تیم تحقیقاتی دانشگاه ییل به سرپرستی «جاستین هارت» و با همکاری «برایان اسکاسلاتی» موفق به طراحی ربات انسان نمای Nico شدند که با کمک نشانه های بصری می تواند چهره و دست های خود را در آینه تشخیص دهد.



حیوانات در برخورد با آینه و مشاهده چهره خود واکنش های یکسانی بروز می دهند و تصور می کنند که حیوان دیگری در مقابل آنها ایستاده است.

  محققان لابراتوار رباتیک دانشگاه ییل موفق به طراحی ربات انسان نمایی شده‌اند که قادر به ردیابی و تشخیص حرکت خود در آینه است.



دومین تست آینه ربات انسان نمای ظرف چند ماه آینده و با توسعه عملکردهای شناختی ربات انجام خواهد شد. در ادامه ربات انتظارات اولیه از مشاهدات خود را فرا می گیرد و از این اطلاعات برای تخمین زدن محل قرار گرفتن سایر اشیاء در اتاق از طریق مشاهده در آینه استفاده می کند.

هدف نهایی محققان، ارتقاء سطح مهارت شناختی ربات و موفقیت در آزمون یادگیری و تغییرات شناختی است که در سال 1970 در خصوص حیوانات انجام شده است.

 این دستاورد یک گام مهم در حوزه هوش مصنوعی محسوب می شود و توسعه این فناوری در آینده می تواند منجر به ارتقاء سیستم حرکتی و قدرت بصری ربات ها و شناخت بهتر محیط پیرامون آنها شود.

 نتایج دستاورد محققان در طراحی ربات Nico ماه گذشته میلادی و همزمان با برگزاری کنفرانس هوش مصنوعی در تورنتو کانادا ارائه شد


منبع : گجت نیوز