شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در هنگام خرید خودروی
موردعلاقهتان، علاوه بر مارک و برندش، محل تولید آن نیز برایتان مهم باشد.
گرچه این موضوع در گذشته نهچندان دور از اهمیت فراوانی برخوردار بود، اما
در حال حاضر با توجه جهانی شدن اقتصاد و گسترش فضای کاری و جغرافیایی
کمپانیها، رفتهرفته در حال رنگ باختن است. در این دوران دیگر نمیتوان با
قاطعیت اظهار داشت که تمامی شورولت ها آمریکایی بوده و در دیترویت ساخته و
پرداخته شدهاند و یا تمامی تویوتاها ژاپنیاند و ساخته تویوتا سیتی!
امروزه شرکتهای بزرگ خودروسازی سعی میکنند تا آنجا که بتوانند هزینهها
را کاهش داده و سود نهایی را افزایش دهند، لذا در پی تحقق این خواسته هیچ
ابایی هم از این امر ندارند که کل خطوط تولیدی و یا حتی مراکز طراحی و
تحقیقاتیشان را هم به کشور ثالثی منتقل کنند. به همین خاطر است که در این
سالها، کمپانی تویوتا علاوه بر ژاپن، بخش عمده ای از خودروهایش را در
تایلند و اندونزی و تایوان تولید میکند و فولکسواگن و جنرال موتورز هم
بخش عظیمی را در کره جنوبی و چین و مکزیک. جالب اینجاست که این قسم
جابهجایی در بین خود کشورهای صنعتی هم بسیار زیاد مشاهده میشود و این
تنها به خاطر رقابت شدیدی است که در دنیای امروز برای جذب سرمایه گذاریهای
خارجی و کسب تکنولوژی وجود دارد. چندی پیش خبری را دریکی از سایتها
خواندم که در باب سرمایهگذاری کلان جنرال موتورز در چین اطلاعرسانی
میکرد – 14 میلیارد دلار در 5 سال آینده و احداث 5 کارخانه جدید – این
ارقام شوخی نیست و دستکم معادل یک سال یارانه پرداختی در کشور ماست! این را
هم میدانیم که غول عظیمی چون جنرال موتورز کمتر بیگدار به آب میزند!
آنهم پس از ورشکستگی سال 2008، پس حتماً از بازگشت سود سرمایهاش در
درازمدت اطمینان حاصل نموده است. در کشورهای در حال توسعه هم روند استقرار
غولهای صنعتی شتاب درخوری یافته است. شاید خیلی از افراد در کشورمان،
اهمیت کمی برای صنایع مکزیک قائل باشند و آن را یک خودروساز کاملاً حاشیه
ای قلمداد کنند. اما برخلاف عقیده فوق، این مملکت هماکنون به محلی بسیار
جذاب جهت سرمایهگذاری خودروسازان مشهور دنیا تبدیل شده و به علت همجواری
با بازار ثروتمند آمریکا، شرکتهای زیادی در آن مستقرند از ب.ام.و گرفته تا
کیا و فورد و جنرال موتورز و… به برکت فعالیت فزاینده شرکتهای مذکور، این
مملکت لاتین تبار، رتبه چهارمین صادرکننده و نیز هفتمین تولیدکننده خودرو
را در جهان از آن خود نموده است.
ناگفته نماند که این میزان از استقرار سرمایه و تکنولوژی درهرجا و مکانی
هم صورت نمیپذیرد، بلکه مملکت میزبان باید از شرایط حداقلی چون
زیرساختهای مناسب، شبکه بانکی و ارتباطی مدرن، بنادر پیشرفته و ثبات
قانونی و اقتصادی و…هم برخوردار باشد و همچنین ریسک سرمایه در آن بسیار
پایین باشد. علاوه بر همه اینها، نیروی کارش هم باید تا حدودی آموزشدیده،
فنی و منضبط باشند. در کمال شگفتی باید گفت که انجام تمامی این امور چندان
ربطی هم به دستمزدهای پایین ندارد! نه اینکه این عامل مهم و تأثیرگذار
نباشد، بلکه تنها شرط نیست. برای آنکه بحث را در مورد آیتم دستمزدها به
پایان ببرم، توجه شما را به بخشی از مطلبی که الوین و هایدی تافلر از
نویسندگان شهیر آمریکایی در رابطه با این موضوع، در کتاب خود «ثروت
انقلابی» نگاشتهاند، جلب میکنم.
اگر این مطلب واقعیت داشت، راحت میشد پیشبینی کرد که ثروت
به چه سمتی میرود. این امر میتوانست خبر خوبی برای آفریقا باشد که آماده
ارائه ی ذخیره ای بزرگ از ارزانترین نیروی کار است.(هر بار که کارگران
آسیایی اتحادیه تشکیل میدهند و دستمزدها را بالا میبرند، آفریقاییها
باید از شادی هورا بکشند.) اگر هزینه نیروی کار تنها دلیل نگرانی بود، چرا
همه ی آن کارخانههایی که اکنون در چین هستند به آفریقا نرفتند؟
واقعیت این است که حتی در مورد مشاغل فناوری سطح پایین، هزینه نیروی کار
بهندرت، شاید هم هیچوقت، تنها مبنای تصمیمگیری یک شرکت برای جابهجایی
نیست، جنگ و خشونت بیپایان، زیرساختهای ناقص، بیداد فساد، تاختوتاز
بیماری ایدز و حکومتهای شرمآور آفریقا میتوانند، فارغ از این که سطح
دستمزدها چه قدر پایین باشد، مانع سرمایهگذاری جدی در این مناطق شوند.
همانطور که مطلع هستید، بخش اعظمی از خودروهای وارداتی به کشورمان از
مبدأ امارات و بهخصوص امیرنشین دوبی روانه بازارهای داخلی میشوند، لذا
جهت اطلاع بیشتر شما خوانندگان عزیز، اقدام به تهیه جدولی از هر برند نمودم
که در آن محل تولید اکثر مدلهای معروف درج گردیده است. ناگفته نماند که
نام بسیاری از مدلهای عرضهشده در مناطق آزاد کشورمان هم در این جداول ذکر
شده است.
خودروهای تویوتا
نام مدل |
محل تولید |
LAND CRUISER |
ژاپن |
PRADO |
ژاپن |
RAV4 |
ژاپن |
GT 86 |
ژاپن |
FJ CRUISER |
ژاپن |
CAMRY |
استرالیا |
AURION |
استرالیا |
AVALON |
آمریکا |
SEQUOIA |
آمریکا |
YARIS SEDAN |
تایلند |
YARIS HATCHBACK |
تایلند |
COROLLA |
تایوان |
FORTUNER |
اندونزی |
HILUX |
اندونزی |
HIACE |
چین ـ ژاپن |
Toyota Yaris 2015
خودروهای نیسان
نام مدل |
محل تولید |
370 Z |
ژاپن |
370 Z ROADSTAR |
ژاپن |
GT-R |
ژاپن |
JUKE |
ژاپن |
MURANO |
ژاپن |
PATROL |
ژاپن |
X-TRAIL |
ژاپن |
ALTIMA |
آمریکا |
ARMADA |
آمریکا |
MAXIMA |
آمریکا |
PATHFINDER |
آمریکا |
XTERRA |
آمریکا |
QASHQAI |
انگلستان |
PATHFINDER CLASSIC |
اسپانیا |
NAVARA |
تایلند |
PICKUP |
تایلند |
SENTRA |
تایلند |
TIIDA |
تایلند |
SUNNY |
هندوستان |
2014 Nissan Qashqai
خودروهای شورولت
نام مدل |
محل تولید |
CORVETTE |
آمریکا |
TAHOE |
آمریکا |
TRAVERSE |
آمریکا |
SUBURBAN |
آمریکا |
SILVERADO |
آمریکا |
IMPALA |
آمریکا – کانادا |
CAMARO |
کانادا |
CAMARO CONVERTIBLE |
کانادا |
CRUZE |
کره جنوبی |
TRAX |
کره جنوبی |
SONIC |
کره جنوبی |
SPARK |
کره جنوبی |
MALIBU |
کره جنوبی |
CAPTIVA |
کره جنوبی |
2014 Chevy Spark
خودروهای فورد
نام مدل |
محل تولید |
ESCAPE |
آمریکا |
EXPLORER |
آمریکا |
150ـ F |
آمریکا |
MUSTANG |
آمریکا |
MUSTANG CONVERTIBLE |
آمریکا |
TAURUS |
آمریکا |
FLEX |
کانادا |
EDGE |
کانادا |
FOCUS |
آلمان |
ECOSPORT |
هندوستان |
FIGO |
هندوستان |
FUSION |
مکزیک |
2014 Ford Ecosport
خودروهای GMC
نام مدل |
محل تولید |
ACADIA |
آمریکا |
TERRIAN |
آمریکا |
YUKON |
آمریکا |
SIERRA 1500 |
کانادا |
GMC Sierra Crew Cab 4WD
خودروهای لینکلن
نام مدل |
محل تولید |
NAVIGATOR |
آمریکا |
MKC |
آمریکا |
MKS |
آمریکا |
MKT |
کانادا |
MKX |
کانادا |
MKZ |
مکزیک |
2014 Lincoln MKZ Hybrid Sedan Hybrid
خودروهای کرایسلر
نام مدل |
محل تولید |
200 |
آمریکا |
300 C |
کانادا – مکزیک |
2014 Chrysler 300C
خودروهای دوج – رم
نام مدل |
محل تولید |
DART |
آمریکا |
VIPER |
آمریکا |
DURANGO |
آمریکا |
RAM 1500 |
آمریکا |
CHALLENGER |
کانادا |
CHARGER |
کانادا- مکزیک |
2015 Dodge Charger SRT Hellcat
خودروهای فولکس واگن
نام مدل |
محل تولید |
GOLF |
آلمان |
TIGUAN |
آلمان |
PASSAT CC |
آلمان |
SCIROCCO |
آلمان |
PASSAT |
آمریکا |
BEETLE |
مکزیک |
JETTA |
مکزیک |
TOUAREG |
اسلواکی |
EOS |
پرتقال |
POLO SEDAN |
هندوستان |
2015-VolksWagen Beetle Convertible
خودروهای رنو
نام مدل |
محل تولید |
FLUENCE |
کره جنوبی |
KOLEOS |
کره جنوبی |
SAFRANE |
کره جنوبی |
MEGANE |
اسپانیا |
DUSTER |
رومانی |
SANDERO |
رومانی |
Renault Fluence
در خاتمه میخواهم این نکته را خدمتتان عرض کنم که اکثریت خودروهای هیوندای
و کیا عرضه شده در بازار امارات، از مبدأ کره به این کشور صادر شدهاند،
بهجز هیوندای i10 و i20، که هر دو در کشور هندوستان تولید میشوند. نکته
جالب در مورد هوندا سیویک و آکورد مدل 2014 این است که هر دوی آنها تولید
آمریکا هستند ولی هوندا آکورد مدل 2015 عرضه شده در این بازار، ساخت چین
میباشد. مشابه این مسئله را در مورد تویوتا یاریس هاچ بک هم شاهدیم که مدل
2014 آن ساخت ژاپن بوده ولی مدل 2015 یا بهاصطلاح اتاق جدیدش، در تایلند
تولید شده است. این موضوع بهخودیخود، نشان دهنده رشد کیفیت و بهرهوری در
کارخانههای خودروسازی موجود در کشورهای در حال توسعه است و نیز اهمیت
روزافزون آنها در بازارهای صادراتی.