اسکلت خارجی دوو 


علاوه بر ساخت یک روبات انسان‌نما، می‌توان یک روبات را با انسان ترکیب کرد که نتیجه‌ی آن استفاده از یک اسکلت فلزی خارجی با قابلیت کاربری توسط یک انسان است که توانایی‌هایی فراتر آنچه که یک فرد بالغ قادر به انجام آن است را در اختیار فرد قرار می‌دهد. تولید چنین روبات‌هایی کاری است که هم‌‌اکنون برخی کمپانی‌ها چون دارپا و کمپانی کره‌ای دوو در حال انجام آن هستند.




کمپانی دوو در حال آزمایش اسکلت‌خارجی است که خود توسعه داده است. این اسکلت خارجی امکان حمل بارهایی به وزن 30 کیلوگرم را در اختیار افراد قرار می‌دهد بدون اینکه وزن این بار توسط فردی که با پوشیدن اسکلت فلزی آن را حمل می‌کند، احساس شود. یکی از بهترین قابلیت‌های این اسکلت، عدم انتقال فشار و وزن حاصل از برداشتن قطعات سنگین به فردی است که آن را برداشته است، از این‌رو کاربر قادر است تا با چالاکی و بدون تحمل فشاری از جانب این اسکلت به کار خود ادامه دهد.

هنوز این اسکلت خارجی برای عرضه و تولید بصورت انبوه آماده نیست، چراکه با استفاده از این اسکلت نمی‌توان روی سطوح لغزنده حرکاتی سریع با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا به انجام رساند که در کار عمر باتری ۳ ساعته‌ی این اسکلت، آن را به گزینه‌ی خوبی برای استفاده در محیط‌های صنعتی بدل نکرده است. در حال حاضر دوو در حال آزمایش این محصول بوده و در نظر دارد تا این اسکلت را برای حمل بارهایی تا ۱۰۰ کیلوگرم آماده کند. در صورتی که این روبات برای استفاده در صنایع با قابلیت‌های عنوان شده عرضه شود، روند انجام کارها بسیار سریع‌تر انجام خواهد شد.