غول نرم‌افزاری جهان قصد دارد نسل بعدی کنسول بازی خود را همچون سونی با تراشه‌های AMD ارائه نماید. این کار منجر به آن می‌شود که توسعه‌دهندگان خیلی ساده‌تر از پیش بتوانند بازی‌ها را برای هر دو پلتفرم ویندوز و ایکس‌باکس ارائه نمایند، اما احتمالا نسخه کنونی بازی‌ها بر روی ایکس‌باکس بعدی (Xbox 720) قابل اجرا نخواهند بود.




نسل بعدی ایکس‌باکس مایکروسافت، ممکن است به خاطر امکان توسعه بهتر بین پلتفرم‌های ایکس‌باکس و رایانه های ویندوزی، قابلیت سازگاری با بازی‌های قبلی 360 را نداشته باشد. منابع موثقی اعلام نموده‌اند که مایکروسافت در پی اقدام سونی مبنی بر استفاده از تراشه‌های AMD این کار را کرده است. بلومبرگ گزارش داده که ایکس‌باکس بعدی که رسانه‌ها نام غیررسمی Xbox 720 را بر روی آن نهاده‌اند، به جای پردازنده‌های IBM از تراشه‌های مبتنی بر معماری x86 کمپانی AMD استفاده خواهد کرد. مایکروسافت قصد دارد با این کار رابطه بین ایکس‌باکس‌ و PC را بهبود بخشد، تا توسعه‌دهندگان بازی‌ها بتوانند محصولات خود را به شکل ساده‌تری برای هر دو پلتفرم تهیه نمایند. اما شاید این خبر برای آن دسته از اهالی بازی که Xbox 360 داشته‌اند و قصد دارند کنسول جدید را نیز خریداری نمایند، چندان خوشایند نباشد.

دلیلش این است که یک کنسول مبتنی بر x86 قادر نخواهد بود، بازی‌های قدیمی‌ که برای Power PC طراحی شده بودند را اجرا کند. بنابراین بدون اعمال تغییرات لازم، بازی‌های کنونی ایکس‌باکس بر روی کنسول بعدی مایکروسافت قابل اجرا نخواهند بود. البته این امکان وجود دارد که کمپانی‌های سازنده بازی‌ها نسخه جدید را به رایگان در اختیار خریداران نسخه قبلی قرار دهند، یا آنها را به صورت ابری برای کاربران قبلی ارائه نمایند. شایعات حاکی از آنند که ایکس‌باکس بعدی باید دائما به اینترنت متصل باشد.

سونی هم‌اکنون به پردازنده‌های AMD مهاجرت کرده است. این تراشه از هشت هسته 64 بیت جگوار بهره می‌برد که در کنار یک کارت گرافیک Radeon قرار می‌گیرند. گفته می‌شود که نسخه‌های کنونی بازی‌های پلی‌استیشن بر روی پلی‌استیشن 4 اجرا نخواهند شد و از طریق سرویس بازی ابری Gaikai در دسترس خواهند بود.

مشخصا Xbox 720 از همان تراشه مورد استفاده سونی بهره نخواهد برد ولی احتمالا در آن از همان هسته‌های جگوار با چینشی مشابه استفاده خواهد شد. AMD علاقه زیادی به طراحی تراشه برای سونی و مایکروسافت نشان داده، چرا که در زمینه رایانه‌های شخصی که تحت‌الشعاع تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، هر روز مشتریان کمتری پیدا می‌کنند، این کمپانی نیز دچار وضعیت نابسامانی شده و بدش نمی‌آید که از این طریق سود کلانی را به جیب بزند. رقیب AMD شرکت انویدیا بود که در قافیه را در قیمت نهایی به AMD باخت. انویدیا گفته بود که با مبلغی که سونی در سر داشت، همکاری با این کمپانی تقریبا غیر ممکن می‌نمود.

نقطه قوت مایکروسافت این است که صاحب محبوب‌ترین سیستم‌عامل رایانه های شخصی است و می‌تواند با ارائه بازی‌هایی که روی هر دو پلتفرم اجرا می‌شوند، از سونی پیشی بگیرد. در صورتی که مایکروسافت در نسخه بعدی ایکس‌باکس این استراتژی را پیاده‌سازی کند، توسعه‌دهندگان بازی کار ساده‌تری خواهند داشت، چرا که با هزینه ای کمتر (چه از نظر زمانی و چه مالی) می‌توانند بازی‌های خود را برای هر دو پلتفرم ویندوز و ایکس‌باکس ارائه کنند.

هنوز مشخص نیست که ایکس‌باکس «دورانگو» چه زمانی معرفی خواهد شد، ممکن است در نمایشگاه E3 امسال شاهد رونمایی از این کنسول بازی باشیم؛ شاید هم بنا به شایعات، روز 21 می طی رویدادی اختصاصی این محصول معرفی گردد.