نخستین خبرها پیرامون تلاش شرکت دل (DELL) برای بازخرید سهام خود و تبدیل آن به شرکتی خصوصی به ژانویه گذشته باز می‌گردد و گزارش امروز نشریه وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که این کمپانی تقریباً موفق شده این کار را به انجام برساند و با توجه به سرمایه‌ی 23 میلیارد دلاری که برای خرید سهام خود - که هر یک بین 13.50 تا 13.75 دلار ارزش دارد - صرف کرده، در حال نیل به این مهم است.






اما پرسش بسیاری آن است که دل این 23 میلیارد دلار را از کجا تهیه کرده است؟ آنها برای تامین این پروژه از کانال‌های گوناگونی استفاده کرده‌اند: مایکل دل که خود موسس این کمپانی است 16 درصد از ارزش سهامش را به مبلغ 3.7 میلیارد دلار در این زمینه صرف کرده است؛ ‌از این گذشته 2 میلیارد دلار هم از سرمایه‌گذاری مایکروسافت تامین شده است و شرکت سرمایه گذاری سیلور لیک پارتنرز (Silver Lake Partners) نیز بیش از یک میلیارد دلار در این زمینه می‌پردازد همچنین حساب سرمایه‌گذاری مایکل دل نیز 700 میلیون دیگر را تامین خواهد کرد. به اعتقاد صاحب نظران، 15 میلیارد دلار باقی‌مانده نیز از چهار بانک امریکایی وام گرفته شده است.

جالب اینکه علی‌رغم سرمایه‌گذاری هنگفت مایکروسافت در این زمینه، آنها فاقد هرگونه کرسی در هیئت مدیره بوده یا نمی‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار باشند. در عوض، هدف یاران بیل گیتس از این همکاری «هر چه نزدیک‌تر کردن ارتباط مایکروسافت با تولید‌کنندگان سخت‌افزاری و توسعه‌ی بیش از پیش کاربری سیستم عامل جدید ویندوز هشتشان است».

هنوز چند و چون این اقدام کمپانی دل مشخص نشده و معلوم نیست که آیا آنها قصد دارند اعلامیه رسمی در این باره صادر کنند یا خیر. حتی اگر دل قصد داشته باشند ماهیت شرکت را از سهامی عام به سهامی خاص تغییر وضعیت دهد، هنوز به رای موافق سهامدارن خود نیازمند دارد. در همین حال پیش‌بینی می‌شود، اگر این خصوصی‌سازی با موفقیت روی دهد، می‌تواند گام مثبتی برای بازسازی و نوزایی بازار رایانه‌های شخصی دل باشد که در حال حاضر حال و روز خوبی ندارد. گفتنی است، دل که از سال 1988 میلادی شرکتی با سهامی عام است، مدتها سومین کمپانی بزرگ تولیدکننده‌ی رایانه‌های شخصی بود.


منبع : زومیت