پیتر میزک، تحلیلگر موسسه جفریز (Jeffries) در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران اعلام کرد که اپل مشغول آماده‌سازی رویداد رسانه‌ای پیرامون تلویزیون‌های هوشمند خود در ماه مارس، کمتر از یک ماه دیگر است. این کارشناس احتمال می‌دهد که تمرکز این برنامه احتمالاً رونمایی از کیت توسعه نرم‌افزاری تلویزیون اپل خواهد بود که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد نهایتا برنامه‌های ثالثی را برای تلویزیون هوشمند این کمپانی تهیه کنند. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، کمپانی‌های اصلی فعال در حوزه‌ی کنسول‌های بازی باید به هوش باشند.




زنگ خطر برای صنعت کنسول‌سازی به صدا در آمده است! در همین راستا نت براون (Nat Brown) موسس و بنیانگذار بخش Xbox در کمپانی مایکروسافت در وبلاگ شخصی خود ابراز داشته که اگر اپل اقدام به بازگشایی اپ استور خود بر بستر تلویزیون هوشمندش کند، این پلتفرم می‌تواند «به راحتی» کنسول‌های بازی نظیر پلی‌استیشن، ایکس باکس و وی‌یوی (WiiU) نینتندو را محو و نابود کند.

او در این مطلب اشاره‌ی زیادی به رویدادها و خبرهای چند روز گذشته داشته و تحلیل جامعی ارائه کرده است، به همین خاطر اگر به موضوع علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ او سری بزنید. اما به طور مختصر و مفید، در مهمترین بخش نوشته‌ی وی آمده است:

اگر اپل چنین کاری انجام دهد، به سادگی می‌تواند پلی‌استیشن، ایکس باکس و وی‌یو را محو کند و رقمی در حدود 30 درصد از بازار بازی/برنامه‌ها را به اکوسیستم تلویزیون هوشمند خود بکشاند. به شخصه پول زیادی از قبل سیستم‌عامل iOS کسب کرده‌ام و اگر شرایط نوشتن برنامه برای تلویزیون اپل میسر گردد مطمئنا از آن هم می‌توانم پول پارو کنم.

خب او در این باره درست فکر می‌کند. چرا که تیم کوک نیز که روز گذشته در کنفرانس فناوری گلدن ساکس (Goldman Sachs) شرکت کرده‌ بود اذعان کرد که اپل از سال 2008 تاکنون بیش از 80 میلیارد دلار به توسعه‌دهندگان پرداخت کرده است. نه تنها این رقم بالایی برای این منظور است، بلکه نسبت به آماری که آنها در ژانویه گذشته اعلام کرده بودند نیز یک میلیارد دلار بیشتر شده است، که رشد قابل توجه و چشمگیری را نشان می‌دهد.

بدین ترتیب می‌توان استنباط کرد که توسعه‌دهندگانی چون EA، سگا، اکتیویژن و در کل تمامی نام‌های بزرگ می‌توانند به این بستر جدید مهاجرت کنند، شرکت‌هایی که در حقیقت نوع کنسولی که برایش بازی می‌نویسند اهمیت زیادی نمی‌کند. اما پرسش اینجاست که تولیدکنندگان سخت‌افزاری چه حال و روزی خواهند داشت؟ این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اپل ست-تاپ باکس جذابی دارد که فروش خوبی دارد و از این گذشته به قابلیت‌هایی نظیر بلوتوث و ایرپلی (AirPaly) نیز مجهز است که به سادگی با سایر تجهیزات و کنترلرها متصل می‌شود.

اما پرسش اینجاست که منظور کدام کنترلرهاست؟ خب حدس زدنش ساده است. عنایت داشته باشید که بیش از 500 میلیون ابزار iOSی در دست کاربران اپل‌دوست در اقصی نقاط جهان وجود دارد که این بازار طلایی می‌تواند هر توسعه‌دهنده‌ای را اغوا کند. ابزارهایی که همگی مجهز به حسگرهای ویژه ی شتابسنج هستند و شباهت زیادی به کنترلر حرکتی وایی (Wii) شرکت نینتندو دارند. به همین خاطر اپل توانایی کافی برای تولید دسته‌بازی و بستر فیزیکی آن را دارد.

نکته دیگر اینکه، اپل همکنون قدرت لازم برای تبدیل دستگاه 99 دلاری خود به یک کنسول تمام عیار بازی را دارد. تنها کاری که باید کند این است که کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری لازم را به کدنویسان بدهد، همان کاری که احتمالا تا یک ماه دیگر محقق شود. پس حالا می‌توانیم به خوبی دغدغه‌ی آقای براون را درک کنیم.

جالب اینکه او تنها فردی نیست که از بدنه‌ی فعال تولیدکنندگان بازی به این خطر مهم پی برده است. ماه گذشته، گیبل نویل، مدیرعامل شرکت Valve ابراز داشته بود که اپل همچنان بزرگ‌ترین خطر برای موفقیت کنسول آینده‌ی آنها، استیم باکس (Steam Box) است، و اذعان کرده بود که «تصور می‌کنم اپل به سادگی می‌تواند همه فعالان این حوزه را کنار بزند»!

منطقی است که اپل می‌کوشد در این حوزه نیز اول شود و گوی رقابت را از همه، قدیمی‌ها و تازه‌کارها، برباید. این ماهیت زننده و صورت زشت رقابت‌های این روزهای دنیاست، که فعل «رحم» در آن محلی از اعراب ندارد. گاهی که چنین اخباری به گوشم می‌خورد یاد حرف بیل گیتس می‌افتم که می‌گفت: «دنیا، دنیای بی‌رحمی است»


منبع : زومیت