من از خرید شلوار متنفرم! این موضوعی است که هنوز همسرم عزیز دلم نمی‌داند و هر بار که اصرار می‌کند شلوار تازه‌ای بخرم، موضوعی دیگر را بهانه کرده، حرف و بحث را عوض می‌کنم و از این قضیه جان سالم به در می‌برم. اما نهایتاً چاره چیست؟ این قورباغه‌ای است که باید قورتش دهم. راستش را بخواهید اضافه وزن و شکم برآمده یکی از مشکلات من و خیلی‌های دیگر در انتخاب و خرید شلوار مناسب است. اما آیا فناوری می‌تواند ناجی من و بسیاری از مردم تپل مپل این کره‌ی خاکی شود؟ بله...




به تازگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بلومینگ‌دیل (Bloomingdales) از تجهیزات خودکار و پوشگر Me-Ality که در حقیقت «ابزاری هوشمند برای تعیین سایز پوشاک» است استفاده کرده‌اند و آن‌ها را در حال حاضر در شش فروشگاه خود در شهر‌های نیویورک، سانتا مونیکا و ساوت کوست پلازا قرار داده‌اند؛ که قرار است تعداد آن بیشتر هم شود.

در این ایستگاه‌های خودکار، خریداران می‌توانند تنها در عرض 10 تا 15 ثانیه سایز کمر خود و شلوار جین مناسب آن را بدست آورند. این دستگاه با بهره از اطلاعات جسمی خریدار (اسکن بدن) و البسه‌ی تعریف شده در داخل فروشگاه یا سایر فروشگاه‌های آنلاین طرف قرارداد، می‌تواند پیشنهادات خوبی ارائه کند.

پس از اتمام اسکن بدن، پویشگر Me-Ality در برگه‌ای چاپی جزئیات مربوط به سایز و لباس‌های مناسب را به خریدار تحویل داده و حتی این موارد را در پروفایل آنلاینی ذخیره می‌کند تا فروشندگان بتوانند با مراجعه به این اطلاعات، در خرید فعلی یا آینده انتخاب‌های بهتری را ارائه کنند.

احتمالاً (گرچه روابط عمومی این فروشگاه‌های زنجیره‌ای موضوع را تایید نکرده است)، تنها برندها و تولیدکنندگانی که اطلاعات محصولات و سایزبندی آن‌ها را در سامانه‌ی Me-Ality ثبت کرده‌اند از این خدمات منتفع خواهند شد و در فهرست پیشنهاداتی که به خریدار ارائه می‌شوند جای خواهند گرفت.

البته سامانه‌ی Me-Ality تنها نمونه‌ی موجود از این دست نیست. استارتاپ‌هایی چون TrueFit و Clothes Horse موفق به توسعه‌ی الگوریتم‌های خاصی برای اندازه‌گیری اندازه و سایر خریداران پوشاک شده‌اند و حتی می‌توانند مجموعه (ست) مناسبی از لباس را نیز به فرد پیشنهاد کنند.

شایان ذکر است که سامانه‌ی Me-Ality تاکنون در بیش از 70 خرده‌فروشی در اقصی نقاط ایالات متحده کار گذاشته شده، که شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بازارچه‌ها و پاساژ‌های بزرگ و کوچک متعددی است. اما بنا به ادهای مقامات فروشگاه‌های زنجیره‌ای بلومینگ‌دیل، این سامانه نخستین نمونه از این دست است که در فروشگاه‌های این مجموعه استفاده شده است.

تاکنون توسعه‌ی سامانه‌هایی نظیر Me-Ality به دلیل عدم تمایل برندها از ادغام نام‌های تجاری‌شان و نیز هزینه‌ی بالای تولید و ارائه دستگاه محدود بوده است؛ که در حال حاضر با رفع این موانع و منطقی شدن قیمت تمام شده‌ی دستگاه، در آینده‌ی نزدیک شاهد حضور بیش از پیش چنین سامانه‌هایی در فروشگاه‌های بزرگ پوشاک اقصی نقاط جهان خواهیم بود.

خدا را چه دیدید، شاید چند سال دیگر در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ داخلی و حتی بازارهای مرکزی شهر یا همین ساختمان پلاسکوی نوستالوژیک خودمان نیز این پویشگرها را ببینیم؛ و با خرید بلیطی چند ده هزار تومانی (!) هیبت خود را تمام و عیار اندازه گرفته و ابعاد نجومی شکم مبارکمان را به یاد آوریم!



منبع : زومیت