سال 2025 را تصور کنید. تا آن زمان، تکنولوژی راننده خودکار فراگیر شده است و مخصوصاً خودروهای تجاری و باری، استفاده وسیعی از این فنآوری میکنند. حملونقل هوشمند، باعث کاهش سوانح و حوادث و زیانهای ناشی از آن خواهد شد. بنابراین نرخ بیمه نیز کاهش خواهد یافت. ترافیک نیز روانتر خواهد بود و سرعت حملونقل افزایش چشمگیری مییابد.
در دیگر سو، استفاده از تکنولوژی هیبریدی نیز میتواند در وسایل نقلیه سنگین، با جدیت بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.
همه اینها دست به دست هم میدهند تا مصرف سوخت نیز کاهش یابد که به مفهوم هزینه پایینتر حمل و نقل خواهد بود.
کامیون و کشنده مفهومی مرسدس بنز برای سال 2025 نمایشگر قسمتی از این آینده است. به همین دلیل، به سادگی نام آن را “کامیون آینده 2025″ نهادهاند. در این خودرو، راننده همچنان بخشی از معادله است اما نقش محوری او کمرنگ شده و به مغز متفکر خودرو سپرده میشود. انواع سنسورها، رادار، سیستمهای ارتباطی بین خودروها و بین خودرو و جاده و شبکه، در خدمت این مغز متفکر قرار میگیرند.
اسکنرها و رادار برد بلند، محدوده ای به طول 250 متر را با زاویه 18 درجه و رادار و سنسورهای کوتاه برد، مسافتی تا 70 متر و زاویه 130 درجه را رصد میکنند.
نقاط کور در پشت خودرو نیز توسط دوربینهای دیگری، بررسی میشود. عملکرد خودکار ترمز و فرمان با استفاده از دادههای دریافتی از همین رادارها و دوربینها صورت میگیرد. اطلاعات بین این خودرو با خودروهایی تا شعاع 500 متری، تبادل میشود.
البته طبق قانون کنوانسیون وین برای ترافیک جاده ای، سرعت خودروهای با فرمان خودکار اکنون به 10 کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما با قابلیتهایی که مرسدس کلاس اس با راننده خودکار نشان داده و همچنین تکنولوژیهای امتحان شده توسط ولوو، ب ام و و آئودی، به نظر میرسد که خیلی زود، این قانون محدودکننده نیز تغییر کند.
انسان بهزودی، در سیطره رانندگان و خودروهای خودکار قرار میگیرد. سفر بهمراتب آسانتر، ایمنتر، کم هزینهتر و سریعتر خواهد شد اما این چشمانداز برای انسانی که تنهاتر میشود، چندان هم شیرین نخواهد بود.