هنوز زمان زیادی از ارائه نخستین روش برای اسکن کردن اشیاء یا انسان به صورت سه‌بعدی نمی‌گذرد و هنوز یک تکنولوژی نوپا به حساب می‌آید. اما شرکت مایکروسافت با معرفی یک روش بسیار ساده و موثر گامی بزرگ در این راه برداشته است.



اسکن سه بعدی پیش از این نیز ممکن بود. اما چالش اصلی در این زمینه برای مهندسان و طراحان هرچه سریع‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر کردن آن است. امری که به نظر می‌رسد سرانجام توسط این غول نرم‌افزاری دنیا یعنی مایکروسافت میسر شده است.

این هفته در مرکز تحقیقاتی TechFest مایکروسافت، متخصصان نرم‌افزاری این شرکت از چندین روش نوین برای اسکن سه‌بعدی افراد یا اشیاء در هر شکل یا اندازه‌ای رونمایی کردند. او لازم به ذکر است که انجام این کار در هر روش بسیار سریع و آسان صورت می‌پذیرد.

در حالی که تصویر برداری و اسکن سه‌بعدی تنها یکی از هزاران زمینه‌ای است که تیم تحقیقاتی 800 نفره مایکروسافت بر روی آن کار می‌کنند. مایکروسافت سهم عظیمی از بودجه و توان خود را به عنوان یک تحقیق مهم و بخشی قابل توجه از نمایش عمومی این شرکت در نمایشگاه های علمی و تخصصی بر روی آن سرمایه گذاری کرده است.

به گفته پیتر لی (peter lee) سرپرست تمامی آزمایشگاه های مایکروسافت در ایالات متحده «داشتن چندین پروژه در یک زمان، حتی اگر یک میدان رقابتی را نیز در خود شرکت به وجود آورد، یکی از سنت های قدیمی مایکروسافت به حساب می‌آید».

در حال حاضر بسیاری از کاربران نیاز چندان مبرمی به اسکن سه‌بعدی در زندگی خود احساس نمی‌کنند اما کارایی این فناوری در چند سال آینده و در نرم‌افزار های واقعیت افزوده و بازی‌های کامپوتری بسیار به چشم خواهد آمد و به گفته پیتر لی در بسیاری از زمینه‌ها موجب افزایش کارایی پرینترهای سه‌بعدی خواهد شد.


در آزمایشگاه TechFest مایکروسافت سه روش جالب برای اسکن سه‌بعدی بیان شده است، اما محققان این شرکت به دنبال گزینه‌‌هایی بسیار فراتر و بیشتر هستند. یکی از این تکنیک‌ها استفاده از یک نمایشگر سبز کوچک به همراه مجموعه‌ای از دوربین‌های قرار گرفته در یک آرایش خاص و منظم است که منجر به خلق تصاویر بسیار دقیقی می‌شود.

دو روش دیگر نیز خروجی مناسبی را ارائه می‌کنند در حالی که در آنها از ابزار های ساده‌تری استفاده می‌شود.

مثلا در روش اول از دوربین تشخیص عمق ( Depth-sensing) موجود در کینکت مایکروسافت و یک نرم‌افزار ویندوز فونی استفاده می‌شود. پس از تهیه تصاویر مورد نیاز با حرکت دادن کینکت در اطراف شخص یا شی مورد نظر تصویر سه‌بعدی آن ساخته خواهد شد و باید گفت که از کیفیت خوبی نیز برخوردار خواهد بود.

پیتر لی می‌گوید که مایکروسافت قطعا در آینده ویژگی‌های اینچنینی بسیاری را در نسخه بعدی بسته توسعه نرم‌افزاری و کینکت خواهد گنجاند چرا که روش اسکن سه بعدی توسط کینکت را بسیار جذاب و کاربردی می‌داند.

وی در پایان چنین گفت که «ما انچه را که مشتریانمان انجام خواهند داد خواهیم دید» که به احتمال زیاد به ارائه یک روش آسان و کاربردی برای خلق رندرهای سه‌بعدی توسط کاربران عادی اشاره دارد.


منبع : زومیت