به تازگی یک حفره‌نرم‌افزاری (Bug) در آیفون‌های میزبان iOS 6.0.1 و iOS 6.1 کشف شده است که به کاربر اجازه می‌دهد با دور زدن صفحه لاک‌اسکرین آیفون، به لیست مخاطبان و بخش تصاویر گرفته شده با دوربین دسترسی داشته باشد




از آنجا که برای سوءاستفاده از این باگ باید از کلید تماس اضطراری (Emergency Call) نمود، این حفره تنها در آیفون قابل به‌کارگیری است.

توضیح: این کار منجر به یک ارتباط کوتاه با تلفن‌های اضطراری می‌شود. لطفاً در هنگام انجام این کار، بلافاصله پس از تماس آن را قطع کرد و یا با خارج کردن سیم‌کارت، از تماس با دنیای خارج جلوگیری کنید.

نحوه دسترسی به گوشی با استفاده از این باگ در ادامه شرح داده شده است.

- بر روی کلید «تماس اضطراری» زده و سپس سعی کنید آیفون خود را خاموش کرد و بر روس کلید Cancel بزنید.

- با یکی از تلفن‌های اضطراری مانند ۱۱۵ تماس گرفته و بلافاصله آن را لغو کرده و به صفحه لاک‌اسکرین باز گردید.

- سعی کنید آیفون خود را آنلاک نموده و در همین حال، به مدت ۳ ثانیه کلید پاور را نگه دارید و پیش از نمایش اسلایدر خاموش کردن گوشی، کلید تماس اضطراری را بزنید.

- همچنان کلید پاور را نگه دارید تا به دستگاه دسترسی پیدا کنید.

اگر این مراحل به درستی انجام شوند، لاک‌اسکرین حذف شده و شما وارد اپلیکیشن مخاطبین (User Phone and Contacts)، با دسترسی کامل به آدرس‌بوک، اطلاعات تماس‌ها و حتی تصاویر دوربین برای ویرایش عکس مخاطبان خواهید شد.

اگر نگران سوءاستفاده از این باگ در آیفون خود هستید، حالت عددی رمز عبور (Numeral Passcode) را غیرفعال کرده و از حالت ترکیبی (Complex Passcode) استفاده کنید که برای عبور از کاراکتر و عدد استفاده کرده و مانع سوءاستفاده از این باگ می‌شود.

باگ لاک‌اسکرین، برای اولین در فوریه امسال، توسط وب‌سایت Gizmodo و در یوتیوب دیده شد و پس از آن مورد توجهات بیشتری قرار گرفت.

حفره نرم‌افزاری مشابهی، پیشتر در iOS 4.1 کشف شده بود که از طریق Emergency Call، لاک‌اسکرین را دور می‌زد و در آن زمان این حفره ترمیم شد.

این سومین باگ مهم کشف شده در iOS 6.1 محسوب می‌شود. مورد اول، مشکل استفاده از شبکه‌های 3G در بعضی از آیفون‌های 4S بود که به بروز رسانی iOS این حفره ترمیم شد. مورد بعدی مشکل کاربران در استفاده از سرویس Microsoft Exchange بود که در هنگام استفاده، به علت تبادل اطلاعات بیش از حد با سرور اپلیکیشن تقویم و همچنین ارسال زیاد Ping، باعث تخلیه سریع باتری می‌شد.


منبع : زومیت