پورشه در حال توسعه خانواده جدیدی از موتورهای چهار سیلندر برای نسل بعدی خودروهای اسپورتش است. همانطور که انتظار میرود، کاهش حجم موتورها به پورشه نیز سرایت کرده و کار بر روی موتورهایی در حد ۱/۶ لیتر در زوفنهاوزن آغاز شده است.
طرح قرارگیری سیلندرها به صورت افقی در برابر هم باعث کاهش تولید دیاکسید کربن و بهینهسازی مصرف سوخت میشود. در همینحال، این موتور هنوز هم نشانههایی از موتورهای تختی که سالها پیشرانه پورشه 911 را تأمین میکردهاند، در خود دارد. فراموش نکنید که پورشه 919 هیبرید مسابقات لمان مدل ۲۰۱۴ نیز از یک موتور چهار سیلندر استفاده میکند؛ البته با طراحی V4.
تنها خودروساز دیگری که موتورهای تخت چهار سیلندر میسازد، سوبارو است؛ موتورهای که یک صدای منحصربهفرد دارند و سالها در خانواده ایمپرزا استفاده شدهاند.
مشخصات فنی موتورهای چهار سیلندر تخت پورشه
سه حجم احتمالی موتورهای جدید پورشه با قدرتهای مختلف از قرار زیرند:
- پورشه ۱/۶ لیتری چهار سیلندر تخت با قدرت ۲۱۰ اسببخار
- پورشه ۲ لیتری چهار سیلندر تخت با قدرت ۲۸۶ اسببخار
- پورشه ۲/۵ لیتری چهار سیلندر تخت با قدرت ۳۶۰ اسببخار
طبیعتاً با این قدرت خروجی، این موتورها از توربوشارژ استفاده خواهند کرد و سیستم انژکتور آنها نیز مستقیم خواهد بود. در نتیجه، قدرت و گشتاور خروجی موتورها، چیزی در حدّ نام «پورشه» خواهد بود. گشتاور خروجی موتور ۲ لیتری، ۴۰۰ نیوتنمتر است؛ این در حالی است که موتور ۲/۵ لیتری نیز گشتاوری برابر ۴۷۰ نیوتنمتر تولید میکند.
چه مدلهایی از پورشه از این طراحی جدید موتورها استفاده خواهند کرد؟
در مورد کوچکترین موتور، یعنی ۱/۶ لیتری، نمیتوان با اطمینان کامل نظر داد. احتمال میرود تا از آن در باکستر کوچک با شماره 551 استفاده شود و میتواند به عنوان پیشرانه خواهرخواندههای اسپرت خود در فولکسواگن و آئودی مورد استفاده قرار گیرد. امّا در مورد موتورهای ۲ و ۲/۵ لیتری، کاملاً تأیید شده که با توجه به محدودیتهای محیط زیستی، بسیاری از خودروهای خط تولید کنونی پورشه از آنها استفاده خواهند کرد.