Moto G 2014



موتورولا سال گذشته با معرفی گوشی هوشمند Moto G، نشان داد که می‌توان گوشی باکیفیت و کارآمد اما ارزان قیمت تولید کرد. این کمپانی، امسال نیز جایگزین آن را با ارتقاء سخت‌افزاری و حفظ قیمت ارزان روانه‌ی بازار کرد. در این مقاله به بررسی Moto G 2014 می‌پردازیم.



گوشی موتو جی ۲۰۱۴ با وجود قیمت حدود ۲۲۰ دلاری خود، از نظر کیفیت ساخت و طراحی ظاهری در سطح بسیار خوبی قرار دارد. موتورولا در ساخت این گوشی، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا محصولی ارزان اما باکیفیت عرضه کند و در نگاه اول نیز، به نظر می‌رسد آن‌ها در این راه موفق بوده‌اند.

گوشی موتو جی ۲۰۱۴ توسط ایران-موتورولا در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی

موتو جی ۲۰۱۴ از نظر شکل و شمایل و طراحی ظاهری شباهت بسیاری به نسل قبلی خود دارد. پشت گوشی همچون گذشته از پلاستیک مات و مستحکم ساخته شده است. در این بخش انحنای خاصی در نظر گرفته شده تا دستگاه بهتر در دست جای بگیرد. لوگوی موتورولا هم در یک فرو رفتگی جای گرفته تا امضای همیشگی موتورولا حفظ شود و بر زیبایی دستگاه افزوده شود. موتورولا در موتو جی به خوبی موفق شده با وجود پایین نگاه داشتن قیمت دستگاه، کیفیت ساخت آن را در سطح بسیار خوبی حفظ کند. این بدین معنا است که وقتی موتو جی را در دست می‌گیرد به هیچ‌وجه حس یک کالای کم کیفیت یا ارزان قیمت به شما منتقل نمی‌شود. طراحی ساده اما شیک گوشی هم باعث می‌شود تا همیشه از ظاهر دستگاه لذت ببرید.

پوشش پشت دستگاه به رنگ مشکی یا سفید مات است و خوشبختانه اثر انگشت نیز بر روی آن نمایان نمی‌شود. جنس پوشش پشت دستگاه به شکلی است که به خوبی با دست اصطکاک برقرار می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا وقتی گوشی را در دست می‌گیرد به خوبی به دست شما بچسبد و از دست سُر نخورد. موتورولا به شکل استادانه‌ای پشت دستگاه را بصورت ساده اما بسیار جذاب طراحی کرده است. کاری که اکثر شرکت‌های تولیدکننده‌ی ابزارهای اندروید از انجام آن عاجزند.

در بالای لوگوی موتورولا، فلاش LED و در بالای آن نیز دوربین ۸ مگاپیکسلی قرار دارد. چراغ نوتیفیکیشن‌ها نیز به خوبی در کنار دوربین جلو مخفی شده و تا زمانی که ایمیل خوانده نشده یا تماس از دست رفته‌ای نداشته باشید، متوجه‌ وجود آن نمی‌شوید. 

مقایسه‌ی مشخصات فنی Moto G 2013 با Moto G 2014

  Moto G 2014 Moto G 2013
صفحه نمایش 5.0 IPS LCD, 720x1280 pixel, 294ppi, Gorilla Glass 3  4.5 IPS LCD, 720x1280 pixel, 326ppi, Gorilla Glass 3
 حافظه رم  1GB  1GB
حافظه ذخیره سازی 8G 8 /16GB
درگاه میکرو SD دارد ندارد
 پردازنده  Qualcomm MSM8226 Snapdragon 400, Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7, Adreno 305  Qualcomm MSM8226 Snapdragon 400, Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7, Adreno 305
 سیستم‌عامل  Android 4.4.4 KitKat
به زودی به اندروید ۵ بروز می‌شود
 Android 4.3
به زودی به اندروید ۵ بروز می‌شود
 دوربین  8MP, LED Flash, 720p@30fps  5MP, LED Flash, 720p@30fps
 دوربین جلو  2MP 1.3MP
رادیو FM دارد دارد
ابعاد 141.5 در 70.7 در 11 میلی‌متر 129.9 در 65.9 در 11.6 میلی‌متر
باتری 2070mAh 2070mAh
وزن 149 گرم ۱۴۳ گرم

موتو جی ۲۰۱۴ به یک صفحه نمایش ۵ اینچ با رزولوشن 720p مجهز شده است که حاشیه دور آن در سمت راست و چپ، بسیار باریک است؛ حاشیه‌ی بالا و پایین کمی عریض‌تر در نظر گرفته‌ شده‌اند تا اسپیکر‌های دستگاه را در خود جای دهند. صفحه نمایش بزرگ‌تر گوشی باعث می‌‌شود تا فضای بیشتری برای انجام امور مختلف در اختیار داشته باشید، اما ابعاد بزرگ‌تر گوشی موجب شده کمی کار کردن با موتو جی ۲۰۱۴ نسبت به موتو جی ۲۰۱۳ سخت‌تر شود. با این حال به شخصه ترجیح می‌دهم که صفحه نمایش بزرگ‌تر و فضای کاری بیشتری در اختیار داشته باشم تا صفحه‌ نمایش کوچک‌تر و ارگونومی بهتر.

با وجود اینکه پوشش پشت دستگاه جدا می‌شود اما باتری قابل جدا شدن نیست. در پشت دستگاه دو درگاه سیم‌کارت و یک شکاف برای اتصال کارت حافظه‌ی microSD وجود دارد. دکمه‌‌های پاور و کم و زیاد کردن حجم صدا به خوبی از دل دستگاه بیرون زده‌اند تا به راحتی بتوانید آن‌ها را بدون نگاه کردن، یافته و فشار دهید. فاصله‌ی بین این دو دکمه نیز مناسب در نظر گرفته شده تا به اشتباه، یکی را به جای دیگری نفشارید.

صفحه نمایش

موتورولا سایز صفحه نمایش را از ۴.۵ اینچ در مدل سال ۲۰۱۳ به ۵.۰ اینچ برای موتو جی امسال افزایش داد. با این حال رزولوشن نمایشگر همچنان روی ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل حفظ شده است. این بدین معنا است که تراکم پیکسلی صفحه نمایش از ۳۲۶ به ۲۹۴ پیکسل در اینچ کاهش یافته است. از آنجایی که با یک گوشی هوشمند میان رده روبرو هستیم نمی‌توانیم انتظار صفحه نمایش با رزولوشن 1080p یا بالاتر را داشته باشیم با این حال خوشبختانه موتورولا از پنل IPS LCD در این نمایشگر استفاده کرده که نه تنها دقت خوبی در نمایش صحیح رنگ‌ها دارد بلکه زاویه‌ی دید وسیع و قابل قبولی را ارائه می‌کند.

موتو جی

از آنجایی که تراکم پیکسلی در نمایشگر نسبت به نسل قبل کاهش یافته، متون به خوانایی نسل قبل نمایش داده نمی‌شوند و کمی لبه‌‌ی نوشته‌ها بریده بریده دیده می‌شود. با این حال اگر خیلی حساس نباشید متوجه این موضوع نمی‌شوید.

از نظر شدت روشنایی صفحه نمایش نیز، موتورولا خوب عمل کرده است و به راحتی می‌توان از موتو جی، حتی در محیط‌های پرنورِ بیرونی استفاده کرد.

رنگ‌ها در این نمایشگر زنده و نزدیک به واقعیت به تصور کشیده می‌شوند و مشکی نیز عمیق و کاملا سیاه است. در کل تنها ایرادی که به صفحه نمایش این گوشی میان رده می‌توان وارد کرد، تراکم پیکسلی پایین آن است که در این بازه‌ی قیمتی به یک استاندارد تبدیل شده است.

 اسپیکر

در گوشی‌های میان رده معمولا توجه‌ بسیار کمی به اسپیکرها می‌شود اما موتورولا در موتو جی ۲۰۱۴ از یک جفت اسپیکر استریو استفاده کرده است که نه تنها حجم صدای خروجی آن‌ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد بلکه کیفیت آن‌ها نیز قابل قبول است. از آنجایی که اسپیکرها در قسمت جلوی دستگاه جای گرفته‌اند، وقتی تلفن را بر روی میز یا سطوح صاف قرار می‌دهید، صدای آن‌ها به خوبی به گوش می‌رسد. البته در هنگام بازی یا تماشای فیلم در حالت افقی، ممکن است دست‌ها در مقابل‌ آن‌‌ها قرار گرفته و مانع خروج صدا شوند.

اسپیکر موتو جی

نرم‌افزار

موتو جی ۲۰۱۴ از اندروید ۴.۴.۴ بهره می‌برد که رابط کاربری موتورولا بر روی آن نصب شده است. رابط کاربری موتورولا بسیار شبیه به اندروید خام است و مهم‌ترین مزیت این موضوع اجرای روان و بدون هیچ‌گونه لگ و تاخیر محیط نرم‌افزاری در موتو جی است. این در حالی است که موتو جی از یک پردازنده‌ی نسبتا ضعیف بهره می‌برد.

موتورولا در Moto G بجز مجموعه‌ای از بهبودهای جزئی و افزودن برخی قابلیت‌های جدید، تغییر چندانی در سیستم‌عامل اندروید نداده و تجربه‌ی کاربری همان اندروید خالص را به شما ارائه خواهد کرد. مساله این است که همین بهبودهای جزئی اعمال شده به اندازه‌ای خوب هستند که احتمالا تعجب خواهید کرد چرا در اندروید خام شاهد حضور آن‌ها نیستیم. هنگام روشن کردن دستگاه و پیش از ورود به صفحه‌ی آغازین اندروید، لوگوی موتورولا به شیوه‌ای جدید به نمایش در می‌آید که حرف M در آن به شکل یک کره‌ی زمین با حیاتی سبز در معرض دید قرار می‌گیرد.

Motorola-Migrate-630x560

با اولین ورود به سیستم‌عامل، اپلیکیشن Motorola Migrate به شما پیشنهاد می‌شود که وظیفه‌ی آن، انتقال اطلاعات از گوشی هوشمند قبلی شما به Moto G است. بخاطر اینکه تصمیم داشتیم به بررسی تجربه‌ای خالص و صحیح از این گوشی هوشمند بپردازیم این اپلیکیشن را مورد آزمایش قرار ندادیم تا عملکردهای کلی دستگاه تحت تاثیر قرار نگیرد و دقیقا بتوانیم مشخص کنیم چه اپلیکیشن‌هایی بصورت پیش‌فرض با Moto G ارائه شده‌اند.

moto x 3

نرم‌افزار Assist که در Moto G تعبیه شده یکی دیگر از مواردی است که هوشمندی این دستگاه را از سایر رقبا متمایز می‌کند. این برنامه پس از فعال‌سازی حالتی هوشیار نسبت به محیط را به دستگاه می‌بخشد. بنابراین شما در هر وضعیتی که قرار گرفته باشید گوشی هوشمندتان موقعیت شما را با استفاده از سنسورها تشخیص می‌دهد و مثلا در هنگام رانندگی، حالت Driving Mode را فعال خواهد کرد. از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن می‌توان به سایلنت کردن دستگاه در جلسه‌های کاری و نیز غیرفعال کردن نوتیفیکیشن‌ها در ساعات خواب کاربر اشاره کرد که البته همگی این موارد نیازمند راه‌اندازی اولیه‌ی Assist توسط کاربر است. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این قابلیت اختصاصی موتورولا این است که مثلا می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که مواقعی که در منزل هستید، اگر کسی با شما تماس گرفت، دستگاه نام مخاطب را برای شما بخواند، یا مثلا وقتی پیامکی برای شما ارسال می‌شود، بدون نیاز به اجازه، محتوای آن برای شما خوانده شود.

اپلیکیشن Alert در واقع یک سرویس مبتنی بر موقعیت جغرافیایی است که اطلاعات مربوط به مکان فعلی شما را در اختیار دوستان‌تان‌ قرار می‌دهد. مثلا اگر به خطر بیافتید یا به کمک نیاز داشته باشید از طریق این اپلیکیش می‌توانید به سرعت به دوستان خود اعلام کنید که نیاز به کمک دارید و در حال حاضر در کدام موقعیت جغرافیایی هستید.

moto x 2013 zoomit camera

موتورولا در نهایت اپلیکیشن دوربین را نیز به سلیقه‌ی خود شخصی‌سازی کرده که با نام Quick Capture شناخته می‌شود. در بخش دوربین، با جزئیات بیشتری به این برنامه خواهیم پرداخت. برای بهبود فرآیند یادگیری کار با دستگاه، موتورولا با ورود به هر برنامه یا قسمت مهم سیستم‌عامل، راهنمای ساده‌ای پیش روی کاربر قرار می‌دهد که بسیار کاربردی و جالب به نظر می رسد. هرچند ممکن است در روز اول استفاده، این مساله اندکی موجب کاهش سرعت شما شود ولی در مجموع این اقدام را می‌توان نکته‌ای مثبت ارزیابی کرد.

 دوربین

 موتو جی ۲۰۱۴ به یک سنسور ۸ مگاپیکسلی به همراه فلاش LED مجهز شده است. این سنسور به دلیل پردازنده‌ی نه چندان قدرتمند Snapdragon 400 قادر به ضبط ویدیو 1080p نیست و حداکثر می‌تواند ویدیوهایی با رزولوشن 720p ضبط کند.

Moto G 2014

از نظر کیفیت عکاسی، دوربین موتو جی نه تنها به مراتب بهتر از نسل قبل شده، بلکه می‌تواند تصاویر بسیار خوبی بگیرد. البته برای تصویر با کیفیت نیاز به نور مناسب دارید چرا که در نور کم، عکس‌های گرفته شده با موتو ایکس پر از نویز هستند.

بصورت پیش‌فرض دوربین دستگاه با رزولوشن ۶ مگاپیکسل و نسبت تصویر ۱۶:۹ عکس می‌گیرد، اما اگر بخواهید تصاویر واضح‌تری بگیرید می‌توانید رزولوشن دستگاه را روی ۸ مگاپیکسل با نسبت ۴:۳ تنظیم کنید.

مشکلی که به شخصه با دوربین موتو جی و البته موتو ایکس داشتم مربوط به نحوه‌ی فوکوس آن‌ها است. برخلاف اغلب گوشی‌های هوشمند که با لمس هر بخش از صفحه می‌توانید بر روی بخش مورد نظر تغییر فوکوس داشته باشید، در اپلیکیشن دوربین موتورولا بصورت پیش‌فرض با هر بار لمس صفحه، فوکوس بر روی مرکز صفحه انجام شده و عکس گرفته می‌شود. اگر حالت تغییر فوکوس را نیز فعال کنید، باید ابتدا نقطه فوکوس را جابجا کرده و سپس صفحه را لمس کنید. این روش در مقایسه با اپلیکیشن دیگر تولیدکنندگان ابزارهای اندرویدی پیچیده‌تر به نظر می‌رسد.

نمونه عکس‌های گرفته شده با موتو جی ۲۰۱۴:

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین بسیار ساده است، اما امکاناتی همچون عکس‌برداری پاناروما یا HDR را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در این اپلیکیشن خبری از تنظیمات دستی و پیشرفته نیست.

باتری

با وجود اینکه موتو جی ۲۰۱۴ نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر شده است، اما باتری آن بدون تغییر روی ظرفیت ۲۰۷۰ میلی آمپر ساعت باقی مانده است. متاسفانه با وجود قابل تعویض بودن پوشش پشت دستگاه، امکان تعویض باتری وجود ندارد. در آزمایش همیشگی زومیت برای تست باتری، ویدیو با رزولوشن 720p را آنقدر در این تلفن پخش کردیم تا شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر برسد. این آزمایش در شرایطی انجام شد که شدت روشنایی صفحه نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم شده و شبکه‌های بی‌سیم نیز خاموش بودند. در این شرایط موتو جی ۲۰۱۴ توانست ۶ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام بیاورد که ناامیدکننده به نظر می‌رسد. عجیب است که موتورولا با وجود افزایش سایز دستگاه، باتری آن را بزرگ‌تر نکرده است. موتو جی در آزمایش وب گردی نیز کمتر از ۶ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد.

 قدرت و بازده

موتو جی ۲۰۱۴ یک گوشی هوشمند میان‌رده است و نباید از آن انتظار قدرت و بازدهی بالایی داشت. این تلفن به پردازنده‌ی Snapdragon 400 مجهز شده است که ترکیبی از ۴ هسته‌ی ۱.۲ گیگاهرتزی مبتنی بر معماری Cortex A7، پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 305 و یک گیگابایت حافظه‌ی رم است.

موتو جی ۲۰۱۴

خوشبختانه موتورولا در رابط کاربری سیستم‌عامل اندروید، تغییرات اندکی ایجاد کرده و همین موضوع باعث شده است حتی با پردازنده‌ی Snapdragon 400 نیز همه چیز در موتو جی ۲۰۱۴ بصورت کاملا نرم و روان اجرا شود. این پردازنده حتی از پس اجرای برخی از بازی‌های با گرافیک سنگین مانند Asphalt یا GTA نیز بر می‌آید و تنها بعضی اوقات با لگ و تاخیر و افت فریم روبرو می‌شوید.

طبق روال همیشه بنچمارک‌های مختلف را بر روی موتو جی ۲۰۱۴ نیز اجرا کردیم تا بتوانیم مقایسه‌ی بین قدرت و بازدهی آن با دیگر محصولات بررسی شده توسط زومیت داشته باشیم:

تلفن / تبلت AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1 3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3 BaseMark

OS II / Sunspider

Motorola Moto G 2014

1,7549

79.982
299.922
8812 4690 1670
712

14402

550
1490ms
LG G3 Beat

-
17016

83.917

248.771

8618 5639 1486

694

13946

557 /

1283.0ms

Motorola Moto E

-

12735

78.52

121.587

 

5238 4044 1340

593

6439

332 /

1564.6ms

 

HTC Desire EYE

-

35323

389.922

730.159

23340 16865 2880

1537

36368

1119 /

811.7ms

Motorola Moto X

-

26909

176.804

346.338

7848 13753 2356

931

14457

806 /

1010.5ms

Galaxy Note 4

Exynos 5433

-

49112

279

611

26192 20,372 1850

1514

51247

1189 /

550.7ms

Galaxy Note 4

Snapdragon

-

46,810

312

790

24,405 20,640 1,799

15,12

43,202 1182 /

703.2ms

Sony Xperia Z3 _

 41405

397,314

834.983

17,686 16,858 1886

1232

32,852

1186

801.2ms

ZTE Nubia Z5S mini _____

25,596

318.158

763.198

10,892 9,295 2,241

782

26,692

469

1214.0ms

Sony Xperia Z3 Compact _

 42028

374,256

860.544

20,590 18,778  2,607

1459

37,760

1139

844.5ms

GLX Spider 1 _

17,924

85.632

158.173

   _ 2,169

791

 17,471

226

1367.3ms

Sony Xperia M2 Aqua

17,483

81,471

159.119

8640 5,839 1668

748

15,289 464

1333.9ms

HTC Desire 616 dual sim

27,522

120,277

257,114

12,158 5,679 1746

630

38,662 247

1231.8ms

HTC One M8 mini 15,984

17,069

82.676

273.366

9,844 5,588 1,107

559

13,957 500

1303.3ms

Sony Xperia T3 18,120

19,548

92.125

269.436

10,218 5,848 1,230

615

18,485 496

1116.3ms

LG G3 21,835

32,780

200.01

473.20

25,412 16,485 1,414

847

27,131 847

993.02ms

HTC Desire 816 19,625

21,417

100.761

289.869

13,145 5,910 1,290

666

18,822 523
Xperia M2 Dual 16,687

17,169

88.246

257.506

8,448 5,713 2,022

541

15,468 288
LG L90 Dual 13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165 5٫231 981

504

12٫731 450
LG L70 Dual 11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401 4٫286 1٫004

490

6,823 330
Xperia Z2 31,030

32,579

382

547

17,975 18,019 1,504 33,361

32,931

1,037
Xperia Z2 Tablet 31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458  18,786 1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8 34,233

36,727

350.76

807.10

23,792 19,152 1618

1272

36,690

36,727

1036
Xperia T2 Ultra 17,713

19,570

101.30

300.19

9,400 - 2,019

589

11,462

17,736

411
Samsung Galaxy S5 32,335 436.63 / 512.66 23050 - 1521 / 1261 47003  
LG G Pro Lite Dual 6,927 48.3 / 69.3 3,886 - 1,596 / 443 6,189  
Xperia Z1 Compact 34,558 420 / 702 20,661 - 2,806 / 1,177 33,893  
Xperia C 13,757 38 / 148 3,950 - 1,553 13,278  
 Nexus 5  23,593  660 / 346 9,179 -  2,085 / 1,206  22,280  
Galaxy Note 3  32,108  420 / 870 20,056 -  2,490  24,250  

در کل در استفاده روزمره یا حتی اجرای اکثر بازی‌های اندرویدی، موتو جی خوب عمل می‌کند و این نشان دهنده‌ی آن است که موتورولا موفق شده با بهینه سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، حداکثر استفاده را از پردازنده‌ی Snapdragon 400 ببرد.

جمع بندی

 شک نکنید که موتو جی ۲۰۱۴ یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند میان رده‌ی بازار است. این گوشی از طراحی شیک و ساده‌ای بهره می‌برد و کیفیت ساخت آن عالی است. موتورولا تمام تلاش خود را بکار گرفته تا با حفظ قیمت پایین دستگاه، از سخت‌افزاری کارآمد در این گوشی استفاده کند. موتو جی از معدود گوشی‌های میان‌رده‌ای است که در هنگام استفاده از آن حس یک کالای بی‌کیفیت و ارزان قیمت به شما منتقل نمی‌شود.

موتو جی ۲۰۱۴

از آنجایی که نسخه‌ی دو سیم‌کارته‌ی این تلفن راهی بازار کشور شده، به راحتی می‌توانید در این گوشی بصورت هم‌زمان از هر دو سیم‌کارت خود استفاده کنید. تنها خرده‌ای که می‌توان به موتورولا در باره‌ی موتو جی ۲۰۱۴ گرفت، عدم تغییر در ظرفیت باتری موتو جی نسبت به سال گذشته است.

گوشی هوشمند دو سیم‌کارته‌ی موتو جی ۲۰۱۴ با گارانتی و خدمات ایران موتورولا و قیمت ۱٫۰۸۰٫۰۰۰ به فروش می‌رسد.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش باکیفیت
  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت مثال زدنی
  • دوربین با کیفیت

نقاط ضعف

  • طول باتری نه چندان مناسب
  • عدم توانایی دوربین در ضبط ویدیو 1080p و دشواری در فوکوس