پایان سلطه‌ی جعبه‌ی جادو


با استفاده‌ی روزافزون از گجت‌های موبایل، سهم سایر منابع داده‌ای مورد استفاده توسط انسان‌ها روز به روز‌تر کم‌تر می‌شود. پس از پشت سرگذاشتن تلویزیون از نظر تعداد مخاطبان، حال نوبت درآمدهای تبلیغاتی رسیده تا گجت‌های موبایل این درآمدها را به کمک اینترنت از آن خود کنند.




براساس یک تحقیق انجام شده توسط کمپانی مارچِکس که در زمینه‌ی فناوری‌های تبلیغات موبایل فعالیت می‌کند، ۲۶ درصد از مشتریان کمپانی‌هایی که خدمات تلویزیون کابلی ارائه می‌دهند، تنها در پی خرید سرویس اینترنت بدون بهره‌گیری از خدمات شبکه‌های تلویزیونی هستند. ۶۰ درصد از مشتریانی که چنین درخواستی دارند، در نهایت سرویس خود را که تنها شامل اینترنت است، دریافت می‌کنند.

نتیجه‌ی این تحقیق شامل بررسی ۵۰۰ تماس تلفنی است که بصورت تصادفی با استفاده از فناوری بررسی و تحلیل تلفنی مارچکس حاصل شده است. براساس نتیجه‌ی این تحقیق کاربران دیگر تمایلی به پرداخت هزینه برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی ندارند. آمار ۲۶ درصدی کاربرانی که از دریافت خدمات تلویزیون کابلی انصرف داده و فقط درخواست دریافت خدمات اینترنت دارند، گویای حقایق بسیاری است. در واقع یک چهارم از بینندگان تلویزیون دیگر تمایلی به دنبال کردن برنامه‌های تلویزیونی به روش سنتی ندارند.

تنها خواسته‌ی این کاربران داشتن سرویس اینترنت است که از طریق آن می‌توانند انواع ویدئوهای مورد نظر خود را که می‌تواند شامل برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز باشد، دریافت کنند.

از سوی دیگر، براساس داده‌های حاصل از تحقیقات بیزینس‌اینسایدر، حجم عظیم محتوای دیجیتال برای گجت‌های موبایل در آینده جای تلویزیون را در میزان کاربران و همچنین درآمد تبلیغاتی خواهد گرفت.

چن ژائو، مدیر بخش تحلیل انستیتو تحقیقاتی مارچکس، در این خصوص می‌گوید:

بسیار روشن است که مخاطبان خواسته‌های بسیار روشنی از سرویس دهندگان خدمات کابلی دارند و در اولین قدم، آن‌ها در پی دستیابی به یک ارتباط اینترنتی پایدار هستند تا از این طریق بتوانند کانال‌‌ها، برنامه‌ها و ویدئوهای مورد نظر خود را بدون داشتن اشتراک تلویزیون و تماشای برنامه‌های تلویزیونی نظاره کنند.

ظهور سرویس‌هایی چون Netflix منجر به چند دسته شدن کاربران تلویزیون‌های کابلی شده است و این کاربران رفته‌رفته در حال رفتن به سمت استفاده از سرویس‌های آنلاین به جای تماشای برنامه‌های تلویزیونی بصورت سنتی هستند.

  • مشترکان تلویزیون‌های کابلی بین افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، طی سال ۲۰۱۴ کاهشی ۶ درصدی به خود دیده و این گروه سنی در حال حاضر ۷۱ درصد از مخاطبان سرویس‌های تلویزیون کابلی را به خود اختصاص می‌دهند.
  • ۷۱ درصد از کاربران تلویزیون‌های کابلی که در بازه‌ی سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند، از سرویس Netflix نیز استفاده می‌کنند. تعداد این کاربران در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.
  • ۵۸ درصد از مشترکان سرویس‌های تلویزیون کابلی که میانگین سنی ۵۰ تا ۵۹ ساله دارند، از Netflix استفاده می‌کنند. این گروه از کاربران نیز در مقایسه با سال ۲۰۱۳ رشد ۱۹ درصدی داشته‌اند. سال ۲۰۱۳ میلادی تنها ۳۹ درصد از کاربران در این گروه از Netflix استفاده می‌کردند.

اولین بار سال 2011 پیش‌بینی‌های مبنی بر پایان سلطه‌ی تلویزیون‌های سنتی انجام شد. همان سال، Credit Suisse به سرمایه‌گذاران اخطار داد که آمار مشترکان تلویزیون‌های کابلی در آمریکا روند نزولی به خود گرفته است. این کمپانی اعلام کرد که تلویزیون سنتی همچون سال‌های دهه‌ی ۷۰ میلادی رسانه‌ی غالب جامعه نبوده و سرویس‌های دیگری به زودی جایگزین آن خواهند شد.

پس از انتشار گزارش مربوط به کاهش مشترکان سرویس‌های تلویزیون کابلی، توجه بسیاری به این موضوع جلب شد و انتشار آمارها نشان داد که در طولانی مدت تعداد مخاطبان و به طبع آن میزان درآمد این صنعت کاهش خواهد یافت، چراکه رفته‌رفته توجه کاربران به سمت تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و اولترا بوک‌ها جلب می‌شود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که پایان صنعت تلویزیون به همین زودی اتفاق نخواهد افتاد، بلکه این پروسه‌ به آرامی طی شده و بالاخره تلویزیون به پایان خود خواهد رسید.

همانطور که در نمودار زیر نیز می‌بیند، در حال حاضر مخاطبان زمان بیشتری را برای استفاده از محتوای دیجیتال موجود در اینترنت صرف می‌کنند. ضمنا حجم داده‌های دریافتی از این طریق نیز بیشتر است. اما در هر صورت هنوز تلویزیون درآمد بیشتری را از راه تبلیغات به خود اختصاص داده است.

TVInt 1

در گذشته‌های دور نیز با ظهور تلویزیون، رفته‌رفته از مخاطبان رادیو و روزنامه‌ها کاسته شد. اگرچه تعداد کاربران و مشترکان تلویزیون دیگر به اندازه‌ی کمپانی‌هایی چون گوگل، فیس‌بوک و مایکروسافت نیست، اما درآمد حاصل از تبلیغات در تلویزیون، بیشتر از دنیای اینترنت است. بسیاری از افراد هنوز افزایش کاربران محتوای دیجیتال را در دنیای مجازی باور ندارند و علت آن افزایش یکباره‌ی بینندگان تلویزیونی در بازه‌های زمانی کوتاهی همچون برگزاری جام‌های جهانی، المپیک و رویدادهای این چنینی است.

با ترکیب مخاطبان وب موبایل و اینترنت، کاربران این حوزه بسیار بزرگ‌تر از بینندگان تلویزیونی می‌شود. در سال‌های آینده، این خیل عظیم درآمد کلان تبلیغاتی را نیز روانه‌ی جیب کمپانی‌های بزرگ اینترنتی خواهند کرد و اینترنت، تلویزیون را علاوه بر تعداد مخاطبان، در میزان درآمد نیز به رتبه‌ی دوم نزول خواهد داد. معمولا درآمد حاصل از تبلیغات چند سال پس از افزایش مخاطبان یک صنعت به سمت آن روانه‌ می‌شود.

در نمودار زیر می‌توانید میزان سهم هر یک از رسانه‌های پرکاربرد امروزی را ببینید. همانطور که می‌بینید در این نمودار کاربران سرویس‌های موبایل با سرویس‌های آنلاین ترکیب شده و در نتیجه تلویزیون به رتبه‌ی دوم سقوط کرده است.

TVInt 2

باوجود اینکه در حال حاضر تلویزیون از نظر تعداد مخاطبان در جایگاه دوم قرار گرفته، اما بسیاری این صنعت را همچنان پرمخاطب‌ترین رسانه تصور می‌کنند. یکی از دلایل این  جهت‌گیری، تقسیم مخاطبان اینترنت به دو دسته‌ی مخطبان آنلاین و کاربران موبایل است.

TVInt 3

در این بین نمی‌توان نقش گجت‌های موبایل اعم از گوشی‌های‌هوشمند و تبلت‌ها را نادیده گرفت. انقلاب دنیای دیجیتال که از سال ۲۰۰۷ و ظهور گوشی‌های‌هوشمند آغاز شده، نقش انکارناپذیری در استفاده از داده‌های آنلاین دارد. محتوای دیجیتال در فضای آنلاین به زمان بیشتری برای غلبه بر تلویزیون نیاز داشت و نقش گجت‌های موبایل را باید همانند کاتالیزوری در نظر گرفت که رشد این صنعت را سرعتی دو چندان بخشیده است.

TVInt 4

در حال حاضر تلویزیون کابلی در کشورمان بصورت گسترده مورد استفاده قرار ‌نمی‌گیرد و تنها در برخی مناطق قدم‌هایی در این راستا برداشته شده که هنوز بصورت عملی نمی‌توان اثرات آن را در طیف گسترده‌ی مخاطبان مشاهده کرد. نسل‌های سوم و چهارم موبایل نیز به تازگی وارد کشور شده‌اند و عدم گستردگی پوشش شبکه سرویس‌های جدید در کنار هزینه‌ی بالا نیز عامل دیگری است تا کاربران همچنان تمایلی به استفاده از گجت‌های موبایل و سرویس‌های آنلاین برای تماشای محتوای دیجیتال نداشته باشند.