چین 


چین که یکی از قوی‌ترین سیستم‌‌های فیلترینگ اینترنت دنیا را در اختیار دارد به تازگی دسترسی به جیمیل را برای ۱.۳ میلیارد شهروند خود بسته است.




دسترسی به بسیاری از سرویس‌های گوگل از جمله جیمیل در چین محدود شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید موتور جستجوی گوگل و سرویس یوتیوب نیز در این کشور پهناور محدود است و آن‌ها از سرویس‌های جایگزین بومی خود برای جستجو و اشتراک‌گذاری ویدیو استفاده می‌کنند. با این حال این اولین بار است که جیمیل در چین فیلتر می‌شود.

منابع مختلفی از چین این موضوع را تایید کرده‌اند و برخی گفته‌اند که دسترسی به سرویس نقشه‌ی گوگل نیز برای آن‌ها محدود شده‌ است.

اوایل امسال، دولت چین نسبت به فیلتر شبکه‌ی اجتماعی اینستگرام اقدام کرد تا از این طریق مانع پخش تصاویرِ مخالفِ سیاست‌های دولت شود.

در طول سال‌های اخیر حتی سرویس آفیس مایکروسافت هم چندین بار در چین فیلتر و دسترسی به آن محدود شد و بسیاری از کاربران سرویس‌های آفیس مایکروسافت که اسناد مهمی را در این سرویس قرار داده‌ بودند با مشکلات جدی روبرو شدند.

از آنجایی که محدودیت دسترسی به سرویس جیمیل بدون اعلام قبلی انجام شده، بسیاری از کاربران چینی این سرویس، امکان دسترسی به نامه‌های مهم خود را ندارند و از این بابت ابراز نگرانی می‌کنند.