http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014-dodge-durango_rt.jpg


ارتقای طراحی برای مدل ۲۰۱۴، فضای بزرگ در داخل کابین، پیشرانه سرسخت همی (Hemi V8) تکنولوژی‌های ساده و مفید، طراحی ارگونومیک مناسب و شاسی چابک مبتنی بر سیستم دیفرانسیل عقب، همگی از دلایلی هستند که می‌توانند مشتریان را به طرف دورانگو جذب کنند.



در کلاس خودروهایی که پُر از مینی‌ون‌ها با ظاهر خودروهای آفرود است، دوج حسّ متفاوتی ایجاد می‌کند. با وجود اشتراک پلتفرم با جیپ گرند چروکی، دورانگو بیشتر از آن که یک خودروی آفرود باشد، شرایطی اسپرتی در رانندگی دارد. یک ساختار بسیار سخت که در این مدل به کار رفته، به این معنی است که سیستم تعلیق بیشتر از جبران انحناهای پیچشی، بر روی تناسب دینامیکی خودرو متمرکز است. این موضوع در مورد تمام دورانگوها صدق می‌کند و بهینه‌سازی‌های انجام شده برای ضربه‌گیرها و کمک‌فنرها در مدل R/T تست شده، مزید بر علت شده است.
2014 Dodge Durango R/T RWD

2014 Dodge Durango R/T RWD


کیفیت سواری از سیستم تعلیق صلب دورانگو، تأثیر پذیرفته است؛ ولی بیشتر از همه مربوط به پکیج چرخ و تایر ۲۰ اینچی مورد استفاده در مدل R/T است. لازم به ذکر است که محل تست این خودرو در ایالت میشیگان امریکا بوده است؛ جایی که جاده‌ها استانداردهای پایینی دارند.
2014 Dodge Durango R/T RWD

2014 Dodge Durango R/T RWD


دورانگو در جاده سیستم فرمان آرامش خاصی دارد و برای رانندگی در بزرگراه شرایطی مناسب دارد. ولی در همین حال، می‌توانست در سرعت‌های کم، مانند حرکت در پارکینگ سرعت بیشتری داشته باشد. در هر حال، هر طوری که دورانگو را برانید، این خودرو به همان سمتی می‌رود که شما آن را هدایت می‌کنید و فرمان‌پذیری بالایی دارد. وقتی محور جلو هیچ‌گونه وظیفه رانشی نیز نداشته باشد، مشابه شرایطی که در خودروی تست با دیفرانسیل عقب وجود داشت، فرمان حس کنترل بیشتری نیز پیدا می‌کند.
2014 Dodge Durango R/T RWD

2014 Dodge Durango R/T RWD


در زیر کاپوت، موتور «همی» به همان صورتی است که از آن انتظار می‌رود؛ قدرتمند و پر سر و صدا. برای مدل ۲۰۱۴، موتور V-8 با ۳۶۰ اسب‌بخار قدرت با سیستم گیربکس اتوماتیک 8HP طرح ZF و ۸ سرعته همراه شده است. این نوع گیربکس در مدل‌هایی مانند آئودی A8، ب‌ام‌و سری ۲ و بنتلی مولسان به کار رفته است که البته هر کدام از خودروسازان برنامه‌های مربوط به خود را برای توسعه آن داشته‌اند. کرایسلر نمونه‌های این گیربکس را تحت لیسانس خود می‌سازد و دوج نیز صاحب حق نرم‌افزاری آن شده است. در هر حال، عملکرد سیستم گیربکس مناسب است و دنده‌های موردنظر را به راحتی پیدا می‌کند.
2014 Dodge Durango R/T RWD

2014 Dodge Durango R/T RWD


از دیگر موارد جدید در مدل ۲۰۱۴ از دورانگو، حالت «اکو» در رانندگی است که به صورت پیش‌فرض در ابتدا برای راننده روشن می‌شود. در این حالت، واکنش پدال کم می‌شود و رفتن به دنده بالاتر با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. ولی برخلاف دیگر برنامه‌ها که محیط زیست را در حالت رانندگی مدّنظر قرار می‌دهند، حالت اکو در دورانگو شاید بتواند برای استفاده روزمره نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که آن طور که در خودروی تست مشاهده شد، تغییرات اعمال شده قابل‌لمس نیست. در همین حال وقتی این حالت را در بزرگراه فعال کنید، می‌توانید ببینید که نشان‌دهنده مصرف سوخت حدود ۵ مایل برای هر گالن افت می‌کند. در مسافت ۷۰۰ مایلی که دورانگو تست شده، مصرف سوخت ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از آن مشاهده شده است.

مدل اسپورتی دورانگور R/T مانند سایر خودروهای سری دورانگو از طراحی‌های جدید در جلو و عقب بدنه بهره برده است. در این مدل امکاناتی چون چرخ‌های ۲۰ اینچی، چراغ‌های جلوی زنون و چراغ‌های LED به کار برده شده‌اند. همچنین یک ردیف صندلی دوم 60/40 جمع‌شونده به صورت استاندارد در دورانگو وجود دارند. در مدل‌های اسپورتی امسال، یک غربیلک فرمان جدید به همراه یک نمایشگر اطلاعات مفید و با وضوح بالا در بین عقربه‌ها قرار گرفته‌اند.
2014 Dodge Durango R/T Interior

2014 Dodge Durango R/T Interior


قیمت دورانگو از حدود ۴۰ هزار دلار شروع می‌شود. اگر فکر می‌کنید که این قیمت بالاست، کافی است نگاهی به قیمت شورولت تاهو یا مرسدس‌بنز کلاس GL بیندازید. مدل R/T تست نیز با توجه به آپشن‌های مورد استفاده، به میزان ۳۳۸۵ دلار افزایش قیمت داشته است. استفاده از صندلی‌های «کپتن» برای ردیف وسط (۹۹۵ دلار)، سیستم راهبری Uconnect و رادیوی HD(۴۰۰ دلار)، طراحی برجسته چرخ‌ها (۶۹۵ دلار) از جمله امکانات اضافه شده در خودرو تست بوده‌اند. همچنین یک مجموعه تجهیزات ۹۹۵ دلاری استفاده شده که شامل حسگر باران برای برف‌پاک‌کن‌ها، نوربالای خودکار و سیستم فرمان مورب تلسکوپی هوشمند می‌شود. بنابراین، دورانگوی تست شده، کاملاً برای استفاده روزمره خانوادگی آماده بوده است. البته خط تولید دورانگو از قیمت‌های پایین‌تر از این شروع می‌شود. تریم SXT با دیفرانسیل عقب دارای قیمت اولیه ۳۰۹۹۰ دلار است. تریم سیتادل (Citadel) نیز وجود دارد که با تمامی امکانات، قیمتش به بالای ۵۵ هزار دلار می‌رسد. اضافه کردن دیفرانسیل چهارچرخ‌متحرک برای مدلی، هزینه‌ای برابر ۲۴۰۰ دلار خواهد داشت.

دورانگو اگرچه همچنان ظاهر زمختی دارد، ولی در کلاس خود، یکی از خودروهای پیشرو محسوب می‌شود و با فضای کابین راحت، سواری آرام و دلپذیری را فراهم می‌کند.

مشخصات:
  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۶ یا ۷ سرنشین، ۵ در واگن.
  • قیمت مدل تست: ۴۳۶۷۵ دلار (قیمت پایه: ۴۰۲۹۰ دلار)
  • نوع موتور: pushrod 16-valve V-8، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۵۶۵۴ سی‌سی.
  • قدرت: ۳۶۰ اسب بخار در ۵۱۵۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۵۲۸/۸ نیوتن‌متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۳/۰۴ متر.
  • طول ماشین: ۵/۱۱ متر.
  • عرض: ۲/۱۷ متر.
  • ارتفاع: ۱/۸ متر.
  • وزن کلی: ۲۳۵۹ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۱/۳ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۹ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۱۹۱/۵ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۵/۴۷ متر.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۶/۸ لیتر در شهر و ۱۰/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.