Nissan Qashqai Design Sketch



داستان طراحی نیسان قشقایی از زبان سرپرست بخش طراحی، شیرو ناکامورا و مدیر ارشد طراحی داریل اسکرایوِن می‌تواند شنیدنی باشد؛ کسانی که در تمام مراحل طراحی این خودرو در استودیوی طراحی اروپایی نیسان در بریتانیا، درگیر این پروژه بوده‌اند.




کانسپت

تغییر و بهینه‌سازی خودرویی که نزدیک به ۲ میلیون مشتری و هوادار دارد، کار ساده‌ای نیست. با این‌حال، تحت رهبری شیرو ناکامورا، استودیوی طراحی اروپایی نیسان در بریتانیا، به سرعت، سه مؤلفه پایه برای قشقایی جدید تعریف کرد.

شیرو ناکامورا می‌گوید:

ایده‌ی اولیه، سه لایه داشت. چالاکی، هوشمندی و کنترل، سه عنصری بودند که در تمام قسمت‌های طراحی مدّنظر قرار داده شدند. خودرویی که می‌بینید نتیجه صرف چند سال کار بی‌وقفه است. ما با یک طراحی جدید، زمینه موفقیت نسل اول قشقایی را فراهم کردیم و اکنون قشقایی، به عنوان سرآمد کراس‌آور در کمپانی نیسان است.

طراحی

قشقایی جدید، ویژگی‌های زیادی از خانواده کراس‌آورهای نیسان به ارث برده و نمایی جسورانه و اسپورت دارد؛ و در همین حال، ظاهری جدید و هیجان‌انگیز دارد.

Nissan Qashqai Profile Design

Nissan Qashqai Profile Design

یکی از مؤلفه‌های طراحی قشقایی، نسبت بین اندازه‌ی چرخ‌ها و دیگر ابعاد بدنه است. داریل اسکرایون، مدیر ارشد طراحی نیسان در اروپا می‌گوید:

می‌خواستیم که با استفاده از کمان دایره‌های چرخ‌ها بر قدرت و اعتماد‌به‌نفس خودرو، تأکید داشته باشیم. با استفاده از خط پنجره طولانی‌تر، این امکان فراهم شد که جرم بیشتری در اطراف چرخ‌ها قرار گیرد. ما از وسط بدنه به عنوان اتصال چهارگوشه‌ی آن استفاده کردیم و در نتیجه، شکلی به‌دست آمد که شرایط کاملاً ورزشی و مسابقه‌ای داشت. چنین طراحی بر اساس ابعاد چرخ‌ها، قدرت و ایمنی بیشتری را در یک خودرو نشان می‌دهد و نشان از یک حالت غرور و اعتماد‌ به نفس در درون خودرو دارد.

نسبت بین قسمت‌های بالا و پایین کاپوت، یکی دیگر از چالش‌های زمان‌بر تیم طراحی نیسان بوده است. داریل اسکرایون در این‌ باره توضیح می‌دهد که:

تفاوت چندانی بین دو قسمت بالا و پایین وجود ندارد، با این‌حال، پیچیدگی‌های بدنه در قسمت پایین، بیشتر درنظر گرفته شده است.

به‌عنوان مثال اگر سپر عقب را درنظر بگیرید، در نسل اول قشقایی، شکلی بسیار ساده داشته، امّا در نسل جدید، از طراحی بهتر و ضربه‌گیرتری استفاده شده است. در این مدل، سعی شده تا عناصر ایمنی، احساس آسایش بهتری ایجاد کنند.

تایسوکه ناکامورا اضافه می‌کند:

ماه روح بیشتری به طراحی بدنه داده ایم. حرکات بیشتری در سطوح دیده می‌شود و حجم‌ها به صورت روشن‌تر تعریف شده‌اند.

هدف این‌بوده که قشقایی جدید، شکلی مدرن‌تر داشته باشد و من نیز اطمینان دارم که به این هدف دست‌ یافته‌ایم. وقتی از جلو به خودرو نگاه می‌کنید، می‌توانید تباین دینامیکی احجام  را در مواردی مانند طرح‌های برجسته چراغ‌ها و جلوپنجره، درک کنید. جلوپنجره V شکل در محل اتصال به بدنه، باعث یک حرکت دینامیکی شده و در تضاد با دینامیک طراحی کلی بدنه قرار دارد.

عناصر دیگری مانند «خط سقف»، همان‌طور که داریل اسکرایون می‌گوید، دوباره به صورت کامل طراحی شده‌اند:

قشقایی جدید، دارای یک سقف «تیز» تری نسبت به نسل اول است. ارتفاع این سقف در عقب خودرو، کاهش می‌یابد و ما نیز به برای هم‌پوشانی، خط سقف را طولانی‌تر درنظر گرفته‌ایم. این کار باعث می‌شود تا حسّ سرعت و مسابقه در خودرو تقویت شده و نمای دینامیک بیشتری برای قشقایی جدید، ایجاد شود.

طراحی هوشمندانه

Nissan Qashqai front end design

Nissan Qashqai front end design

با بکارگیری تمام تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های در دسترس در مراحل اولیه طراحی،  تیم طراحی NDE این فرصت را داشته‌اند که تمام عناصر کلیدی را در طراحی این خودرو لحاظ کنند. تایسوکه ناکامورا توضیح می‌دهد:

تکنولوژی، هیچ‌گونه شکل و فرم خاصی ندارد. برای بیان تکنولوژی در قالب طراحی بیرونی خودرو، ما با چالشی بزرگ روبرو بوده‌ایم. درک افراد مختلف از «تکنولوژی» متفاوت است و سؤال اینجاست که چگونه این مفاهیم را در طراحی جای دهیم.

Nissan Qashqai rear end design

Nissan Qashqai rear end design

کلید این مشکل، استفاده از تکنولوژی از همان مراحل اولیه است. داریل اسکرایون می‌گوید:

چراغ‌های LED یکی از مثال‌های خوبِ استفاده از تکنولوژی در طراحی‌های ما برای قشقایی جدید است. ما از اول هم می‌خواستیم از همین پلتفرم برای روشنایی استفاده کنیم. ولی انتظار نداشتیم  که این کار ما، باعث ایجاد یک نمای هوشمندانه و تکنولوژیک برای خودرو شود. بر این اساس، قاب‌های چراغ‌ها را نیز به صورت کامل، دوباره طراحی کردیم. این قسمت، یکی از عناصر زیبای طراحی قشقایی جدید با خطوط و اشکال هندسی پیچیده است.

Nissan Qashqai Front Three Quarter View

Nissan Qashqai Front Three Quarter View

همچنین تیم طراحی ناکامورا، سعی داشته‌اند که با استفاده از تجهیزاتی که بیشتر در خودروهای گران‌قیمت و لوکس پیدا می‌شود، حسّ سواری در قشقایی را ارتقا دهند. بر این اساس، از همان اوایل طراحی، استفاده از این تجهیزات، پیش‌بینی شد. در این رابطه، داریل اسکرایون می‌گوید:

استفاده از عناصری مانند طرح کروم دور پنحره‌ها، از گام‌های نخست طراحی جدید بودند. ایجاد یک طرح شاهکار، به این سادگی‌ها نیست. جزئیات، تأثیر زیادی در حس بهتر رانندگی دارند. به‌عنوان مثال نگاهی به جاهای خالی در پنل‌ها و همچنین جاهایی که سه پنل در کنار هم از سه جنس مختلف هستند، داشته باشید. طراحی و ساخت این قسمت‌ها، زمان زیادی گرفته تا تکمیل شود؛ امّا در مقابل تأثیری که در جلوه‌ی خودرو ایجاد می‌کند، ارزشش را دارد.

Nissan Qashqai Profile View

Nissan Qashqai Profile View

یکی از نواحی  ویژه در طراحی بدنه که وقت زیادی از تیم طراحی را به خود اختصاص داده، طرح «کلامشل» برای بازشدن در کاپوت است؛ یک طراحی پیجیده که تیم طراحی نیسان را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. در این زمینه داریل اسکرایون اشاره می‌کند که:

طراحی پنل‌های کاپوت کلامشل، کاملاً سه‌بعدی است و برای ساخت دقیق آن، وقت زیادی لازم است. می‌توانستیم کار خودمان را راحت کنیم و از یک کاپوت صاف با طراحی ساده استفاده کنیم؛ ولی این چیزی نبود که احساس یک سواری بهتر را منتقل کند. قبول دارم که کار بسیار سختی بر روی دوش طراحان قرار گرفت، امّا نتیجه‌ی کار، باورنکردنی بود.

Nissan Qashqai Dashboard

Nissan Qashqai Dashboard

طراحی مبتنی بر «کنترل»

کنترل، یکی از مؤلفه‌هایی است که در تمامی عناصر طراحی قشقایی جدید حضور دارد. از طراحی کابین متمرکز بر روی نیازهای راننده و همچنین موقعیت صندلی‌ها گرفته تا طراحی بدنه، همه‌ی قسمت‌های خودرو، دست به دست هم داده تا احساس کنترل و آسودگی‌خاطر را برای راننده و سرنشینان ایجاد کنند. تایسوکه ناکامورا توضیح می‌دهد:

ایجاد احساس امنیت از طریق طراحی، کار مشکلی بود و باز هم تیم طراحی با چالش‌های زیادی مواجه گردید. ما از اول هم می‌دانستیم که باید اندازه چرخ‌ها را افزایش دهیم؛ زیرا طراحی یک خودرو با چرخ‌های بزرگتر، بر عملکرد رانندگی بهتر و حسّ امنیت بیشتر پشت فرمان، تأکید خواهد داشت. تیم طراحی از شروع کار، به این سمت کشیده شد.

در نتیجه قشقایی جدید، به صورت استاندارد از چرخ‌های ۱۹ اینچی استفاده می‌کند. به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر بر شخصیت خودروی جدید، جزئیات کلیدی مانند چراغ‌های عقب و جلو، توسط تیم طراحی، به صورت موشکافانه بررسی شد. همان طور که داریل اسکرایون می‌گوید:

قصد ما این بود که در هر شرایط روشنایی روز و شب و هوای ابری، قشقایی جدید، از دور، مشخص باشد. در چراغ‌های عقب از طرح بومرنگ استفاده شده است؛ طرحی که به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی طراحی‌های جدید نیسان شناخته می‌شود و قدرت روشنایی مناسبی در جهت خودش دارد. با وجود تعداد زیاد رقبا در این عرصه، باید هم به فکر یک عنصر قوی در طراحی بیرونی خودرو باشیم؛ چیزی که بتواند هم در شب و هم در روز، بدرخشد.

Nissan Qashqai Interior Design

Nissan Qashqai Interior Design

ایجاد حس امنیت و کنترل در داخل کابین، یکی دیگر از اولویت‌های طراحی قشقایی جدید بوده است. تایسوکه ناکامورا در این باره توضیح می‌دهد که:

پنل اصلی ابزارها، ساختمان کلی طراحی جدید را تشکیل می‌دهد. این طراحی، به صورت مجازی، عرض کابین را بزرگتر جلوه داده و جریانی پیوسته با درها ایجاد می‌کند. در همین‌حال، یک محل متمرکز برای تمام ابزارهای مهم  رانندگی است و باعث می‌شود که تمامی سرنشینان در خودرو، احساس امنیت کنند. برای آسودگی خاطر بیشتر، قسمت پایین داشبورد، پنل‌هایی برای قرارگیری زانوها در یک حالت راحت، درنظر گرفته شده است.