اولین تجربه ما با رودستر جدید جگوار باعث شد تا در مورد این خودرو دو نتیجهگیری داشته باشیم. اولین نتیجهگیری، این است که اعتبار برند برای ساختن خودروهای اسپرت همچنان در مورد تیپ F نمایش خوبی دارد. ولی در همین حال، تمایل جگوار برای طفره رفتن از کیفیت برای ما مشخص شد. اولین خودروی تست در طول روزهای رانندگی با ۳ مشکل روبرو شد و به نظر خودروی مناسبی برای بررسی طولانی مدت میآمد.
قصد ما این بود که کار زیادی با آپشنها نداشته باشیم، ولی در نهایت باز هم به مرز ۱۰۰ هزار دلار رسیدیم. یک بسته عملکرد ۲۹۵۰ دلاری سفارش دادیم که بیشتر به خاطر اگزوز اسپرت با صدای جالبتوجهش بود. این بسته همچنین دارای صندلیهای پرفورمنس، یک چرخ فرمان با بخش پایین تخت، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و سوییچ ویژه برای انتخاب حالتهای رانندگی اسپرت و زمستانی جگوار است. ۲۱۰۰ دلار دیگر امکاناتی چون دوربینهای پارک خودرو و چراغهای انطباقی قرار میدهد که در هنگام پیچیدن چرخش خواهند داشت. همچنین از آپشنهای رادیوی ماهوارهای و HD (۴۵۰ دلار)، گرمکن صندلیها و چرخ فرمان (۶۰۰ دلار) و بسته پرمیوم ۲۰۰ دلاری با منحرفکننده باد در خودروی تست استفاده شد. خودروی ما از رنگ نارنجی ماسهآتشی استفاده میکرده که هزینهای برابر ۶۰۰ دلار به همراه داشت. در نهایت جگوار تیپ F تست شده مرز ۱۰۰ هزاردلار را رد کرد و قیمتی برابر ۱۰۱۷۲۰ دلار داشت.
اولین چیزی که در مورد جگوار تیپ F جلب توجه کرد، تایرهای پیرلی سوتوزیروی زمستانی آن بود که کارآیی بسیار خوبی در هنگان رانندگی در حالت «زمستانی» داشتند. در حالت رانندگی زمستان، قدرت به صورت متعادل از طریق دیفرانسیل با ضدلغزش الکترونیکی منتقل میشود تا از لغزش چرخها جلوگیری شود. ولی بعد از ۳ ماه رانندگی در شرایطی، تصمیم گرفتیم که آن را به جایی بفرستیم که بتوان با آن در همه روزها رانندگی کرد (کالیفرنیا).
ما دومین تایر پیرلی ۵۵۱ دلاری را نیز خراب کردیم، ولی با این حال، جگوار ما را چندان دچار مشکل نکرد. وقتی داشتیم اندازه صفحه ترمز را میگرفتیم، حسگر صفحه ترمز ۲۴ دلاری را نیز شکستیم. همچنین وقتی متوجه شدیم که چراغهای جلو مستقیماً به سمت زمین میتابند، کار ما به نمایندگی کشید؛ مشکلی که در آبوهوای زمستانی و تابش کم آفتاب بیشتر به چشم میآید. یک پیچ شکسته تحت ضمانتنامه تعویض شد و دیگر چشم جگوار چپ نشد.
در مرحله آخر، تست عملکرد نیز انجام شد و این در زمانی اتفاق افتاد که کیلومترشمار عددی بیش از ۱۶ هزار کیلومتر را نشان میداد. زمان شتاب گیری ۳/۸ ثانیهای تا سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و دیگر نتایج بررسی عملکرد جگوار تیپ F میتوانند تا حدود زیادی دیگر مشکلات این خودرو را پوشش دهند. در ادامه مشخصات و نتایج بررسی را مرور میکنیم.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در رودستر.
- قیمت مدل تست: ۱۰۱720 دلار (قیمت پایه: ۹۲۹۲۵ دلار)
- نوع موتور: DOHC 32-valve V-8با سوپرشارژر و خنککننده داخلی، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۵۰۰۰ سیسی.
- قدرت: ۴۹۵ اسب بخار در 6۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۶۲۳/۶ نیوتنمتر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ دنده اتوماتیک با قابلیت پدلشیفتر.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۶۲ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۷ متر.
- عرض: ۱/۹۲ متر.
- ارتفاع: ۱/۳۱ متر.
- وزن کلی: ۱۸۰۲ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۴ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۹ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۹۴/۷ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۲۷۵/۱۹ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۹۴ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۱۰/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۳/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
گارانتیها:
- ۴ سال یا ۵۰۰۰۰ مایل، سپر تا سپر.
- ۴ سال یا ۵۰۰۰۰ مایل، پیشرانه.
- ۶ سال بدون محدودیت مسافت، پشتیبانی از فرسودگی خودرو.
- ۴ سال یا ۵۰۰۰۰ مایل، کمکرسانی جادهای.
- ۱ سال یا ۱۶۰۰۰ مایل، انجام رایگان کارهای مربوط به نگهداری خودرو.
تاریخ: ژوئن ۲۰۱۴
زمان استفاده: ۶ ماه
کیلومتراژ کنونی: ۱۴۳۱۱ مایل(۲۳ هزار کیلومتر)
متوسط مصرف سوخت: ۱۳/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
مسافت با یک مخرن سوخت: ۵۵۰/۴ کیلومتر
هزینه سرویس: صفر
هزینههای سطحی: صفر
هزینه تعمیر: صفر
هزینه خرابی: ۱۱۲۶ دلار