Porsche Egger-Lohner C.2 Phaeton P1



کمتر کسی می‌تواند تصور کند که دکتر فردیناند پورشه، در 116 سال پیش اولین خودروی خود را با یک موتور الکتریکی در خیابان‌های وین به حرکت درآورده است. اما موزه پورشه در اشتوتگارت به این خودرو دست یافته و آن را به نمایش گذاشته است.


در سال 1898، پورشه مهندس 23 ساله‌ای بود که برای شرکت در مسابقات درشکه‌های الکتریکی، این وسیله را طراحی و ساخت. نام این درشکه Egger-Lohner C.2 Phaeton ملقب به P1 بود. در حالی که 130 کیلوگرم وزن داشت و موتور آن نیز 3 کیلووات معادل 5 اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. برای انتقال نیرو از یک کنترلر 12 سرعته استفاده می‌شد و چیزی به اسم پدال گاز وجود نداشت. نهایت سرعت این درشکه، 35 کیلومتر بر ساعت بود و با باتری‌های ابتدایی آن زمان، می‌توانست با یک بار شارژ تا مسافت 80 کیلومتر را بپیماید.

porsche p1 artists rendering
در مسابقاتی که در سال 1899 برگزار شد، این خودرو همراه با سه مسافر پیروز شد در حالی که فاصله آن با نزدیک‌ترین رقیب، 18 دقیقه بود و حتی نیمی از شرکت کنندگان نتوانستند حتی طول 28 کیلومتری مسابقه را طی و به خط پایان برسند.


حدود یک دهه پیش، طراحی این خودرو آن قدر نوه پورشه و مدیر فعلی پورشه و گروه فولکس واگن را تحت تأثیر قرار داد که دستور ساخت یک کپی از این خودرو را صادر کرد.