ZT60 جدیدترین تلویزیون پلاسما پاناسونیک مجهز به جدیدترین فناوری پلاسما این شرکت است و بهترین کیفیت تصویر را بین تلویزیون‌های پاناسونیک ارائه می‌کند. این تلویزیون مجهز به آخرین فناوری پلاسما پاناسونیک نیز خواهد بود چون این کمپانی ژاپنی اعلام نموده که بخش تحقیق و توسعه‌اش دیگر بر روی ارتقاء و بهبود پنل‌های پلاسما کار نخواهد کرد و این بدین معناست که پاناسونیک هرگز تلویزیون پلاسما بهتر از ZT60 تولید نخواهد کرد.






از اواخر سال 2012 شایعات مربوط به توقف پشتیبانی پاناسونیک از فناوری پلاسما مطرح شده بود، و اعلام گردید که این کمپانی ژاپنی بخش تحقیق و توسعه پلاسما را در اوایل سال 2014 تعطیل خواهد کرد.

اما امروز کیوشی اوکامو، مدیر ارشد پاناسونیک در رویدادی در نیویورک رسما این موضوع را تایید کرد و گفت، ZT60 از آخرین پنل پلاسما این شرکت بهره می‌برد. البته در ادامه صحبت‌های خود گفت که شرکت‌اش قصد ندارد تولید تلویزیون‌های پلاسما را متوقف کند و حداقل تا انتهای سال 2014 عرضه این تلویزیون‌ها را ادامه خواهد دارد.

OLED یکی از محصولات کلیدی آینده است

وقتی از اوکامو در رابطه با امکان توسعه پلاسما در آینده پرسیده شد، او پاسخ داد که برنامه‌ای در این رابطه نداریم. این کمپانی ژاپنی حداقل بخشی از مهندسین بخش پلاسما خود را به بخش تحقیق و توسعه OLED منتقل کرده است و به نظر می‌رسد که قصد دارد تا OLEDها را جایگزین پلاسما کند. این کمپانی پیش از این نیز در نمایشگاه CES تعدادی از نمونه‌ها اولیه از تلویزیون‌های OLED خود را به نمایش گذاشته بود. اوکامو گفت که OLED یکی از محصولات کلیدی آینده برای پاناسونیک است اما آنها پیش از اعلام برنامه خود برای آینده، به تحقیقات در زمینه تقاضای بازار ادامه خواهند داد. پاناسونیک در سه ماهه پیش نزدیک به 700 میلیارد ین ضرر داده بود به همین دلیل پیش از ورود جدی در بازار OLEDها میزان تقاضای آن را به خوبی بررسی خواهد کرد و زمانی وارد بازار خواهد شد که منجر به سوددهی شود.

پلاسماها با وجود اینکه کیفیت نسبی بسیار خوبی را ارائه می‌کنند اما نبرد را به LCD و LEDها باخته‌اند، برخی از مشتریان، LCDها را جدیدتر از پلاسما می‌دانند و برخی نیز هنوز از مشکلاتی همچون Burn-In (از بین رفتن پیکسل‌ها در اثر نمایش یک تصویر یا رنگ ثابت به مدت طولانی) می‌ترسند. این دلایل باعث شدند تا فروش پلاسما سال به سال نزدیک به 23 درصد کاهش یابد. به هر حال حداقل تا یکی دو سال آینده تولید تلویزیون‌های پلاسما پاناسونیک ادامه خواهد یافت و کماکان بخش بزرگی از ظرفیت تولیدی این شرکت را به خود اختصاص خواهند داد. نماینده پاناسونیک اعلام نمود که «ما به تبلیغ این موضوع که پلاسما نسبت به LCD از کیفیت تصویر بالاتری برخوردار است ادامه خواهیم داد اما با وجود اینکه ما در زمینه تحقیق و توسعه پلاسما سرمایه گذاری سنگینی نموده‌ایم ولی باید در زمینه LCD نیز سرمایه گذاری بیشتر کنیم چون تقاضای بازار برای این تلویزیون‌ها بیشتر از پلاسما است.»

بهترین تلویزیون پلاسمای پاناسونیک، ZT60 در سایز 60 و 65 اینچ و با حدود قیمت 3000 و 3500 دلار عرضه می‌شود. تمام افرادی که شانس تماشای کیفیت تصویر این تلویزیون را داشته‌اند به تعریف و تمجید از آن پرداخته‌اند.