استفاده از اینترنت به خودی خود لطفی ندارد، به همین خاطر استفاده از وب سایت‌کاربردی، برنامه‌های جالب یا افزونه‌های به درد بخور مزیتی است که هیچ کس نمی‌تواند لزوم و ضرورت بهره از آنها را انکار کند. به همین خاطر در این مطلب چندتایی از تازه‌ترین ابزارهای کاربردی وب را برایتان فهرست کرد‌ه‌ایم.




JumpRope

01 jumproاز آنجا که در دنیای امروز، فرایند تعلیم و تربیت بدون رایانه ممکن نیست، بسیاری از معلمان به همین خاطر از این دستگاه نه تنها برای امر آموزش بهره می‌برند، بلکه برای ثبت و اعلان نتایج آزمون‌های بچه‌های (دانش‌آموزان) خود نیز از آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر بیشتر معلمان به استفاده از برنامه‌های صفحه گسترده‌ای چون اکسل روی می‌آورند که گرچه ابزاری همه‌فن حریف است، اما گاه کار کردن با آن حال و حوصله می‌خواهد! سایت JumpRope یکی از بهترین انتخاب‌ها برای معلمان و مدرسان عزیز است. به کمک سرویس رایگان این سایت دبیران می‌توانند نمرات کسب شده دانش‌آموزان خود را به صورت آنلاین و با رویکرد بسیار ساده‌ای مدیریت نمایند.

کار در این سایت مثل هر سایت دیگری با ثبت نام آغاز می‌شود. پس از این مرحله نوبت به ارائه اطلاعاتی پیرامون نام مدرسه، کلاس‌هایی که دارید و نام و مشخصات بچه‌های کلاس می‌رسد. اگر حس تایپ کردن ندارید، می‌توانید از داده‌های موجود در فایل اکسل بهره ببرید. علاوه بر تعیین نحوه‌ی نمره‌دهی به بچه‌ها، می‌توانید متغییرهایی نظیر کار کلاسی، ارائه مقاله و... را نیز برای کلاس خود تعریف نمایید. از این گذشته به دلیل رابط زبانه‌ای سایت، قادرید هر زمان که خواستید بین بخش‌های مختلف آن حرکت کنید.

Facebook Notify+

01 jumproاگر شما هم از آن دسته کاربران معتاد به شبکه‌های اجتماعی خصوصاً فیس‌بوک هستید، و دائماً زبانه‌ی این سایت در گوشه‌ای از پنجره‌ی مرورگرتان باز است تا از تازه‌ترین رویدادها با خبر شوید، متوجه شده‌اید که تا چه حد کارایی‌تان در روز کم شده و وقت گرانبهایتان صرف وب‌گردی در این شبکه می‌شود. از طرف دیگر از آنجا که ترک عادت موجب مرض است، ما راه‌کار بهتری برایتان سراغ داریم. Facebook Notify افزونه‌ی کاربردی بدردبخوری برای مرورگر گوگل کروم است که حتما به کارتان خواهد آمد.

پس از نصب این افزونه دکمه جدیدی در آدرس‌بار مرورگر نمایان می‌شود، و به کمک آن می‌توانید بدون نیاز به باز گذاشتن زبانه‌ای خاص، از تازه‌ترین اعلانات فیس‌بوکی مطلع شوید. و هر بار که خبر تازه‌ای در حساب فیس‌بوک‌تان شود، یک عدد در کنار این دکمه نمایان می‌شود، چیزی شبیه همان شماره‌ انداز تعداد پیامک‌های تازه یا تماس‌های ناموفق که در گوشی‌های هوشمند مرسوم است. با کلیک بر روی این تکمه، پنجره‌ی کوچکی باز می‌شود که می‌توانید بدون رجوع به هیچ کجا در همین کادر از تازه‌ترین اعلانات حساب کاربری خود مطلع شوید.

Scoopinion

03 scoopinionبه جز دوستان، آشنایان، هفته‌نامه‌‌های گوناگون ادبی - فرهنگی – هنری و فیس‌بوک، سرویس‌های زیادی در اینترنت وجود دارند که پیشنهادهایی برای مطالعه ارائه می‌کنند. اما ممکن است هیچ از این موارد نتواند گزینه‌های خوبی را پیش‌روی شما قراردهند، به همین خاطر باید سری به وب سایت Scoopinion بزنید و از خدمات بسیار کارآمد آن استفاده کنیم. این سرویس با درک عادات مطالعاتی، می‌تواند پیشنهاداتی را باب طبع و سلیقه مخاطب خود ارائه نماید.

در میزکارتان در وب سایت Scoopinion با چهار پیشنهاد تازه روبرو هستید، و در صورت مخفی کردن آنها به راحتی به این سرویس می‌فهمانید که هیچ یک از این موارد را دوست ندارید. همچنین فهرستی از محبوب‌ترین مطالب آنلاین نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. نامه‌های الکترونیکی این سرویس دهنده دو بار در هفته برای مشترکین ارسال می شود؛ که حاوی بهترین مقالات هفته و کتاب‌های مناسب شما می‌شود. این سایت همچنین افزونه‌ای مخصوص برای مرورگر گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس دارد که می‌تواند به صورت نامحسوس عادات مطالعاتی شما را رصد کرده و بهترین گزینه‌ها را در اختیارتان قراردهد.

Glassboard

04 glassboardاغلب شبکه‌های اجتماعی مدرن آنچنان تنظیمات حریم خصوصی سفت و سختی دارند که کاربران تنها می‌توانند حلقه‌ی بسته و محدودی از دوستان را تشکیل دهند. اما گاهی کاربران بنا به نیازشان مایلند تا گروه‌های مختلفی را تعریف کرده و اطلاعات خاصی را در هر یک از آنها منتشر کنند؛ اینجاست که برنامه Glassboard به کار می‌آید.

Glassboard برنامه‌ای رایگان برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی (نسخه 2.2 و بالاتر) و اپلی (iOS 5.0) است؛ که به کمک آن می‌توان سایر کاربران این برنامه را اضافه کرده و آنها را در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی نمود. جالب اینکه می‌توانید برای هر گروه نیز محتوای خاصی را منتشر نموده و پیامها، تصاویر، ویدئوها و فایل‌های مختلفی را به اشتراک بگذارید. بدین ترتیب می‌توانید به طور کاملا امن دوستان، اعضای خانواده، همکاران، هم‌کلاسی‌ها و سایر افراد را دسته‌بندی کرده و مطالبی که برای هر دسته مناسب می‌دانید را با آنها به اشتراک بگذارید.

RequestReduce

05 requestreduceیکی از مهمترین عوامل کلیدی در محبوبیت وب سایت‌ها، زمان بارگذاری آنهاست؛ و هر چه این زمان کوتاهتر باشد، کاربران به سادگی بیشتری می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. به همین خاطر است که طراحان وب دائماً به دنبال راه‌کارهای تازه‌ای برای کاهش این زمان هستند. هر چند فراهم آوردن ساز و کارهای این کار می‌تواند اغلب فرایندی پیچیده و وقت‌گیر باشد؛ اما اگر شما هم یک برنامه نویس وب هستید، می‌توانید از RequestReduce کمک گرفته و وب‌سایت خود که مبتنی بر ASP.NET ساخته‌اید را بهینه نمایید.

RequestReduce برنامه‌ی رایگانی است که سرعت بارگذاری سایت‌های اینترنتی که با ASP.NET نوشته شده‌اند را بهبود می‌دهد و می‌تواند به خوبی از سایت‌هایی که با IIS تهیه شده‌اند پشتیبانی نماید. پس از به کارگیری این ابزار در وب‌سایت خود RequestReduce بلافاصله هدرهای سایت را بهبود داده، کش سیستم را بهینه می‌نماید و کدهای JS-CSS را کمینه می‌کند. این ابزار به خوبی می‌تواند با فایل‌هایی که به طور محلی یا از راه دور نگهداری می‌شوند نیز سازگار شود.

اگر شما هم یک وب سایت‌کاربردی، برنامه‌ای جالب یا افزونه‌ای به درد بخور را می‌شناسید که می‌تواند برای دیگر زومیتی‌ها نیز مفید باشد، حتما آن را همین پایین در بخش نظرات معرفی کنید.