http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014-hyundai-santa-fe-sport-front-three-quarter-turn.jpg


هیوندای، در سال 2013، نسل سوم کراس آور محبوب خود، یعنی سانتافه را با دو مدل متفاوت، با نام‌های SPORT و Grand SantaFe معرفی کرد.
در ادامه به بررسی کامل نسخهٔ اسپرت آن می‌پردازیم که از چندی پیش به کشورمان وارد شده است.



نگاهی اجمالی

سانتافه جدید تفاوت‌های زیادی با مدل قبلی خود دارد. هیوندای بیشتر در این مدل سعی کرده است کم و کاستی‌های نمونهٔ قبلی را جبران کند و توانسته است به‌خوبی نیاز مشتریان را پاسخ دهد.

2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport


مدل سانتافهٔ اسپرت که یک کراس آور سایز متوسط به‌حساب می‌آید و هم اندازهٔ مدل پیشین است و با گنجایش 5 سرنشین ارائه شده است. نمونهٔ دیگر سانتافه که گرند سانتافه نام دارد، دارای ابعاد بزرگ‌تر و فاصلهٔ محورهای طولانی‌تر و ظرفیت 6 یا 7 نفر ارائه شده است. همان‌طور که می‌دانید مدل ix55 وراکروز چندی پیش از گردونهٔ تولیدات هیوندای حذف شد و مدل گرند سانتافه در خط تولید SUV فول سایز هیوندای با نام ix45 قرار گرفت و این مدل جایگزین برادر بزرگ‌تر خود، یعنی وراکروز گردید.
2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport


حداقل قیمت سانتافه اسپرت 2014 از 25.825 دلار شروع می‌شود که با اضافه کردن سیستم چهار چرخ متحرک و آپشن های دیگر، قیمت فول آن به 37.000 دلار خواهد رسید. سانتافه در بازار رقبایی چون شورولت Equinox، فورد Escape، جی‌ام‌سی Terrain، هوندا CR-V، مزدا CX-5، نیسان Rogue، سوبارو Forester، تویوتا RAV4 و فولکس‌واگن Tiguan را در برابر خود می بیند که البته نه‌تنها از لحاظ قیمت بلکه در بسیاری از موارد دیگر برتری با هیوندای سانتافه است.
2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport

درباره خودرو تست ما

خودرویی که من در این تست سوار شدم سانتافهٔ اسپرت 2014 با موتور توربو 2.0 لیتری دیفرانسیل جلو است. همچنین، برچسب قیمت 31.525 دلار بر روی آن خورده است.

2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport


قیمت مازاد این مدل نسبت به مدل پایه به خاطر موتور ارتقا یافته با توربوشارژ فوق‌العاده و لیست آپشن‌های بلند بالایی است که در ادامه به‌مرور آن‌ها می‌پردازیم.

ظاهر و طراحی

هیوندای تا قبل از سال 2013 سبک طراحی خود را با نام “Fluidic Sculpture” یا مجسمهٔ سیال معرفی کرده بود؛ اما در سال 2013 زبان طراحی خاصی را برای خود معرفی کرد و یک ذوزنقه متقاطع را برای جلوپنجرهٔ خودروهایش در نظر گرفت که آن را “Storm Edge” یا “طوفان لبه” نامید. در حال حاضر هم در مدل‌های مختلف هیوندای این سبک کاملاً مشهود است. در این سبک خطوط تیز و شکسته، برخلاف سبک گذشته که محصولات هیوندای را ظریف و فمینیستی نشان می‌داد؛ محصولات این برند را خشن و اسپرت نشان می‌دهند و رقبا را به چالشی جدی فرا می‌خوانند. البته به گفتهٔ بسیاری از منتقدان، این عمل نوعی کپی‌برداری از محصولات فورد است. به عنوان مثال، جلوپنجره سانتافه شباهت زیادی با فورد اِج دارد. خطوط برجسته بغل خودرو و رکاب‌ها، آینه‌های تاشو زیبا، چراغ‌های تهاجمی‌تر، جلوپنجرهٔ مشبک، سپر اسپرت که مه شکن‌های بزرگ در آن جای گرفته‌اند، همگی ظاهر خودرو را زیبا و باوقار جلوه می‌دهند و حس ثبات و قدرت خودرو را به‌خوبی القاء می‌کنند.
هیوندای برای این مدل یک رنگ سفارشی و خاص به نام “کابو برنز” در نظر گرفته است که ترکیبی از قهوه‌ای و خاکستری می‌باشد که در صورت انتخاب رنگ کابو برنز، تریم داخلی باید بژ رنگ باشد و داشبورد هم نهایتاً با چوب مصنوعی طلایی‌رنگ مزیّن می‌شود.


درمجموع، سانتافهٔ جدید از نظر طراحی، زیبا، اسپرت و جوان‌پسند است.

راحتی و حمل‌ونقل

هنگام نشستن در سانتافهٔ اسپرت جدید، به‌وضوح می‌توانید کیفیت قابل قبول مواد بکار رفته در کابین را حس کنید. پوشش صندلی‌ها از چرم است و با نام YES Essentials® شناخته می‌شوند که بوگیر، ضد عرق و با خاصیت آنتی استاتیک مقاوم در برابر گرد و غبار نیز می‌باشد، صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن هستند و صندلی راننده نیز در 12 حالت حافظه قابل تنظیم است. فرمان نیز به صورت تلسکوپی می‌باشد و به‌راحتی قابل تنظیم است.

2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport Interior


صندلی‌های عقب نیز جادار و راحت هستند و فضای پای زیادی برای سرنشینان عقب فراهم آورده است. یکی از ویژگی‌های خوبی که به صورت استاندارد در مدل سانتافهٔ اسپرت وجود دارد پرده آفتاب‌گیر عقب و شیشه‌های ضد اشعه UV است که بسیار مفید بوده و چشم را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت می‌کند.
2014 Hyundai Santa fe Sport Interior

2014 Hyundai Santa fe Sport Interior


هیوندای در این مدل هم برای حجم صندوق عقب دست‌ودل‌باز بوده که به هیچ عنوان با کمبود جا مواجه نخواهید شد؛ با این حال، اگر باز هم به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، صندلی‌های ردیف کاملاً خوابیده و هم تراز با کف صندوق می‌شوند که فضای بار را دو چندان می‌کند.

درمجموع، سانتافهٔ جدید، ضمن اسپرت بودن، راحت و کاربردی است.

کنترل و تجهیزات کابین

کنترل تجهیزات بسیار راحت است، یعنی همه چیز سر جای خودش آن‌طور که باید باشد قرار دارد و استفاده از امکانات داخل کابین و سایز دکمه‌های پرکاربرد نیز راحت انجام می‌شود. با باز کردن درب، سانتافه با صدایی خاص، به راننده خوش‌آمد می‌گوید و دکمهٔ استارت موتور حتی در شب به‌راحتی قابل مشاهده است و با نور آبی تیره نمایان است.

2014 Hyundai Santa fe Sport Interior

2014 Hyundai Santa fe Sport Interior


آپشن های این خودرو عبارت‌اند از: گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، تهویه مطبوع و کنترل دو قسمتی اتوماتیک هوای کابین، دوربین دید عقب، آینه وسط با محدودکننده اتوماتیک نور و قطب‌نما، سیستم صوتی اینفینیتی با 10 اسپیکر با صدای فراگیر، هندزفری بلوتوث، پورت ipod، AUX، USB، سیستم ناوبری با یک صفحه نمایش بزرگ 8 اینچی لمسی در کنار دکمه‌های بزرگ و حساس به لمس، کنترل‌های مجازی و واقعی که توابع نرم‌افزاری و ویژگی‌های مختلف سانتافه را به عهده دارند مانند دریافت سیگنال حسگرهای موجود در بدنه، تشخیص وضعیت راه و… همگی به نحو احسن ایفای نقش می‌کنند. هیوندای، قابلیتی برای خودرو گذاشته است که راننده می‌تواند با مرکز سرویس خود از راه دور ارتباط کامپیوتری برقرار کند و پردازشات خودکار انجام شود. نام این سیستم Blue Link است که با فعال کردن این اشتراک امکان استفاده از ویژگی‌هایی مانند هشدار برخورد به صورت خودکار، کمک اضطراری SOS و دسترسی به خودرو از راه دور وجود دارد. این سیستم به مدت یک سال اشتراک رایگان برای سانتافه در دسترس است. با این سیستم همچنین می‌توان، کنترل سرعت، کنترل مسیرهای عبوری، هشدارهای مرزی و بسیاری امور دیگر را به صورت دقیق کنترل نمود. فرمان چرمی تلسکوپی گرم شونده، کروز کنترل، سقف پانوراما، دکمهٔ استارت استاپ موتور، چراغ‌های اتوماتیک جلو زنون، چراغ‌های LED جلو و عقب، گرم‌کن آینه‌های جانبی، سیستم تشخیص نقطهٔ کور، اسپویلر عقب، اگزوز دوقلو کرومی، شیشه جلو مجهز به تکنولوژی اتوماتیک ضدیخ، چرخ‌های 19 اینچی آلومینیومی و کف‌پوش‌های داخلی نیز از دیگر آپشن های سانتافهٔ اسپرت است.

ایمنی

علاوه بر امور امنیتی که با سیستم Blue Link می‌توان لحاظ نمود، سیستم‌های دیگری نیز امنیت راننده و خودرو را افزایش داده‌اند. ورود بدون کلید و کنترل از راه دور با آلارم هشدار، هفت عدد ایربگ، دوربین دید عقب، سنسور پارک، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) به منظور پایداری بیشتر و جلوگیری از سرخوردن، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیکی ترمز نیروی (EBD) و یک سیستم تشخیص نقاط کور به منظور جلوگیری از حوادث وجود دارند که فراتر از نیاز شما به امور رانندگی توجه می‌کنند. با این حال اگر یک حادثه رخ دهد نباید زیاد نگران باشید چراکه سانتافهٔ اسپرت، در برابر ضربه به سرنشینان بسیار مقاوم بوده و در تست‌های تصادف انجام شده توسط ترافیک بزرگراه اداره ملی ایمنی (NHTSA)، بالاترین رتبه را به دست آورده است، یعنی 5 ستارهٔ کامل ایمنی. همچنین در تست موسسه بیمهٔ ایمنی بزرگراه آمریکا (IIHS)، با بالاترین امتیاز در تمام آزمون‌های صورت گرفته سربلند بیرون آمده است. پس از نظر ایمنی هم می‌توانید روی سانتافهٔ اسپرت جدید حساب باز کنید.

2014 Hyundai Santa fe Sport

زیر کاپوت

هیوندای برای مدل سانتافهٔ اسپرت دو موتور را در نظر گرفته است. یک موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری با قدرت 190 اسب بخار و یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ 2.0 لیتری به قدرت 264 اسب بخار و 365 نیوتن‌متر گشتاور در دسترس است که من ترجیح دادم موتور پرقدرت‌تر 2.0T را انتخاب کنم، چراکه 74 اسب بخار بیشتر از موتور 2.4 لیتری تولید می‌کند، سبک‌تر از آن است و جالب‌تر از همه اینکه این قدرت و گشتاور بالا را در دور پایین‌تر نسبت به موتور 2.4 لیتری به دست می‌آورد. البته برای مدل‌های گرند سانتافه، موتورهای شش سیلندر 3.3 لیتری با قدرت 276 و 290 اسب بخار نیز قابل سفارش است.

2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport


خب، وقت حرکت کردن است. قدرت این خودرو از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در قدم اول سیستم کنترل کشش فعال بر روی مونیتور فعال می‌شود که باعث می‌شود با آرامش هرچه تمام‌تر خودرو به حرکت درآید و عمل بکسوات را محدود می‌کند. رساندن گشتاور به‌موقع موتور به گیربکس کاملاً مشهود است که در دور پایین شتاب و قدرت کافی و قابل قبول را به خودرو می‌دهد. مصرف سوخت این خودرو هم در شهر 11.4 لیتر، در اتوبان 8.2 لیتر و به صورت میانگین 10 لیتر در 100 کیلومتر می‌باشد. همچنین سانتافهٔ اسپرت مجهز به سیستم ECO Active است که باعث بهبود بهره‌وری سوخت می‌شود که از این نظر هم در میان رقبا بهتر عمل کرده است.
2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport

برداشت نهایی رانندگی

سانتافهٔ اسپرت سه حالت رانندگی راحت، عادی، اسپرت دارد، ولی تمایز بین حالت اسپرت و دو حالت دیگر کم و ناچیز بود. درمجموع، عملکرد این خودرو حین رانندگی، بسیار نرم و رضایت‌بخش است ولی در مقابل نام اسپرتی که به دوش می‌کشد، آن‌چنان که باید باشد نیست؛ یعنی رانندگی با این خودرو حتی با فشردن دکمهٔ اسپرت حالتی متعادل دارد. منظور از متعادل، قدرت و شتاب کم نیست، فقط فرمان پذیری و سیستم تعلیق در حالت اسپرت باید سفت و مسابقه‌ای به نظر برسد ولی این‌گونه نیست و آن‌طور که باید لایق نام اسپرت باشد نظرتان را جلب نمی‌کند. مهندسان هیوندای باید در مورد فرمان پذیری و سیستم تعلیق سانتافه، در حالت اسپرت، تجدیدنظر کنند تا اسپرت بودن را به‌درستی به راننده القا کند. با این حال، نسبت به نسل پیشین خود بهبود زیادی را در هندلینگ و مانور پذیری به خود دیده است اما از حق نگذریم، در دو حالت دیگر رانندگی بسیار رضایت‌بخش است.

2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport


از بحث تعلیق و فرمان پذیری که بگذریم، در قطب مخالف این طیف، موتور توربوشارژ این خودرو قرار دارد که بی‌شک جزء بهترین‌هاست و چه از نظر قدرت، شتاب و سرعت کاملاً نظرتان را جلب می‌کند و در بحث قوای محرکه به‌خوبی سانتافه را لایق بر دوش کشیدن واژه اسپرت می‌دارد. همه چیز به‌درستی و آنجا که باید، صورت می‌گیرد. انتقال نیرو نیز به‌خوبی انجام می‌شود، گیربکس اتوماتیک بسیار روان و سریع، واکنش نشان می‌دهد.
2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport


سیستم‌ها و سنسورهای مختلف که وضعیت جاده را بررسی می‌کنند مانند ترمز خودکار در سرازیری‌ها نیز به‌درستی ایفای نقش می‌کنند. کیفیت سواری در شهر و بزرگراه و در جاده‌های ناهموار و خاکی نیز کاملاً رضایت‌بخش است، ترمزها قوی هستند و به‌خوبی کار می‌کنند و سیستم تعلیق بسیار نرم و بی سروصدا عمل می‌کند. از آنجا که خودروی ما محرکه جلو است، تست‌های سخت آفرود را از سر راهش کنار زدیم و به جاده‌هایی با ناهمواری‌های در حد معمول اکتفا کردیم که واقعاً به نرمی و سهولت از آن‌ها عبور می‌کرد.
2014 Hyundai Santa fe Sport

2014 Hyundai Santa fe Sport

نتیجهٔ نهایی

هیوندای سانتافه اسپرت خودرویی شیک، جادار، ایمن، قوی و چابک است که با وجود قیمت مناسب در برابر رقبا، هر خریداری را جذب خودش می‌کند. اگر شما نیز تمایل به خرید این خودرو را دارید، پیشنهاد ما به شما انتخاب موتور 2.0 لیتری توربو است که واقعاً قدرت و چابکی لازم را داشته و نیازتان را بیش از پیش رفع می‌کند.

جوانب مثبت و منفی

مثبت

  • موتور توربوشارژ پرقدرت با عملکرد فوق‌العاده
  • فضای پای زیاد جلو، عقب و محفظه بار صندوق
  • طراحی خارجی و داخلی ساده، شیک و جذاب
  • ایمنی چشمگیر – کسب بالاترین رتبه تست تصادف
  • اتصال به Blue Link و خدمات و سرویس‌های آنلاین
  • گارانتی 5 ساله یا 60.000 کیلومتری

منفی

  • احساس فرمان پذیری کم
  • فاقد قابلیت تنظیم ارتفاع برای صندلی مسافر در جلو
  • استفاده از چوب مصنوعی در طراحی داشبورد
  • اسپرت، فقط بخشی از نام خودرو است نه تنظیم سفتی فرمان و تعلیق

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، 5 سرنشین، 5 درب، SUV سایز متوسط.
  • قیمت مدل تست: 31.525 دلار (قیمت مدل پایه: 25825 دلار).
  • نوع موتور: DOHC 16 سوپاپ و چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: 1998 سی‌سی.
  • قدرت: 264 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه.
  • گشتاور: 365 نیوتن‌متر در 1750 تا 3000 دور در دقیقه.
  • گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک – شیفت ترونیک.
  • حجم باک: 66 لیتر.
    ابعاد:
  • فاصله محوری: 2700 میلی‌متر.
  • طول ماشین: 4689 میلی‌متر.
  • عرض: 1880 میلی‌متر.
  • ارتفاع: 1689 میلی‌متر.
  • وزن کلی: 1619 کیلوگرم.
    تست‌های سرعت:
  • صفر تا 96.6 کیلومتر بر ساعت:6.9 ثانیه.
  • صفر تا 160.9 کیلومتر بر ساعت: 16.6 ثانیه.
  • صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت: 30.8 ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: 15.1 ثانیه.
  • سرعت نهایی: 245 کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت: 40 متر.
    مصرف سوخت:
  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: 11.4 لیتر در شهر و 6.6-8.4 لیتر در بزرگراه و 10.8 لیتر در هر 100 کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: 10 لیتر در هر 100 کیلومتر.