طبق اخبار جدیدی که از شرق‌آسیا به گوش می‌رسد، اپل در حال برنامه‌ریزی است تا سال 2013 را به سالی پرخاطره تبدیل کند.





گفته می‌شود اپل می‌خواهد در ژوئن سال جدید میلادی،iPhone S 5 را به همراه یک تلفن بزرگ‌تر که از آن با نام iPhone Math یاد می‌شود، رونمایی کند و برای کریسمس، آی‌فون جدید دیگری را معرفی نماید.

مشخص نیست که iPhone Math یک اشتباه در ترجمه از زبان چینی به انگلیسی است یا نامی موقتی برای محصولی در دست توسعه، ولی هر چه که هست با سنت نامگذاری ساده محصولات اپل همخوانی ندارد. «چاینا تایمز» می‌نویسد که آی‌فون Math از نمایشگری با قطر 4.8 اینچ و دوربین 8 مگاپیکسلی برخوردار خواهد بود و در نیمه 2013 (اواخر خرداد یا اوایل تیر) به همراه آی‌فون S5که آن هم دارای دوربین 8 مگاپیکسلی است معرفی خواهد شد.

 گفته می‌شود یک به روز‌رسانی برای خانواده آی‌فون نیز در آخر سال میلادی از راه می‌رسد که از جزئیات آن تنها به دوربین 12‌مگاپیکسلی اشاره شده. هرچند گزارش «چاینا تایمز» به جزئیاتی در باره زنجیره تامین و تولید اشاره می‌کند ولی باور اینکه اپل یک آی‌فون بزرگ‌تر معرفی کرده و آی‌فون کوچک‌تر را هم در بازه شش ماهه نونوار کند، سخت است.

 این اولین باری نیست که شایعات به آی‌فون 4.8 اینچی اشاره می‌کنند. پیش از این هم «پیتر میسک» که از تحلیلگران این صنعت است نیز اشاره کرده بود که اپل در این سال آی‌فونی جدید با نمایشگر 4.8 اینچی را معرفی خواهد کرد ولی او همین هفته گذشته اشاره کرد که اثر جدیدی از این محصول ندیده.

در عین حال که برخی رسانه‌ها به معرفی آیفون بزرگ‌تر اشاره کرده‌اند، «وال استریت ژورنال» و «بلومبرگ» داستان معرفی آی‌فون ارزان‌تر و کوچکتر را دامن می زنند. کدام یک به‌حقیقت خواهد پیوست؟ در این لحظه پیش‌بینی واقعا سخت است.

نکته اینجاست که افزایش اندازه نمایشگر در صورتی که به تغییر نسبت آن هم بینجامد، مشکلات جدیدی را پیش روی توسعه دهندگان خواهد گذاشت و آنها باید نسخه‌های جدیدی برای نرم‌افزارهای خود معرفی کنند؛ مشکلی که بعید است اپل بخواهد به این زودی، دوباره آنها را با آن مواجه کند.

 اگر از علت نشت اینگونه خبرها به بیرون از زنجیره تامین و تولید سوال می‌کنید، باید گفت به نظر می‌رسد شکنندگی سهام اپل در چند وقت اخیر که بر سهام شرکا نیز اثر می‌گذارد، تامین‌کنندگان کمپانی در شرق آسیا را بر آن داشته تا آستین بالا بزنند و بازار را از اینکه اپل مشغول نوآری است مطمئن کنند.

اپل حتی در بدترین شرایط هم عادت نداشته که اخبار محصولاتش را به بیرون درز دهد. از سوی دیگر، افشای خبری مشابه از طریق چند منبع مختلف می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که واقعا محصولی جدید در راه است. باید گفت کسب و کار آی‌فون پول‌سازترین محصول اپل هم آماده چنین تغییری هست.