بررسی مانیتور ۲۸ اینچ ASUS PB287Q با رزولوشن 4K 


در سال ۲۰۱۴ شاهد معرفی انواع نمایشگرهای 4K بودیم و مانیتورها نیز رفته رفته از رزولوشن 1080p به 4K در حال مهاجرت هستند. در این مقاله قصد داریم یکی از مانیتورهای 4K بازار را با نام PB287Q از ایسوس بررسی کنیم.




صفحه نمایش، بیشترین تاثیر را در تجربه‌ی کاربری دارد. فرقی نمی‌کند که با صفحه نمایش موبایل در ارتباط باشیم یا نمایشگر لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی، هر چه تصویر پخش شده در صفحه نمایش واضح‌تر و با کیفیت‌تر باشد، تجربه‌ی بهتری به کاربر منتقل می‌شود. امسال شاهد معرفی نمایشگرهای 4K بودیم؛ اما تولیدکنندگان تنها چند مدل محدود از نمایشگرهای خود را به این رزولوشن مجهز کردند. انتظار می‌رود رفته رفته با افزایش تولید این نمایشگرها،  قیمت آن‌ها نیز کاهش یافته و مقرون به صرفه‌ شوند. در حال حاضر این نمایشگرها قیمت به مراتب بالاتری نسبت به نمایشگرهای 1080p بازار دارند اما رزولوشن خارق‌العاده‌ی آن‌ها در اولین نگاه، هر کاربری را شیفته‌ی خود می‌کند.

مانیتور PB287Q ایسوس با وجود اینکه اولین نسل از مانیتورهای 4K این شرکت است اما از نظر کیفیت و وضوح تصویر در سطح بسیار خوبی قرار دارد. این نمایشگر می‌تواند برای خوره‌های بازی یا افرادی که نیاز به فضای کاری زیادی دارند عالی باشد. البته برای اینکه بتوانید بازی را در رزولوشن 4K اجرا کنید نیاز به یک کامپیوتر هیولا خواهید داشت؛ کامپیوتری که به جدیدترین و قوی‌ترین کارت گرافیک‌های ساخت انویدیا یا AMD مجهز شده باشد و دیگر قطعات آن نیز توان پردازش ۴ برابر پیکسل بیشتر را داشته باشند. این یعنی برای تجربه‌ی نهایت لذت تصویر در مانیتور PB287Q باید حدود ۸ میلیون تومان بابت سیستم گیمینگ خود هزینه کنید. اما مانیتورهای 4K تنها برای خوره‌های گیم ساخته نشده‌اند. اگر نیاز به فضای کاری زیاد دارید یا تا پیش از این دو یا سه مانیتور را در کنار یکدیگر استفاده می‌کردید حالا می‌توانید با یک مانیتور 4K فضای به مراتب بیشتر را در قالب یک مانیتور در اختیار داشته باشید و چندین سند و صفحه‌ی مختلف را کنار یکدیگر باز کرده و نهایت بهره‌وری را تجربه کنید.

 مانیتورهای 4K ابتدا با قیمت حدود ۲۰۰۰ دلار وارد بازار شدند اما رفته رفته قیمت آن‌ها کاهش یافت تا جایی که ایسوس مانیتور 4K خود را با قیمت حدود ۶۵۰ دلار در بازار جهانی و حدود ۲ میلیون تومان در بازار کشور عرضه می‌کند.

طراحی

ایسوس در مانیتور PB287Q از پنل TN به جای IPS استفاده کرده است و یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت این مانیتور 4K در مقایسه با رقبا نیز همین موضوع است. پنل‌های IPS قیمت به مراتب بالاتری نسبت به پنل‌های TN دارند. این اختلاف قیمت مخصوصا در پنل‌های با رزولوشن 4K بیشتر به چشم می‌آید. البته پنل‌های TN زمان پاسخ‌گوشی سریع‌تری دارند و این موضوع برای بعضی از گیمرهای حرفه‌ای اهمیت دارد.

subpixelرزلووشن 4K در سایز ۲۸ اینچ، به معنی تراکم حدود ۱۵۷ پیکسل در اینچ است. از آنجایی که فاصله‌ی استاندارد برای استفاده از مانیتور حداقل ۳۰ سانتی‌متر است، در مانیتور 4K ایسوس نمی‌توان پیکسل‌ها را از یکدیگر متمایز کرد. طی این بررسی یک تصویر مایکرو از صفحه نمایش دستگاه گرفتیم تا بتوانید چیدمان ساب‌پیکسل‌ها در این نمایشگر را به خوبی مشاهده کنید.

از نظر کیفیت ساخت، بدنه‌ی دستگاه تمام پلاستیکی است اما پلاستیک بکار رفته در این مانیتور مستحکم و با کیفیت است. پایه‌ی مانیتور که در ادامه به طور کامل به آن می‌پردازیم، نقطه‌ی قوت آن محسوب می‌شود و شما را قادر می‌سازد مانیتور را در هر زاویه و جهتی که مایل هستید استفاده کنید. از نظر شکل و شمایل ظاهری، این مانیتور بیشتر از آنکه ظریف و زیبا باشد، ساده است و از یک طراحی صنعتی با لبه‌های تیز بهره می‌برد. ایرادی که در بخش طراحی می‌توان به ایسوس وارد کرد عدم در نظر گرفتن مکان مناسبی برای جای گیری و مخفی کردن سیم‌ها است.

صفحه نمایش

مشخصات فنی مانیتور PB287Q ایسوس

  • نوع پنل TN
  • نور پس زمینه‌ی از نوع W-LED
  • سایز ۲۸ اینچ
  • عمق رنگ: ۱۰ بیت
  • استاندارد طیف رنگ: sRGB
  • زمان پاسخگویی: ۱ میلی‌ثانیه
  • حداکثر شدت روشنایی: ۳۳۰ شمع بر متر مربع
  • اسپیکر: ۲ در ۲ وات
  • حداکثر رزولوشن: ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل
  • حداکثر نرخ رفرش: ۶۰ هرتز
  • نسبت تصویر ۱۶:۹
  • درگاه‌های ورودی و خروجی:  یک درگاه DisplayPort 1.2, دو درگاه HDMI 1.4,  یک ورودی صدا
  • ابعاد: ۶۶۰ در ۴۱۴ در ۲۲۰ میلی متر
  • ضخامت پنل: ۶۴ میلی متر
  • وزن: ۷.۹ کیلوگرم

ایسوس درون جعبه‌ی این مانیتور یک کابل HDMI، یک کابل دیسپلی‌پورت و یک کابل آنالوگ صدا قرار داده است تا بتوانید تصویر و صدا را به مانیتور ارسال کرده و از طریق اسپیکرهای آن پخش کنید. البته درگاه HDMI قادر به انتقال صدا و تصویر به صورت همزمان است و نیازی به کابل آنالوگ صدا نیست. مانیتور به صورت خودکار توسط کامپیوتر تشخیص داده می‌شود و نیازی به نصب درایور نیست. شاید به همین دلیل ایسوس، سی‌دی درایورِ این مانیتور را در جعبه‌ی دستگاه قرار نداده است.

حاشیه‌ی دور نمایشگر حدود ۱۹ میلی‌متر است تا بتوانید به راحتی چند دستگاه از این مانیتورها را کنار یکدیگر قرار داده و یک نمایشگر بسیار بزرگ را شکل دهید. تصور کنید که چهار دستگاه از این مانیتورها را کنار یکدیگر داشته باشید! البته برای خروجی با این رزولوشن نیاز به یک سوپر کامپیوتر خواهید داشت!

مانیتور ایسوس

ایسوس دو درگاه HDMI را برای این مانیتور در نظر گرفته است که هر دو از MHL نیز پشتیبانی می‌کنند. این بدین معنا است که امکان انتقال تصویر از ابزارهای قابل حمل مانند تلفن‌های هوشمند به مانیتور نیز وجود دارد. حتی امکان نمایش تصویر آن‌ها در کنار تصویر اصلی مانیتور که از کامپیوتر وارد می‌شود نیز وجود دارد. هر دو HDMI از رزولوشن طبیعی نمایشگر یعنی ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل پشتیبانی می‌کنند و رفرش ریت آن‌ها نیز به ۳۰ هرتز محدود می‌شود. اما مانیتور از رفرش ریت ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند؛ البته به شرطی که ورودی تصویر دیسپلی‌پورت باشد. در واقع اگر تصویر وروردی را از طریق درگاه HDMI منتقل کنید آن وقت مجبور هستید تا با حداکثر ۳۰ فریم در ثانیه بازی کنید. این موضوع برای کاربران اداری چندان اهمیت ندارد، اما برای گیمرها، چاره‌ای جز انتخاب درگاه DisplayPort نیست. این مانیتور از نسخه‌ی ۱.۲ دیسپلی‌پورت پشتیبانی می‌کند.

همچنین پیش از خرید این مانیتور مشخصات فنی کارت گرافیک خود را بررسی کنید تا از رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل پشتیبانی کند. بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع شده با پردازنده‌ی اصلی، از این رزولوشن پشتیبانی نمی‌کنند. کارت‌های گرافیک قدیمی‌ نیز نمی‌توانند این رزولوشن را پوشش دهند.

پایه

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مانیتور PB287Q ایسوس، پایه‌ی آن است. این پایه‌ به شکل استادانه‌ای طراحی شده تا کاربر نه تنها به آسانی بتواند ارتفاع نمایشگر را کم و زیاد کند تا دقیقا آن را در روبروی دید خود قرار دهد، بلکه بتواند زاویه‌ی آن را تغییر داده و در هر جهتی که بخواهد بچرخاند. در واقع این پایه طوری طراحی شده است که نیاز کاربر هر چه باشد را پوشش دهد. ارتفاع نمایشگر قابل تغییر است، زاویه در جهت جلو و عقب قابل تنظیم است و علاوه بر این‌ها می‌توان صفحه نمایش را به سمت راست و چپ نیز چرخاند. یعنی می‌توانید نمایشگر را بصورت عمودی نیز استفاده کنید! به این ترتیب می‌توان از آن برای مصارف تجاری و صنعتی استفاده کرد. شاید فروشگاه‌ها یا خطوط تولید کارخانه‌ها بتوانند از حالت عمودی، نهایت استفاده را ببرند و شاید در اماکن عمومی بتوان از آن به عنوان یک تابلوی تبلیغاتی استفاده کرد.

پایه ایسوس

پایه‌ی این مانیتور یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن است که به شخصه، از طراحی و نحوه‌ی عملکرد آن بسیار راضی بودم.

OSD

در لبه‌ی پایین نمایشگر، نشانگر دکمه‌های OSD وجود دارند، اما دکمه‌ی مربوط به آن‌ها در قسمت پشت دستگاه قرار گرفته است. معمولا دکمه‌ها در لبه‌ی پایین یا جلو، جای داده می‌شوند، اما ایسوس آن‌ها را به پشت دستگاه منتقل کرده که این موضوع باعث می‌شود به سختی بتوانید منوی OSD را کنترل کنید و به تنظیمات مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. کار کردن با منوی OSD مشکل است و از آنجایی که دکمه‌ها در قسمت پشت و نشانگر مربوط به هر کدام در لبه‌ی جلوی دستگاه جای داده شده است به کرات اتفاق می‌افتد که دکمه‌‌ای را به اشتباه به جای دیگری فشار دهید.

OSD

osd asus

در OSD و در منوی Splendid کاربر می‌تواند حالت‌های از پیش تعریف شده‌‌ مانند: حالت استاندارد، بازی، سینما، sRGB، مطالعه متون و غیره را انتخاب کند. با انتخاب هر کدام از این حالت‌ها، تنظیمات نمایشگر طوری تغییر می‌کند تا بهینه‌ترین تصویر براساس نیاز شما نمایش داده شود. مثلا وقتی حالت فیلم یا بازی را انتخاب کنید، کمی تصویر تاریک‌تر می‌شود و رنگ مشکی عمیق‌تر نمایش داده می‌شود. یا وقتی sRGB را انتخاب می‌کنید رنگ‌ها نزدیک به استاندارد sRGB نمایش داده می‌شوند.

از طریق منوهای دیگر امکان تنظیم میزان گرمی رنگ‌ها، نحوه‌ی نمایش تصاویر، تنظیم صدا، نمایش تصویر در تصویر به واسطه‌ی خروجی‌های مختلف و تنظیم ورودی‌ها وجود دارد.

اگر مایل هستید در هنگام اجرای بازی‌های قدیمی، نسبت تصویر ۴:۳ را تجربه کنید از طریق بخش تنظیمات می‌توانید نسبت تصویر مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر به دنبال قفل کردن منوی OSD هستید کافی است دومین دکمه از سمت راست را برای ۵ ثانیه نگاه دارید آن‌وقت OSD قفل می‌شود.

ما برای کالیبره کردن نمایشگر کمی زمان صرف کردیم و به نظر ما بهترین حالت نمایش تصاویر، با این تنظیمات بدست می‌آید:

  • Splendid Mode: Standard
  • Brightness: 65
  • Contrast 75
  • Color: RED 99, Green 97, Blue 97

کیفیت تصویر

خوشبختانه صفحه نمایش دستگاه از نوع مات است و حتی در محیط‌های پر نور نیز انعکاس نور در آن دیده نمی‌شود و تصویر بصورت کاملا واضح به نمایش در می‌آید.

دیسولی ایسوس

نوشته‌ها در این صفحه نمایش بسیار کوچک هستند و برای آنکه بتوانید متون را در آن به راحتی بخوانید باید از بخش تنظیمات ویندوز سایز فونت‌ها را بزرگ‌تر از حالت استاندارد کنید. در واقع سیستم‌عامل ویندوز هنوز پشتیبانی درستی از صفحه نمایش‌های با رزولوشن 4K ندارد و همه چیز در این نمایشگر بسیار ریز به نظر می‌رسد. حتی کاشی‌های ویندزو ۸ نیز کوچک نشان داده می‌شوند و بخش بزرگی از صفحه در قسمت بالا و پایین خالی می ماند.

از نظر دقت نمایش رنگ‌ها، با وجود استفاده از پنل TN، ایسوس بسیار خوب عمل کرده و همه چیز عالی به نظر می‌رسد. رنگ‌ها بصورت زنده و شفاف نمایش داده می‌شوند و مشکی نیز به اندازه‌ی کافی عمیق است تا کنتراست بالای نمایشگر را موجب شود.

مانیتور ایسوس

زاویه‌ی دید

صفحه نمایش‌های TN از قدیم با مشکل زاویه‌ی دید دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند و همیشه نیز مغلوب نمایشگرهای IPS شده‌اند. البته با پیشرفت تکنولوژی‌ زاویه‌ی دید این پنل‌ها نیز پیشرفت چشم‌گیری داشته است. زاویه‌ی دید نمایشگر 4K ایسوس به مراتب بهتر از نمایشگرهای رایج مجهز به پنل TN است، اما با این حال باز هم اگر با زاویه به نمایشگر نگاه کنید از کیفیت تصویر کاسته شده و رنگ‌ها کمی در هم آمیخته می‌شوند. پس اگر مایل هستید تا بهترین تصویر را در این نمایشگر تجربه کنید، چاره‌ای جز تنظیم صحیح آن و قرار دادن نمایشگر درست در مقابل دید خود ندارید. البته این بدین معنی نیست که با تغییر چند درجه‌ایی نمایشگر، با تصویر بهم ریخته روبرو می‌شوید؛ حتی تا زاویه حدود ۱۰۰ درجه نیز تغییرات ایجاد شده در نمایشگر کم هستند. به هر حال نمی‌توانید از یک نمایشگر مجهز به پنل TN انتظار زاویه‌ی دیدِ مشابه‌ پنل‌های IPS را داشته باشید.

زمان پاسخ‌دهی

زمان پاسخ‌دهی تصویر یا Response Time، حداقل برای گیمرها یکی از معیارهای مهم است. هرچند نمایشگرهای IPS از نظر زاویه‌ی دید و دقت نمایش رنگ‌ها بهتر از نمایشگرهای TN هستند، اما زمان پاسخ‌دهی نمایشگرهای TN به مراتب بالاتر از IPSها است. به همین دلیل هنوز انتخاب اول بسیاری از خوره‌های بازی، نمایشگرهای مجهز به پنل TN است. زمان پاسخ‌دهی مانیتور ۲۸ اینچ 4K ایسوس نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و حتی در بازی‌های اکشن و بسیار سریع هم متوجه‌ی مات شدن یا کندی در رفرش تصویر نمی‌شوید.

جمع‌بندی

 مانیتور ۲۸ اینچ PB287Q یکی از مقرون به صرفه‌ترین نمایشگرهای 4K موجود در بازار است. این نمایشگر رزولوشن خارق‌العاده‌ای دارد و فضای کاری بی‌نظیری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. پنل TN این نمایشگر زاویه‌ی دید محدودتری نسبت به پنل‌های IPS دارد اما در عوض پاسخ‌دهی تصویر در آن سریع‌تر است و با رفرش ریت ۶۰ هرتز آن می‌توان تجربه‌ی تازه‌ای از بازی‌ها را در رزولوشن 4K تجربه کرد. با این حال نباید انتظار تصاویری به نرمی نمایشگرهای ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتز را از PB287Q داشته باشید. این مانیتور از نظر دقت نمایش رنگ‌ها، کنتراست تصویر و حداکثر شدت روشنایی در سطح بسیار خوبی است.

ماینتور ایسوس

فرق نمی‌کند که گیمر باشید یا یک کاربر اداری یا حتی خانگی، رزولوشن بالا و کیفیت تصویر بسیار خوب این مانیتور، چشمان شما را خیره خواهد کرد. اما فراموش نکنید که برای اجرای بازی‌ها در این رزولوشن نیاز به یک کامپیوتر قدرتمند و البته گران قیمت خواهید داشت.

نقاط قوت

  • رزولوشن 4K
  • پایه‌ی بسیار کارآمد
  • طراحی ساده و کیفیت ساخت مناسب
  • درگاه‌های ورودی و خروجی متنوع
  • زمان پاسخ‌دهی بسیار خوب
  • کنتراست مناسب

نقاط ضعف

  • زاویه‌ی دید نه چندان مناسب
  • طراحی صنعتی و نه چندان ظریف