http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2014_Chrysler_300C_Rear.jpg


شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در هنگام خرید خودروی موردعلاقه‌تان، علاوه بر مارک و برندش، محل تولید آن نیز برایتان مهم باشد. گرچه این موضوع در گذشته نه‌چندان دور از اهمیت فراوانی برخوردار بود، اما در حال حاضر با توجه جهانی شدن اقتصاد و گسترش فضای کاری و جغرافیایی کمپانی‌ها، رفته‌رفته در حال رنگ باختن است. در این دوران دیگر نمی‌توان با قاطعیت اظهار داشت که تمامی شورولت ها آمریکایی بوده و در دیترویت ساخته و پرداخته شده‌اند و یا تمامی تویوتاها ژاپنی‌اند و ساخته تویوتا سیتی!


امروزه شرکت‌های بزرگ خودروسازی سعی می‌کنند تا آنجا که بتوانند هزینه‌ها را کاهش داده و سود نهایی را افزایش دهند، لذا در پی تحقق این خواسته هیچ ابایی هم از این امر ندارند که کل خطوط تولیدی و یا حتی مراکز طراحی و تحقیقاتی‌شان را هم به کشور ثالثی منتقل کنند. به همین خاطر است که در این سال‌ها، کمپانی تویوتا علاوه بر ژاپن، بخش عمده ای از خودروهایش را در تایلند و اندونزی و تایوان تولید می‌کند و فولکس‌واگن و جنرال موتورز هم بخش عظیمی را در کره جنوبی و چین و مکزیک. جالب اینجاست که این قسم جابه‌جایی در بین خود کشورهای صنعتی هم بسیار زیاد مشاهده می‌شود و این تنها به خاطر رقابت شدیدی است که در دنیای امروز برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و کسب تکنولوژی وجود دارد. چندی پیش خبری را دریکی از سایت‌ها خواندم که در باب سرمایه‌گذاری کلان جنرال موتورز در چین اطلاع‌رسانی می‌کرد – 14 میلیارد دلار در 5 سال آینده و احداث 5 کارخانه جدید – این ارقام شوخی نیست و دستکم معادل یک سال یارانه پرداختی در کشور ماست! این را هم می‌دانیم که غول عظیمی چون جنرال موتورز کمتر بی‌گدار به آب می‌زند! آن‌هم پس از ورشکستگی سال 2008، پس حتماً از بازگشت سود سرمایه‌اش در درازمدت اطمینان حاصل نموده است. در کشورهای در حال توسعه هم روند استقرار غول‌های صنعتی شتاب درخوری یافته است. شاید خیلی از افراد در کشورمان، اهمیت کمی برای صنایع مکزیک قائل باشند و آن را یک خودروساز کاملاً حاشیه ای قلمداد کنند. اما برخلاف عقیده فوق، این مملکت هم‌اکنون به محلی بسیار جذاب جهت سرمایه‌گذاری خودروسازان مشهور دنیا تبدیل شده و به علت هم‌جواری با بازار ثروتمند آمریکا، شرکت‌های زیادی در آن مستقرند از ب.ام.و گرفته تا کیا و فورد و جنرال موتورز و… به برکت فعالیت فزاینده شرکت‌های مذکور، این مملکت لاتین تبار، رتبه چهارمین صادرکننده و نیز هفتمین تولیدکننده خودرو را در جهان از آن خود نموده است.

ناگفته نماند که این میزان از استقرار سرمایه و تکنولوژی درهرجا و مکانی هم صورت نمی‌پذیرد، بلکه مملکت میزبان باید از شرایط حداقلی چون زیرساخت‌های مناسب، شبکه بانکی و ارتباطی مدرن، بنادر پیشرفته و ثبات قانونی و اقتصادی و…هم برخوردار باشد و همچنین ریسک سرمایه در آن بسیار پایین باشد. علاوه بر همه این‌ها، نیروی کارش هم باید تا حدودی آموزش‌دیده، فنی و منضبط باشند. در کمال شگفتی باید گفت که انجام تمامی این امور چندان ربطی هم به دستمزدهای پایین ندارد! نه اینکه این عامل مهم و تأثیرگذار نباشد، بلکه تنها شرط نیست. برای آن‌که بحث را در مورد آیتم دستمزدها به پایان ببرم، توجه شما را به بخشی از مطلبی که الوین و هایدی تافلر از نویسندگان شهیر آمریکایی در رابطه با این موضوع، در کتاب خود «ثروت انقلابی» نگاشته‌اند، جلب می‌کنم.

اگر این مطلب واقعیت داشت، راحت می‌شد پیش‌بینی کرد که ثروت به چه سمتی می‌رود. این امر می‌توانست خبر خوبی برای آفریقا باشد که آماده ارائه ی ذخیره ای بزرگ از ارزان‌ترین نیروی کار است.(هر بار که کارگران آسیایی اتحادیه تشکیل می‌دهند و دستمزدها را بالا می‌برند، آفریقایی‌ها باید از شادی هورا بکشند.) اگر هزینه نیروی کار تنها دلیل نگرانی بود، چرا همه ی آن کارخانه‌هایی که اکنون در چین هستند به آفریقا نرفتند؟

واقعیت این است که حتی در مورد مشاغل فناوری سطح پایین، هزینه نیروی کار به‌ندرت، شاید هم هیچ‌وقت، تنها مبنای تصمیم‌گیری یک شرکت برای جابه‌جایی نیست، جنگ و خشونت بی‌پایان، زیرساخت‌های ناقص، بیداد فساد، تاخت‌وتاز بیماری ایدز و حکومت‌های شرم‌آور آفریقا می‌توانند، فارغ از این که سطح دستمزدها چه قدر پایین باشد، مانع سرمایه‌گذاری جدی در این مناطق شوند.

همان‌طور که مطلع هستید، بخش اعظمی از خودروهای وارداتی به کشورمان از مبدأ امارات و به‌خصوص امیرنشین دوبی روانه بازارهای داخلی می‌شوند، لذا جهت اطلاع بیشتر شما خوانندگان عزیز، اقدام به تهیه جدولی از هر برند نمودم که در آن محل تولید اکثر مدل‌های معروف درج گردیده است. ناگفته نماند که نام بسیاری از مدل‌های عرضه‌شده در مناطق آزاد کشورمان هم در این جداول ذکر شده است.

خودروهای تویوتا

نام مدل محل تولید
LAND CRUISER ژاپن
PRADO ژاپن
RAV4 ژاپن
GT 86 ژاپن
FJ CRUISER ژاپن
CAMRY استرالیا
AURION استرالیا
AVALON آمریکا
SEQUOIA آمریکا
YARIS SEDAN تایلند
YARIS HATCHBACK تایلند
COROLLA تایوان
FORTUNER اندونزی
HILUX اندونزی
HIACE چین ـ ژاپن
Toyota Yaris 2015

Toyota Yaris 2015

خودروهای نیسان

نام مدل محل تولید
370 Z ژاپن
370 Z ROADSTAR ژاپن
GT-R ژاپن
JUKE ژاپن
MURANO ژاپن
PATROL ژاپن
X-TRAIL ژاپن
ALTIMA آمریکا
ARMADA آمریکا
MAXIMA آمریکا
PATHFINDER آمریکا
XTERRA آمریکا
QASHQAI انگلستان
PATHFINDER CLASSIC اسپانیا
NAVARA تایلند
PICKUP تایلند
SENTRA تایلند
TIIDA تایلند
SUNNY هندوستان
2014 Nissan Qashqai

2014 Nissan Qashqai

خودروهای شورولت

نام مدل محل تولید
CORVETTE آمریکا
TAHOE آمریکا
TRAVERSE آمریکا
SUBURBAN آمریکا
SILVERADO آمریکا
IMPALA آمریکا – کانادا
CAMARO کانادا
CAMARO CONVERTIBLE کانادا
CRUZE کره جنوبی
TRAX کره جنوبی
SONIC کره جنوبی
SPARK کره جنوبی
MALIBU کره جنوبی
CAPTIVA کره جنوبی
2014 Chevy Spark

2014 Chevy Spark

خودروهای فورد

نام مدل محل تولید
ESCAPE آمریکا
EXPLORER آمریکا
150ـ F آمریکا
MUSTANG آمریکا
MUSTANG CONVERTIBLE آمریکا
TAURUS آمریکا
FLEX کانادا
EDGE کانادا
FOCUS آلمان
ECOSPORT هندوستان
FIGO هندوستان
FUSION مکزیک
2014 Ford Ecosport

2014 Ford Ecosport

خودروهای GMC

نام مدل محل تولید
ACADIA آمریکا
TERRIAN آمریکا
YUKON آمریکا
SIERRA 1500 کانادا
GMC Sierra Crew Cab 4WD

GMC Sierra Crew Cab 4WD

خودروهای لینکلن

نام مدل محل تولید
NAVIGATOR آمریکا
MKC آمریکا
MKS آمریکا
MKT کانادا
MKX کانادا
MKZ مکزیک
2014 Lincoln MKZ Hybrid Sedan Hybrid

2014 Lincoln MKZ Hybrid Sedan Hybrid

خودروهای کرایسلر

نام مدل محل تولید
200 آمریکا
300 C کانادا – مکزیک
2014 Chrysler 300C

2014 Chrysler 300C

خودروهای دوج – رم

نام مدل محل تولید
DART آمریکا
VIPER آمریکا
DURANGO آمریکا
RAM 1500 آمریکا
CHALLENGER کانادا
CHARGER کانادا- مکزیک
2015 Dodge Charger SRT Hellcat

2015 Dodge Charger SRT Hellcat

خودروهای فولکس واگن

نام مدل محل تولید
GOLF آلمان
TIGUAN آلمان
PASSAT CC آلمان
SCIROCCO آلمان
PASSAT آمریکا
BEETLE مکزیک
JETTA مکزیک
TOUAREG اسلواکی
EOS پرتقال
POLO SEDAN هندوستان
2015-VolksWagen Beetle Convertible

2015-VolksWagen Beetle Convertible

خودروهای رنو

نام مدل محل تولید
FLUENCE کره جنوبی
KOLEOS کره جنوبی
SAFRANE کره جنوبی
MEGANE اسپانیا
DUSTER رومانی
SANDERO رومانی
Renault Fluence

Renault Fluence


در خاتمه می‌خواهم این نکته را خدمتتان عرض کنم که اکثریت خودروهای هیوندای و کیا عرضه شده در بازار امارات، از مبدأ کره به این کشور صادر شده‌اند، به‌جز هیوندای i10 و i20، که هر دو در کشور هندوستان تولید می‌شوند. نکته جالب در مورد هوندا سیویک و آکورد مدل 2014 این است که هر دوی آن‌ها تولید آمریکا هستند ولی هوندا آکورد مدل 2015 عرضه شده در این بازار، ساخت چین می‌باشد. مشابه این مسئله را در مورد تویوتا یاریس هاچ بک هم شاهدیم که مدل 2014 آن ساخت ژاپن بوده ولی مدل 2015 یا به‌اصطلاح اتاق جدیدش، در تایلند تولید شده است. این موضوع به‌خودی‌خود، نشان دهنده رشد کیفیت و بهره‌وری در کارخانه‌های خودروسازی موجود در کشورهای در حال توسعه است و نیز اهمیت روزافزون آن‌ها در بازارهای صادراتی.