ماسایوشی سون، مدیرعامل کمپانی SoftBank مدعی شده که پتنت دستگاهی مشابه عینک گوگل را که می‌تواند صحبت‌های اطرافیان را درک کرده و آنها را ترجمه‌ کند، در سال 2010 ثبت نموده است. با توجه به سابقه‌ای که وی در زمینه پتنت‌ها داشته و ثروت و منابعی که در اختیار دارد، احتمالا به زودی شاهد یک جدال پتنتی تمام‌عیار بین SoftBank و گوگل خواهیم بود.




ما معمولا اسناد مربوط به پتنت‌های کمپانی‌ها را جدی نمی‌گیریم اما یکی از ثروتمندترین مردان ژاپن (که آنقدر پول دارد تا ارتشی از وکلای درجه یک را استخدام کند) ادعایی را مطرح کرده که درخور توجه است. ماسایوشی سون میلیاردر، مدیر عامل SoftBank است. وی طی سخنرانی دو ساعته‌ای که برای سهامداران خود داشته، از یکی از ایده های خود در حوزه فناوری سخن گفته که خیلی آشنا به نظر می‌رسد: عینک واقعیت افزوده‌ای که می‌تواند صحبت‌های دیگران را درک کرده و با استفاده از یک لایه بصری، زیرنویس‌های مناسب و مورد نیاز کاربر را ارائه کند. سون در بخشی از سخنرانی خود می‌گوید:

ما برای این ایده پتنتی را ثبت نموده‌ایم: عینک مترجم با امکان ارائه توضیحات مناسب!

طبق تحقیقاتی که وب‌سایت انگجت داشته، به نظر می‌رسد این پتنت در سال 2010 توسط کمپانی SoftBank به ثبت رسیده است. این پتنت حاوی یک تکنولوژی ترجمه است که شباهت بسیار زیادی به آنچه در ویدئوی اخیر گوگل درباره عینکش شاهد بودیم، دارد. در این ویدئو مشاهده کردیم که یک شخص می‌توانست صحبت‌های خود را با استفاده از سرویس ترجمه گوگل، به زبان‌های دیگر بیان کند.

کل مجموعه سیستم پتنت‌ها آنقدر پیچیده است که نمی‌توان حدس زد کدام ایده‌ها می توانند پتنت شوند و کدامیک در دایره حمایتی این قانون قرار نمی‌گیرند، ولی بد نیست اشاره‌ای به داستان ثروتمند شدن ماسایوشی داشته باشیم:

وی چند سال پیش پتنت یک دستگاه مترجم را به قیمت یک میلیون دلار به شارپ فروخت! جالب نیست؟