بله، عنوان خبر را درست خوانده‌اید. در یک اقدام کم سابقه گروهی از تبهکاران سایبری با استفاده از تکنیک‌های نفوذ به پایگاه داده‌های بانک‌های سراسر جهان موفق شدند، اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری کاربران را استخراج کرده و مبلغی در حدود 45 میلیون دلار یعنی حدود 157 میلیارد تومان (البته با احتساب دلار 3500 تومان!) را سرقت کنند.




به گفته دادستان کل ایالت نیویورک، 7 نفر از متهمان در نیویورک دستگیر شده‌اند؛ گفته می‌شود آن‌ها در ارتباط مستقیم با این سرقت بین‌المللی که در بیش از 26 کشور جهان صورت گرفته، می‌باشند. وی همچنین اذعان داشته که احتمالاً نفر هشتم در ماه آوریل سال جاری میلادی به قتل رسیده است.

طبق اسناد منتشر شده دادگاه، سرقت‌ها با استفاده از جعل کارت‌های اعتباری در بانک‌های امارات متحده عربی و عمان صورت گرفته و به گفته دادستان کل ایالات متحده از سازمان‌های اجرای قانون در کشورهای ژاپن، کانادا، بریتانیا، رومانی و بیش از 12 کشور دیگر خواسته شده در مورد این پرونده پیگیری‌های کامل را انجام دهند و به تک‌تک موارد موجود در پرونده رسیدگی کنند. بازداشت‌های بسیاری در کشورهای مختلف جهان انجام شده که نشان می‌دهد، گروه بسیار بزرگی از تبهکاران در بسیاری از کشورهای دنیا پخش شده‌اند. آمار و اطلاعات منتشر شده را در مقالات بعدی در این زمینه در آینده نزدیک در زومیت منتشر خواهیم کرد.

«لورتا لینچ» دادستان منطقه شرقی نیویورک در ایالات متحده می‌گوید:

این، بزرگترین و عظیم‌ترین سرقت در قرن 21 است که بخش اعظم آن از طریق اینترنت صورت گرفته است. ابعاد سرقت از هر جنبه، بسیار بزرگ و وحشتناک است. تعداد زیادی از مشتریان بانک‌های مختلف در سراسر زمین مورد دستبرد این گروه تبهکاری قرار گرفته‌اند. گروهی که در اقصی نقاط این کره خاکی پخش شده اند.

وی همچنین گفته:

هنگامی که صحبت از سرقت و تبهکاری به میان می‌آید همگی ما به یاد اسلحه و ماسک‌هایی بر روی صورت می‌افتیم، اما در اینجا هیچ کدام از این ابزارها استفاده نشده‌اند. تنها ابزار‌ی که آنها برای این سرقت بزرگ نیاز داشته‌اند عبارت اند از: لپ تاپ و اینترنت. به همین سادگی و راحتی!.

تبهکارانی که در این سرقت تکنولوژیک شرکت داشتند، با نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری در سراسر جهان اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری (همان کارت‌های عابر‌بانک خودمان!) تمامی موجودی آن‌ها را تخلیه کرده و دارندگان کارت‌ها را به خاک سیاه نشانده‌اند. اما سارقان از کارت‌های معمولی سرقت نکرده‌اند، آن‌ها کارت‌هایی را مورد دستبرد قرار داده‌اند که تنها از قبل با پول نقد و یا وام‌های از پیش پرداخت شده پر شده بودند و به هیچ حساب بانکی و یا خطوط اعتباری خارجی متصل نبوده‌اند.

آنها تمامی قوانین منع خروج پول از کارت‌ها (مانند محدودیت برداشت وجه) را از میان برداشته و سپس اطلاعات کارت‌ها را به دست همدستان خود در سراسر جهان رسانده‌اند. همدستان آنان نیز با ساخت کارتهای اعتباری جعلی مانند کارت اعتباری هدیه (Gift Card) و یا کارت های اعتباری موجود در هتل‌ها و قرار دادن اطلاعات کارت‌های مسروقه در آن‌ها مقادیر قابل توجهی از پول نقد را به سرقت برده‌اند.

اولین حمله در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در رک‌بانک (RackBank) در امارات متحده عربی صورت گرفته است و احتمال می‌رود که سرقت از آنجا شروع شده باشد. تبهکاران قادر به انجام 4500 تراکنش به ارزش 5 میلیون دلار در بیش از 20 کشور دنیا بوده‌اند.

حمله دوم و نهایی در ماه فوریه سال میلادی جاری و طی نفوذ به 'بانک مسقط' که در عمان واقع شده‌ است در عملیاتی 10 ساعته موفق به بیرون کشیدن اطلاعات کارت‌های اعتباری شده و سپس آنها را در اختیار همدستان خود قرار داده‌اند و آنها نیز با انجام 36,000 تراکنش از طریق دستگاه‌های خودپرداز در 24 کشور، مبلغ 40 میلیون دلار را به سرقت برده‌اند.

با توجه به ارائه کیفرخواست متهمان در نیویورک، آنها فوراً اقدام به پولشویی کرده و بعد از باز کردن حساب بانکی در میامی، تمامی پول‌های سرقتی را به ماشین‌های گرانقیمت مانند پورشه، مرسدس بنز و ساعت‌های اشرافی رولکس تبدیل نمودند.

هفت نفر به جرم سرقت به صورت انبوه از دستگاه‌های خودپرداز و همچنین پولشویی در نیویورک بازداشت شده‌اند.

خانم «لینچ» به خبرنگاران گفت:

اجرای قانون در قبال این تبهکاران سایبری باید در حد تمام و کمال انجام شود تا افراد دیگری که رویاهای این‌چنین را در سر می‌پرورانند بدانند که نمی‌توانند حریم اکوسیستم مالی ما که در سراسر جهان گسترده شده ‌است را مورد تجاوز قرار دهند.

او همچنین گفته که:

این حمله بزرگترین و پیشرفته‌ترین حمله از نوع خود بوده که تا بحال در جهان دیده شده است.

اما آیا به راستی 157 میلیارد تومان ارزش این همه تلاش و پیگیری را دارد؟ آیا این مقدار پول در مقابل پول‌های به سرقت رفته در دیگر مناطق دنیا مقدار زیادی است؟ نظر شما در مورد بزرگترین کلاه‌برداری اینترنتی چیست؟