در حالی که اندروید و iOS نزدیک به ۹۱ درصد از بازار جهانی تبلت را به خود اختصاص دادهاند، ویندوز با گامهای بلند مسیر پیشرفت را طی میکند. براساس گزارشهای تازه، ویندوز توانسته نفوذ قابل قبولی را در دنیای تبلتها داشته باشد و ظاهرا کاربران نسبت به این سیستمعامل چراغ سبز نشان دادهاند.
در گزارشی از بازار جهانی سیستم عامل تبلتها، به پیشرفت روز افزون دو برنده اصلی این رقابت در طول ماههای گذشته اشاره شده است. اندروید با افزایش سهم بازار خود، از ۳۴ درصد به ۴۳ درصد بیشترین پیشرفت را داشته است. ویندوز نیز که در سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ هیچ سهمی از بازار نداشت، اکنون ۷.۵ درصد از بازار جهانی را در اختیار گرفته است.
نکته قابل توجه این گزارش، سیر نزولی اپل از بازار جهانی تبلت است؛ iOS که در سال گذشته ۶۳٪ از این بازار را در اختیار خود داشت، اکنون با کاهش استقبالی قابل توجه مواجه شده و محبوبیتش به رقم ۴۸٪ تنزل یافته است. با این حال فروش اپل چندان هم بد نبوده است؛ چرا که این کمپانی در سه ماهه اول امسال، بیش از ۱۹ میلیون آیپد فروخته که تقریباً دو برابر بازه زمانی مشابه در سال گذشته میباشد. اندروید نیز در سال گذشته ۶.۵ میلیون دستگاه فروخته که با پیشرفتی فوقالعاده چشمگیر، این میزان را به بیش از ۱۷ میلیون دستگاه در سه ماهه گذشته رسانده است.
طبق این گزارش، ویندوز نیز در طول این مدت ۳ میلیون دستگاه تبلت فروخته که با توجه به عرضه محدود تبلتهای ویندوزی، این آمار چندان هم ناامیدکننده نیست. در شرایطی که مایکروسافت خبر از اضافه نمودن ۲۵ فروشگاه جدید برای عرضه سرفیس پرو در دو ماه آینده داده است، میتوان همچنان به ادامه سیر صعودی پیشرفت این سیستم عامل در بازار تبلتها امیدوار بود. از طرفی پیشرفت ویندوز به معنی کاهش سهم اندروید و iOS از بازار جهانی تبلت است. با این حال تا قبل از بررسی دقیق دادههای جدید توسط تحلیلگران، نمیتوان برداشت صحیحی از آینده این بازار داشت.