمایشگر لومیا ۱۵۲۰ جای گرفته از نوع گوریلا گلس نسخه ۲ است که در واقع شیشه‌ای مقاوم در برابر کورنینگ است و سال ۲۰۱۳ عرضه شده است. اما لومیا ۱۰۲۰ به لطف پوشش محافظ گوریلا گلس ۳ توانایی مقاوت بیشتری از نمایشگر دستگاه خواهد داشت.

لومیا ۱۵۲۰ از نظر کیفیت ساخت و مقاومت بدنه‌ی دستگاه در مقابل ضربه و خط و خش در سطح بسیار خوبی قرار دارد و کمتر نگران آسیب دیدن آن خواهید شد.

صفحه‌نمایش

بیشتر قسمت جلویی لومیا 1520 به صفحه‌نمایش 1080p آن اختصاص داده شده که طراحی زیبای دستگاه را تکمیل می‌کند. در وضعیت فعلی که روز به روز بر تعداد پیکسل و کیفیت صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند افزوده می‌شود، دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز فون نیز نباید از قافله عقب بمانند. پرچمدارهای اخیر نوکیا به نمایشگرهای زیبای با فناوری ClearBlack مجهز شده‌اند که خوشبختانه در لومیا 1520 نیز شاهد یکی از آن‌ها با چگالی پیکسل بالا هستیم. لومیا 1520 از یک صفحه‌نمایش 6 اینچی از نوع ClearBlack IPS LCD بهره می‌برد که رزولوشن 1920 در 1080 را به کاربر ارائه می‌کند. رزولوشنی که در این ابعاد صفحه، در نهایت موجب بدست آمدن تراکم 368 پیکسل بر اینچ در این دستگاه شده است. لومیا 1520 در مقایسه با رقیب‌های 1080p خود، بخاطر سایز بزرگ‌تر از نظر چگالی پیکسل عقب می‌ماند اما بهتر است تمرکزمان را بیش از اعداد و تراکم پیکسل، بر سطح کیفیت پنل دستگاه بگذاریم.

لومیا 1520

نمایشگر لومیا 1520 کیفیت بسیار بالایی داشته و رنگ‌های خیره‌کننده‌ای از پنل LCD نمایش داده می‌شود. یکی از نقاط قوت این نمایشگر در مقابل پنل‌های AMOLED سامسونگ، نمایش روشن‌تر و دقیق‌تر رنگ سفید است. البته در نقطه‌ی مقابل، نمایش رنگ مشکی به اندازه‌ی AMOLED‌ها عمیق نیست. زاویه دید این پنل به لطف فناوری به‌کار رفته در آن از بهترین‌های موجود در بازار به حساب می‌آید. ملاک‌هایی که گفته شد همگی از مباحث مهم سنجش کیفیت یک نمایشگر هستند اما علاوه بر این موارد، میزان روشنایی و خوانایی زیر نور نیز از دیگر معیارهای اساسی برای بسیاری کاربران به شمار می‌رود که در آن به هیچ عنوان نمی‌توان به لومیا 1520 خرده گرفت. به لطف اقدام‌های اتخاذ شده توسط نوکیا، میزان بازتاب نور در صفحه‌نمایش این دستگاه در سطح بسیار خوبی قرار دارد که موجب بهبود خوانایی در زیر تابش مستقیم نور خورشید شده است. فناوری اختصاصی نوکیا با عنوان ClearBlack باعث می‌شود تا صفحه نمایش حتی در نور شدید خورشید نیز بسیار واضح و روشن به نظر برسد در آزمایشاتی که انجام دادیم لومیا ۱۵۲۰ وضوح تصویر به مراتب بالاتری را نسبت به پرچمداران اندرویدی و آیفون در نور شدید خورشید ارائه کرد.

اما شاید شما به نمایشگرهایی که رنگ‌ها را اشباع‌تر و گرم‌تر از حالت طبیعی نمایش می‌دهند عادت کرده باشید. یا شاید به کلی ترجیح شما به سمت حالت خاصی از نمایش رنگ‌ها رفته باشد؛ در چنین موقعی است که این لومیای رده‌بالا یکی از نقاط برتری خود را به رخ می‌کشد. در تنظیمات صفحه‌نمایش لومیا 1520 کاربر قادر است تنظیمات رنگ‌ها را به سلیقه‌ی خود تعدیل و اصلاح کرده و به تغییر گرمی و سطح اشباع آن بپردازد. هرچند در حالت پیش‌فرض نیازی به تغییر تنظیمات این بخش احساس نکردیم اما دستگاه‌های کمی به این قابلیت مجهز هستند.

لومیا 1520

افزون بر این احتمالاً در جریان این مساله هستید که نوکیا که اکنون کاملاً تحت سیطره‌ی مایکروسافت قرار گرفته، در پرچم‌دارهای اخیر خود قابلیت کار کردن با دستکش را نیز به صفحات لمسی خازنی خود افزود. لومیا 1520 نیز یکی از دستگاه‌هایی است که به این قابلیت تجهیز شده است.

در کل صفحه‌نمایش ۶ اینچی این فبلت جزو بهترین‌های بازار است و تصاویر را بصورت کاملا درخشان و خیره‌‌کننده نمایش می‌دهد.

دوربین

نوکیا سرمایه‌گذاری‌های عظیمی بر روی تکنولوژی‌های تصویربرداری در گوشی‌های هوشمند انجام داد که بخاطر تلاش‌های این شرکت موج عظیمی در راستای افزایش کیفیت دوربین گوشی‌ها به راه افتاد. نوکیا 1020 با آن دوربین 41 مگاپیکسلی خود که به برخی فناوری‌های نوین تصویربرداری نیز مجهز شده بود حتی موفق شد برخی دوربین‌های دیجیتال را نیز پشت سر بگذارد. لومیا 1520 نیز از این قافله عقب نمانده و لنز کارل‌زایس و تکنولوژی PureView در ترکیب با یکدیگر قدرت تصویربرداری بسیاری برای این دستگاه به ارمغان آورده‌اند. در کنار این مشخصات، وجود فلش LED دوگانه (برخلاف فلش زنون لومیا 1020) و لرزشگیر اپتیکال را نیز باید به این مجموعه افزود.

lumia1520-100-photo

سنسور این دستگاه از نور زمینه‌ی پشتی بهره می‌برد و دارای گشودگی f/2.4 است. نسبت تصویر پیش‌فرض 16:9 و  فاصله کانونی 26 میلی‌متر از دیگر مشخصات دوربین این دستگاه هستند.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های رقابتی لومیا ۱۵۲۰، همین دوربین قدرتمند است. دوربینی که هرچند ابعاد بزرگ سنسور آن باعث ایجاد برآمدگی در پشت دستگاه شده، اما بازده‌ی خارق‌العاده‌ای در عکس‌برداری در شرایط مختلف دارد. چندی پیش دوربین این گوشی را با دیگر پرچمداران بازار مقایسه کردیم و نتایج آن به خوبی توان لومیا ۱۵۲۰ را نشان می‌دهند.

پیش از این در مقاله‌‌ی مفصلی به بررسی Pureview و فناوری‌های اختصاصی نوکیا برای بهبود کیفیت تصویر برداری آن پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این فناوری به مطالعه آن بپردازید.

اپلیکیشن دوربین نوکیا یعنی Nokia Camera امکانات متعددی در تنظیم سطح اکسپوژر و سایر جزئیات حرفه‌ای تصویربرداری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که این بار تمام کنترل‌های مربوط به آن بر روی صفحه‌ی لمسی قرار گرفته است.

لومیا 1520

رابط کاربری دوربین فوق‌العاده ساده و کاربردی طراحی شده است و دسترسی به تنظیمات نیز به بهترین شکل در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. اگر به دنبال عکاسی حرفه‌ای باشید می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را بصورت دستی اعمال کنید در غیر اینصورت حالت خودکار همه چیز را برای‌تان فراهم می‌کند.

در ادامه می‌توانید نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین لومیا 1520 را مشاهده کنید.

نرم افزار

لومیا ۱۵۲۰ فارغ از سیستم‌عامل مورد استفاده، یک گوشی‌هوشمند یا به بیان بهتر فبلت قدرتمند است که گذشت تقریبا یک سال از زمان عرضه‌ی آن، گرد کهنگی روی آن ننشانده است، چراکه این محصول به‌همراه سخت‌افزاری قدرتمندی روانه‌ی بازار شده که عملکرد آن در مقایسه با پرچمداران کنونی بازار، چندان هم بد نیست. مایکروسافت پس از انتشار ویندوزفون ۸.۱ با استقبال شدید کاربران این اکوسیستم روبرو شد. ترکیب آخرین نسخه از ویندوزفون با لومیا ۱۵۲۰، این محصول را تبدیل به یک گزینه‌ی کاربردی کرده است. حمایت ردموندی‌ها از توسعه‌دهندگان و ارائه‌ی امکانات باب طبع آن‌ها، منجر به بالارفتن تعداد اپلیکیشن‌های فروشگاه ویندوزفون شده است؛ بطوریکه براساس آخرین آمارهای منتشر شده، این سیستم‌عامل هم اکنون دارای بیش از ۳۲۰٫۰۰۰ اپلیکیشن است. هم‌اکنون می‌توان نام‌های بزرگی را در میان توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ویندوزفونی مشاهده کرد که از آن جمله باید به اینستاگرام، پاندورا، واین و شماری دیگر از اپلیکیشن‌های شناخته شده اشاره کرد.

بروزرسانی ویندوزفون ۸.۱ در لومیا ۱۵۲٠ این گوشی‌هوشمند را متحول کرده و به بیان بهتر حق سخت‌افزار مورد استفاده در این محصول با عرضه‌ی نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل ویندوزفون ادا شده است. در زمان عرضه‌ی لومیا ۱۵۲۰، بیش از ۷۰ درصد از اپلیکیشن‌های موجود در ویندوزفون ۸ برای استفاده در یک صفحه‌ی نمایش ۶ اینچی فول اچ‌دی بهینه سازی نشده بود و در زمان کار با این گوشی به نظر می‌رسد که تصاویر با بزرگ‌نمایی نمایش داده می‌شوند. مایکروسافت در ویندوز ۸.۱، سیستم‌عامل خود را برای کار با صفحات نمایش بزرگ بهینه‌سازی کرده است، بطوریکه فونت‌، نوار ابزار و المان‌های مورد استفاده کوچک‌تر شده‌اند تا فضای بیشتری برای قرارگیری محتوا در پنجره‌ها ایجاد شود.

لومیا 1520

البته بیشتر تغییرات حاصل شده برای کل سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌هایی است که توسط خود مایکروسافت توسعه یافته است. البته محصولات توسعه یافته توسط برنامه‌نویسان غیرمایکروسافتی نیز با عرضه‌ی نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوزفون ۸.۱، اپلیکیشن‌های خود را برای صفحات نمایش بزرگ بهینه‌سازی کرده‌اند.

در صورتی که با نسخه‌های پیشین گوشی‌های ویندوزفونی با صفحه‌ی نمایش کوچک به همراه ویندوزفون ۸ کار کرده باشید، لومیا ۱۵۲۰ به‌همراه ویندوزفون ۸.۱ شما را متعجب می‌کند. از جمله‌ی قابلیت‌های این گوشی می‌توان به فعال شدن صفحه‌‌ی نمایش با دو بار لمس مکرر آن اشاره کرد که برای گوشی‌هوشمندی با صفحه‌ی نمایش ۶ اینچی که در دست گرفتن آن کمی مشکل است، بسیار کاربردی است. بدون نیاز به لمس کلید فیزیکی خاصی می‌توان با لمس صفحه‌ی نمایش برای دوبار و سپس کشیدن انکشت روی صفحه، قفل گوشی را باز کرد.

به‌طور حتم یکی از قابلیت‌های نرم‌افزاری لومیا ۱۵۲۰ را باید سیستم صوتی هوشمند این گوشی‌هوشمند بدانیم که به‌همراه ویندوزفون ۸.۱ راه گوشی‌های ویندوزفونی را در پیش گرفته است.

امکان تغییر سایز کاشی‌های منوی استارت، قابلیت دیگری است که در لومیا ۱۵۲۰ نوکیا بسیار کاربردی به نظر می‌آید. همچنین می‌توان آیکون‌ها را بصورت گروهی در داخل یک فولدر قرار داد. استفاده از تصاویر با رزولوشن فول‌اچ‌دی در منوی استارت به‌عنوان تصویر پس‌زمینه‌ی جلوه‌ی خاصی را به گوشی می‌دهد.

البته نباید اکشن سنتر یا مرکز اعلانیه‌ها را از یاد برد که می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن به اعلانیه‌های گوشی دسترسی پیدا کرد. لومیا ۱۵۲۰ یک گوشی‌هوشمند زیبا و قدرتمند است که اضافه شدن ویندوزفون ۸.۱ در میانه‌های سال ۲۰۱۴ میلادی، آن را به یک گوشی ایده‌آل تبدیل کرده است. در ویندوز فون 8.1 این امکان وجود دارد که کاربر کاشی‌ها را طوری تنظیم کند که محتوای مرتبط با آن اپلیکیشن به صورت زنده بر روی کاشی نمایش داده شود.

lumia-1520-scrshot-1

سیستم عامل ویندوز فون منابع را به شکل بهینه‌ای مدیریت می‌کند و به همین دلیل است که شما می‌بینید حتی در گوشی‌های پایین‌رده‌ای که مجهز به این سیستم عامل هستند، شاهد لگ و تاخیر نیستیم و تنها تفاوت آنها با ویندوزفون‌هایی که مجهز به پردازنده‌های قدرتمند هستند در این است که اپلیکیشن‌ها را کمی دیرتر اجرا می‌کنند. لومیا 1520 یک پرچمدار ۶ اینچی ویندوزفون است که رابط کاربری ان با برخی قابلیت‌های ویژه ویندوز فون همراه شده است. در ویندوز فون بر خلاف اندروید، کمپانی‌ها آنچنان قادر به اعمال تغییرات گسترده در ظاهر رابط کاربری نیستند و فقط می‌توانند برخی ویژگی‌های اختصاصی را به آن اضافه کنند. این موضوع باعث می‌شود تا بین تمام ابزارهای ویندوزفون کمپانی‌های تولیدکننده یکپارچگی حفظ شود.

شاید مهم‌ترین موضوع قابل ذکر که در رابط کاربری 1520 دیده می‌شود، استفاده از سه ستون به جای دو ستون باشد. تا پیش از این محصول همه تلفن‌های ویندوز فون دو ستون داشتند و کاربر می‌توانست اندازه هر یک از کاشی‌ها را به میل خود تغییر داده و آنها را به میل خود در کنار هم بچیند. از آنجا که لومیا 1520 از یک نمایشگر ۶ اینچی بهره می‌برد، دو راهکار پیش روی مایکروسافت بود. این که همان دو ستون را حفظ کند که منجر به این می‌شد که کاشی‌ها به شکلی مصنوعی بزرگ‌تر از حالت عادی شوند و راهکار دوم این بود که یک ستون دیگر به صفحه اصلی اضافه شود. مایکروسافت راهکار دوم را انتخاب کرد تا کاربر بتواند از فضای بزرگ‌تر نمایشگر فبلت خود به شکل بهینه‌تری استفاده کرده و المان‌های بیشتری را در کنار هم بچیند.

ابزارهای متنوعی در ویندوز فون می‌توانید پیدا کنید؛ اپلیکیشن‌هایی چون تقویم و آلارم و نسخه موبایل آفیس به صورت پیش‌فرض روی ویندوز فون وجود دارند. از طرفی کاربر ویندوزفون می‌تواند از ۷ گیگابایت فضای ابری وان‌درایوی که به او تعلق می‌گیرد استفاده کند.

تلفن‌های ویندوز فون هم از کیبورد فارسی پشتیبانی می‌کنند و هم کاربر می‌تواند زبان کل سیستم عامل را به فارسی تغییر دهد. کیبورد مجازی ویندوز فون شکل ساده‌ای دارد و تایپ کردن با آن در گوشی‌ هوشمند بزرگی مثل لومیا ۱۵۲۰ بسیار راحت است.

lumia-1520-scrshot-2

شما می توانید مخاطبین خود را دسته‌بندی کنید و با دوستانی که از ویندوزفون استفاده می‌کنند چت کنید. می‌توانید از طریق اپلیکیشن People توییت‌های مخاطبین خود را مشاهده کنید. یکی از قابلیت‌های جدیدی که در ویندوز ۸.۱ اضافه شده امکان انتخاب گزینه‌های تنظیمات سریع است، تا مواردی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهید را به این لیست اضافه کنید. همچنین می‌توانید مشخص کنید که نوتیفیکیشن‌های مربوط به کدام اپلیکیشن‌ها نمایش داده شده یا نشود.

lumia-1520-scrshot-3

در ویندوز 8.1 کاربر می‌تواند تنظیمات مربوط به نمایشگر و صوت را به شکل پیشرفته‌ای تغییر دهد. شما می‌توانید دمای رنگ‌ها، اشباع رنگ و... را تغییر داده و نمایشگر را مطابق سلیقه خودتان تنظیم کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از اکولایزری که در این تلفن وجود دارد تنظیمات صدا را به دلخواه خود دستکاری کنید.

lumia-1520-scrshot-4

گلنس (Glance) قابلیتی است که به کمک آن بدون باز کردن قفل گوشی یا روشن کردن نمایشگر می‌توانید اعلانات را بر روی صفحه نمایش مشاهده کنید. این صفحه قابل سفارشی‌سازی است و می‌توانید مشخص کنید اعلانات مربوط به کدام اپلیکیشن‌ها در گلنس نمایش داده شوند.

lumia-1520-scrshot-6

نرم‌افزار دوربین ویندوز فون 8.1 یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. این اپلیکیشن رابط کاربری ساده‌ای دارد و عدم وجود پیچیدگی باعث می‌شود تا کاربر به سرعت به آن چه مد نظر دارد دسترسی داشته باشد. همچنین امکان اعمال تنظیمات متنوع مثل ISO یا White Balance نیز در آن وجود دارد که به بهبود کیفیت عکاسی کمک می‌کنند. قابلیت جذابی که در اکثر پرچمداران اندرویدی نیز مشاهده می‌شود، و در این تلفن نیز وجود دارد Lumia ReFocus نام دارد. به کمک این قابلیت می‌توانید نقطه فوکوس را پس از ثبت تصویر تغییر دهید.

lumia-1520-scrshot-7

به کمک اپلیکیشن Live Sight در تجربه‌ای مشابه با واقعیت افزوده می‌توانید دوربین تلفن را به اطراف خود گرفته و نام مکان‌هایی که مشاهده می‌کنید را ببینید. ویژگی دیگر Lumia Storyteller است که مکان‌هایی که شما در آنها عکاسی کرده اید را ثبت کرده و آنها را به شکل ویدیویی زیبا نشان می‌دهد. قابلیتی شبیه به یک دفترچه خاطرات تصویری که بهترین لحظات زندگی شما را به تصویر می‌کشد.

lumia-1520-scrshot-5

بازده و عملکرد

ویندوز فون یک سیستم عامل بهینه است که حتی روی سخت‌افزارهای ضعیف تلفن پایین‌رده‌ای چون لومیا 520 یا 525 عملکردی روان دارد و کمتر می‌توانید در آن لگ و تاخیر مشاهده کنید. اما در این تلفن شاهد استفاده از یک پردازنده رده بالای اسنپ‌دراگون 800 هستیم که اکثر پرچمداران نسل پیشین اندرویدی از آن استفاده می‌کردند؛ تلفن‌هایی چون G2 ال‌جی، نکسوس 5، اکسپریا Z1 و... .

این پردازنده با سیستم عامل بهینه ویندوز فون ۸.۱ از پس اجرای تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین برمی‌آید و از این بابت هیچ مشکلی نخواهید داشت. حافظه گرافیکی آن نیز آدرنو 320 است که اعمال مربوط به رندرینگ و پردازش گرافیکی را به خوبی انجام می‌دهد. هنگام کار با این دستگاه مطلقا لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد و حرکت در منوهای با طراحی تخت ویندوز فون خیلی سریع و روان است. سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها خوب است و متوجه کندی در آن‌ها نخواهید شد.

لومیا 1520

این تلفن ۲ گیگابایت حافظه رم دارد که برای مالتی‌تسکینگ بیشتر از کافی به نظر می‌رسد و هیچ گاه با کمبود فضای رم مواجه نخواهید شد. همچنین می‌توانید این تلفن را در دو مدل ‍۱۶ و ۳۲ گیگابایت تهیه کنید و علاوه بر آن امکان اتصال حافظه microSD تا ۶۴ گیگابایت را نیز خواهید داشت.

مقایسه‌ی گوشی‌های هوشمند از پلتفرم‌های مختلف با یکدیگر چندان کار درستی نیست اما اگر مایل هستید می‌توانید در ادامه نتایج سه بنچمارک AnTuTu ،Sunspider و WPBench را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت AnTuTu3

AnTutu4

Sunspider

WPBench

Nokia Lumia 1520

24891

533.0ms

454

LG G3 Beat

17016

1283.0ms

 
Motorola Moto E

12735

1564.6ms

 

 
Nvidia Shield Tablet

43107

460.0ms

 

 
HTC Desire EYE

35323

811.7ms

 
Sony Xperia Z3 Tablet Compact

41789

811.7ms

 
Motorola Moto X

26909

1010.5ms

 
Galaxy Note 4

Exynos 5433

49112

550.7ms

 

Galaxy Note 4

Snapdragon

46,810

703.2ms

 
Sony Xperia Z3

 41405

801.2ms

 
ZTE Nubia Z5S mini

25,596

1214.0ms

 
Sony Xperia Z3 Compact

 42028

844.5ms

 
GLX Spider 1

17,924

1367.3ms

 
Alcatel One Touch POP 8

16701

1245.2ms

 
Alcatel One Touch POP 7

12575

1359.3ms

 
Sony Xperia M2 Aqua

17,483

1333.9ms

 
HTC Desire 616 dual sim

27,522

1231.8ms

 
HTC One M8 mini

17,069

1303.3ms

 
Sony Xperia T3

19,548

1116.3ms

 
LG G3

32,780

993.02ms

 


باتری

نوکیا ادعا می‌کند که فبلت 1520 می‌تواند تا ۲۵ ساعت مکالمه با اتصال 3G دوام بیاورد. به نظر می‌رسد این ادعا چندان از واقعیت دور نیست و عمر باتری لومیا 1520 قابل قبول است. در استفاده روزمره این فبلت حداقل در یک روز کاری نیازی به شارژ مجدد نخواهد داشت و از این بابت مشکلی وجود ندارد. اگر زیاد اهل استفاده‌های گوناگون از تلفن هوشمندتان نباشید، می‌توانید تا ۲ روز بدون نیاز به شارژ از لومیا ۱۵۲۰ استفاده کنید.

در تست فیلم همیشگی زومیت که در آن یک فیلم استاندارد 720p را در حالتی که تمام اتصالات خاموش هستند و روشنایی تصویر روی ۵۰ درصد تنظیم‌شده، آنقدر پخش می‌کنیم تا شارژ دستگاه از ۱۰۰ درصد به صفر برسد، لومیا 1520 توانست زمان جالب توجه ۱۱ ساعت و ۱۵ دقیقه را دوام بیاورد که آن را به یکی از پرظرفیت‌ترین فبلت‌ها تبدیل می‌کند.

لومیا 1520

این تلفن مجهز به یک باتری حجیم ۳۴۰۰ میلی‌آمپرساعت لیتیوم-یون است که باعث می‌شود از نتایج به دست آمده در تست باتری خیلی هم متعجب نشویم، چرا که باتری با چنین ظرفیتی بر روی یک تلفن با سیستم عاملی که در زمینه مصرف انرژی بهینه عمل می‌کند، باید هم عملکردی فوق‌العاده داشته باشد. از طرفی باید این را هم در نظر گرفت که رزولوشن تصویر 1520 آنقدری بالا نیست که بخش زیادی از توان مصرفی را به خود اختصاص دهد. بنابراین عمر باتری یکی از نقاط قوت این فبلت محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

لومیا ۱۵۲۰ یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار است. این تلفن از کیفیت ساخت بسیار خوبی بهره می‌برد و بدنه‌ی مستحکمی دارد. نوکیا آن را در رنگ بندی جذاب و دوست‌داشتنی روانه‌ بازار کرده تا نظر مثبت کاربران مختلف را به سمت محصول خود جلب کند. ویندوز فون ۸.۱ نیز بر خلاف گذشته، به نظر کامل می‌رسد و هر آنچه کاربر نیاز داشته باشد را در اختیارش قرار می‌دهد. این تلفن از نظر دوربین و صفحه‌نمایش نیز عالی است و بهترین تجربه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تنها موردی که درباره‌ی لومیا ۱۵۲۰ وجود دارد آن است که نوکیا قابلیت اضافه‌تر از آنچه ویندوز فون ارائه می‌کند یا در دیگر تلفن‌های هوشمند لومیا شاهدش هستیم را برای بهره‌وری از صفحه نمایش بزرگ‌تر لومیا ۱۵۲۰ ارائه نکرده است. شاید اگر لومیا ۱۵۲۰ از قلم دیجیتال پشتیبانی می‌کرد آن‌وقت جای هیچ شک و شبهه‌ای بر جای نمی‌گذاشت. با این حال اگر به دنبال یک تلفن هوشمند بزرگ و توانمند هستید، لومیا ۱۵۲۰ یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن است.

لومیا 1520

نقاط قوت

  • دوربین فوق‌العاده قدرتمند
  • نمایشگر بسیار خوب با روشنایی بالا و دقت مناسب در نمایش رنگ‌ها
  • پشتیبانی از جدیدترین نسخه ویندوز فون
  • عمر باتری بسیار خوب

نقاط ضعف

  • وزن و ابعاد نسبتا زیاد
  • عدم وجود امکاناتی چون قلم برای استفاده بهینه‌تر از نمایشگر بزرگ