این نسخهٔ Z06 از کوروت استینگری C7 است که بهعنوان خودروی عضلانی سال 2014 تاپ گیر انتخاب شده است. Z06 کد درونی شورولت برای مشخص کردن کوروتی است که شامل آپگریدهای قابلتوجهی از هر لحاظ برای حصول عملکرد بهتر از مدل پایه است. همانند نسل قبلی کوروت، Z06 به معنای ارتقای قابل توجه پیشرانه، ترمزها، تایرهای بهتر و… است.
خوب یا بد؟
خوب است. خیلی خوب! مهندسان شورولت، بجای اینکه – طبق روال گذشتهٔZ06 –
فقط نسخهای تازه نفس از C7 عرضه کنند، ZR1 قبلی را به عنوان محک برای این
محصول جدید استفاده کردهاند. در نتیجه این خودرو فقط کمی از مدل قدیمی آن
بهتر نیست، بلکه در کلاس کاملاً متفاوتی جای میگیرد.
بیایید با موتور شروع کنیم. بلوک این موتور با همانند آن در موتور LT1
مشترک است اما بقیه قطعات در این موتور 6.2 لیتری LT4 جدید اند؛ شامل یک
سوپرشارژر – برای بهبود پاسخگویی پدال گاز – که کمی کوچکتر است اما چرخش
آن 25 درصد از ZR1 سریعتر میباشد. حداکثر قدرت 650 اسب بخار و حداکثر
گشتاور آن 881 نیوتن متر اندازهگیری شده است. یعنی تقریباً 200 اسب بخار و
271 نیوتن متر گشتاور بیشتر از مدل پایه C7.
در مورد شاسی اوضاع چگونه است؟
چیزهای زیادی برای عشق ورزیدن در اینجا هم به چشم میخورد. برای انتقال هرچه بهتر قدرت، زیر Z06، لاستیکهای میشلن پایلوت سوپر اسپرت 19 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب نصب شده است. بدین ترتیب جلو و عقب خودرو به ترتیب 56 و 80 میلیمتر پهنتر شدهاند و ارتفاع آن بسیار پایین به نظر میآید. چیزی که به این ویژگی، قوت میبخشد، لوازم آئرودینامیکی هستند که شامل اسپلیتر جلو، دریچه بزرگتر روی کاپوت و اسپویلر عقب میشود. ترمزها نیز از نوع برمبو فولادی هستند.
چه گزینه هایی قابل انتخاب است؟
Z06 با سه سطح متفاوت از آئرودینامیک عرضه میشود. سطح 1 شامل یک پکیج آئرودینامیک اختیاری است. سطح 2 علاوه بر آن از فیبر کربن برای همه قطعات آئرودینامیکی شامل اسپویلر عقب بزرگتر و بالچههای جلویی بهره میبرد. پس از آن مدل فول یعنی پکیج Z07 قرار دارد که از بالچههای بزرگتر و اسپویلر عقب قابل تنظیم بهره میبرد. در کنار اینها، Z07 همچنین شامل پکیج ترمزهای کربن سرامیکی و لاستیکهای تقریباً بدون آج اسپرت مسابقهای میباشد.
رانندگی با آن چه حسی دارد؟
همانقدر که مدل پایه C7 یک دنیا بهتر از C6 احساس میشود، Z06 نیز احساس چنین بهبود عظیمی را نسبت به مدل پایه C7 به شما میدهد. سرعتی که شما میتوانید در پیست به آن دست بیابید باورنکردنی است. در قسمتی از پیست Road Atlanta جایی نسبتاً مستقیم و بدون پیچخوردگی در دسترس است که آنجا با مدل پایه C7 میتوانید به بیش از 225 کیلومتر بر ساعت برسید. با Z06 میتوانید به بیش از 250 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنید در حالی که هنوز هم زمان قابلتوجهی برای ترمز کردن تا رسیدن به پیچ دارید.
آیا از پورشه، فراری یا مک لارن بهتر است؟
منصفانه است بگوییم Z06 قابلیت درهم شکستن هر چیزی پایینتر از 918، P1 و لافراری را دارد. این ترکیب قدرت بیرحمانه، شاسی محکم – با همهٔ تکنولوژی هوشمندانه بکار گرفته در آن که با شما همکاری میکند – و ترمزهای عظیم در یکجا بینظیر است؛ و این نه فقط در پیست که در جاده هم به همین اندازه لذتبخش است. گیربکسهای 8 سرعتهٔ اتوماتیک که شتاب صفر تا صد کیلومتر 2.95 ثانیهای را برایتان به ارمغان میآورد و 7 سرعتهٔ دستی که حاصل آن شتاب 3.2 ثانیهای است در دسترساند.
من نیز یکی بخرم؟
با توجه به این که قیمت آن از 78,000$ برای مدل پایه Z06و تا کمی بیش از 100,000$ برای مدل Z07 فول متغیر است، این خودرو مقرون به صرفهترین خودروی سوپر اسپرت سال 2015 است و همین نیز دلیل فروش خوب آن تا به حال است. اگر قصد دارید برای سال 2016 ثبتنام کنید، پیشنهاد ما این است که همین الآن این کار را بکنید.