http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Porsche-2014.jpg


در حالی که خودروسازان روز به روز بر تکنولوژی‌ها و امکانات مدل‌های کنونی و جدیدشان می‌افزایند، رضایت مشتریان ممکن است به همین نسبت اضافه نشود؛ چیزی که در نتایج مطالعه جدید جی‌. دی‌. پاور در مورد عملکرد، کارایی و طراحی اتومبیل‌ها (APEAL) در سال ۲۰۱۴ مشخص شده است. مطالعه APEAL اکنون در نوزدهمین سال خود قرار دارد و به عنوان یک مرجع در مورد جذابیت مدل‌های جدید برای مشتریان در صنعت خودرو شناخته شده است. در این تحقیق، صاحبان خودرو در ۷۷ زمینه مختلف به خودروهای جدید خود امتیاز داده‌اند که مجموع این امتیازات در مقیاس ۱۰۰۰ امتیازی APEAL بیان شده است.



این مطالعه نشان می‌دهد که مدل‌های جدید و یا با طراحی بازنگری شده دارای امتیاز APEAL بیشتری نسبت به مدل‌های با سابقه هستند (۸۰۵ در مقابل ۷۹۱ امتیاز). در همین حال، باید اشاره کرد که خودروهای جدید و با طراحی بازنگری شده در زمینه‌هایی مانند مصرف سوخت و کیفیت طراحی داخل کابین نسبت به مدل‌های با سابقه رضایتمندی بیشتری دارد و تفاوت این دو نوع خودرو در مواردی مانند مفید بودن کنترل‌ها و کاربری سیستم راهبری، تشخیص صدا و دیگر تکنولوژی‌ها ناچیز بوده است.

2014 J.D. Power APEAL Study
رنه استیفنز، معاون اتومبیل‌های امریکایی جی‌. دی. پاور می‌گوید:

خودروسازان معمولاُ برای جذابیت و با طراوت جلوه دادن محصولاتشان به قابلیت‌های و تکنولوژی‌های جدید روی می‌آورند؛ امّا در همین حال، طراحی یک سیستم ساده که مشتریان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، امری چالشی خواهد بود. مدل‌های جدیدی که در صنعت خودرو ارائه شده‌اند، توانسته‌اند تأثیرگذاری بیشتری بر مشتریان از لحاظ ظاهر و کیفیت سواری نسبت به مدل‌های با سابقه داشته باشند. از طریق در مطالعه کیفیت اولیه خودروهای ۲۰۱۴ می‌بینیم که افراد در برخورد با استفاده از این قابلیت‌ها احساس راحتی نکرده‌اند. برای حل این مشکل در مدل‌های جدید، خودروسازان مجبورند که سیستم‌هایی غیرجذاب طراحی کنند که استفاده از آنها ساده و راحت باشد.

امتیاز کلی APEAL در سال ۲۰۱۴ به صورت متوسط ۷۹۴ بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳ یک امتیاز کاهش نشان می‌دهد. مصرف بهینه سوخت تنها زمینه‌ای بوده که نسبت به سال گذشته رشد داشته و ۶ امتیاز صعود کرده است و البته بیشتر به افزایش متوسط ۳ درصدی قیمت سوخت در طول دوره مطالعه نسبت به سال ۲۰۱۳ برمیگردد. گزارش متوسط مصرف سوخت توسط صاحبان خودرو نیز از ۲۴/۵ مایل برای هر گالون در سال ۲۰۱۳ بهبود پیدا کرده و به ۲۵ مایل برای هر گالون (۹/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) رسیده است. استیفنز می‌گوید:

علی‌رغم بهینه‌سازی‌های انجام شده در سال جاری، مصرف سوخت همچنان پایین‌ترین زمینه امتیازی صاحبان خودرو را با اختلاف زیاد به خود اختصاص داده است. عوامل زیادی در عملکرد مصرف سوخت تأثیرگذارند؛ ولی یک عامل مهم نحوه هماهنگی موتور و انتقال قدرت توسط خودروساز است. خودروسازان می‌بایست تعادل مناسبی بین انتظارات مشتریان از مصرف سوخت و اثرگذاری بر روی تجربه رانندگی شامل اسب‌بخار و عملکرد گیربکس برقرار کنند که البته کار ساده‌ای نیست. مشتریان همیشه مایل به از دست دادن این ویژگی‌ها نیستند.

2014 J.D. Power APEAL Study
نکات برجسته مطالعه APEAL سال ۲۰۱۴

  • پورشه برای دهمین سال پیاپی بالاترین امتیاز APEAL برای یک برند را از آنِ خود کرده است.
  • هیوندای در بین برندهای غیر پرمیوم جایگاه نخست را دارد؛ رتبه‌ای که در مطالعه کیفیت اولیه خودروهای ۲۰۱۴ نیز داشت.
  • دوج و پورشه، هر دو برندهایی بوده‌اند بیشتری عنوان نخست کلاس‌های مختلف خودرو از لحاظ امتیاز APEAL به خود اختصاص داده‌اند؛ دوج با مدل‌های چلنجر، چارجر و دارت و پورشه با 911، باکستر و کاین.
  • آئودی، فورد، مرسدس‌بنز و نیسان، آن دسته از برندهایی بوده‌اند که صاحب عنوان نخست در دو کلاس خودرویی شده‌اند. آئودی با مدل‌های A8 و Q5، فورد با مدل‌های F-150 LD و F-250/F-350 سوپر دیوتی، مرسدس‌بنز با کلاس‌های CLS و S و نیسان با مدل‌های روگ و کوئست.
  • ب‌ام‌و سری 4، جی‌ام‌سی یوکون، هوندا ریجلاین، هیوندای اکسنت، کیا سول، لندروور رنج‌روور، مزدا 6، مینی‌ کانتری‌من، تویوتا های‌لندر و فولکس‌واگن GTI از دیگر مدل‌هایی بوده‌اند که موفق به کسب عنوان شده‌اند.

2014 J.D. Power APEAL Study
مطالعه عملکرد، کارایی و طراحی اتومبیل‌ها (APEAL) رضایتمندی از مالکیت و رانندگی با یک مدل خودروی جدید را ارزیابی می‌کند. نتایج این مطالعه توسط بسیاری از خودروسازان جهان برای طراحی و توسعه مدل‌های جذاب و تأمین‌کننده نیازهای مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعه APEAL سال ۲۰۱۴ بر مبنای اطلاعات ۸۶ هزار خریدار جدید بین ماه‌های فوریه و می ۲۰۱۴ پس از ۹۰ روز مالکلیت صورت گرفته است. این تحقیق در واقع مکمّل مطالعه کیفیت اولیه است که بر مشکلات تجربه شده در سه ماه اول مالکیت تمرکز می‌کند.