در هر محفلی که سخنی از آنتی‌ویروس پیش بیاید همیشه کسانی هستند که می‌گویند که نیازی به آنتی‌ویروس ندارند و خودشان می‌توانند به راحتی امنیت دستگاه خود را تامین کنند. اما این گفته کاملا هم درست نیست! هر قدر هم که شما باهوش یا محتاط باشید باز هم خطر در کمین است و یک آنتی‌ویروس خوب می‌تواند ایمنی شما را افزایش دهد.



هوشمندی شما فقط بخشی از مشکل را حل می‌کند!

بسیاری از مردم و کاربران عادی بر این باورند که شما تنها در صورت دانلود یک فایل مشکوک، اجرای یک برنامه‌ی نامعتبر، بازدید از یک سایت اشتباه یا حتی روشن گذاشتن افزونه جاوا بر روی مرورگرتان به بلای دزدان اطلاعات (Malware ها) و ویروس ها دچار خواهید شد. این تصور تا حدودی درست است اما عوامل مخرب راه‌های دیگری نیز برای ورود به سیستم امن شما سراغ دارند.

شاید برخی از شما درباره نرم‌افزارهای مخربی موسوم به zero-day شنیده باشید که برای ایجاد خرابکاری یا دزدی اطلاعات از طریق مرورگرها به کار می‎روند و از بد ماجرا توسط چند خرابکار واقعی کشف شدند. در حال حاضر راهی برای محافظت در برابر این مشکل وجود ندارد هرچند افراد زیادی سخت در تلاشند تا هرچه زود تر راهی برای رفع این ضعف در نرم‌افزارهای پرکاربرد و مهمی چون گوگل کروم، اینترنت اکسپلورر و فلش پلیر پیدا کنند تا علاوه بر کوتاه کردن دست خرابکاران جایزه‌ای هم بدست آورند.

این به آن معناست که کامپیوتر شما ممکن است حتی با بازدید از سایت هایی هم که اعتماد دارید به انواع ویروس و بدافزار آلوده شوند.

you-need-antivirus-1

یک آنتی‌ویروس آخرین لایه حفاظتی شماست

اگر یک وب‌سایت مخرب سعی کند از یک ضعف یا افزونه نصب شده در مروگر شما استفاده کند، ناگزیر است کی‌لاگر(Keylogger)، تروجان، یک کیت روت (Rootkit) و یا هرنوع عامل مخرب دیگری را نصب کند. این روزها، بدافزارها یکی از مهم‌ترین ابزار مورد استفاده خلافکاران یا شبکه‌های مافیایی برای دزدی اطلاعات یا آسیب رساندن به تجهیزات کامپیوتری هستند.

در حقیقت اگر شخصی سعی در استفاده از یک ضعف zero-day در یکی از نرم‌افزار های مورد استفاده شما، برای نفوذ و رخنه در اطلاعات یا وارد کردن یک عامل مخرب مانند یک بدافزار در کامپیوتر شما داشته باشد، آنتی‌ویروس آخرین راه دفاع از سیستم شما خواهد بود.

you-need-antivirus-2

چرا شما علاقه ای به استفاده از آنتی‌ویروس‌ها ندارید؟

برخی مردم معتقدند که آنتی‌ویروس‌ها سنگین بوده و موجب کندی و کاهش راندمان سیستم می‌شوند. این گفته برای قبل درست بود. نسخه های پیشین Norton و McAfee شاید بیش تر از خود ویروس احتمالی باعث کندی و مشکل برای کامپیوتر می‌شدند. همچنین برای کسب منفعت بیشتر و تشویق به تمدید اشتراک، تعداد زیادی پیام و موارد تبلیغاتی برای کاربران ارسال می‌کردند که واقعا خسته کننده و عذاب آور بودند.

اما کامپیوترهای امروز بسیار سریع تر از قبل شده‌اند و آنتی ویروس‌ها هم بسیار سبک‌تر و کارآمد‌تر گشته‌اند و دیگر خبری از آن کندی و مشکلات پیشین نیست. مثلا آنتی ویروس رایگان Microsoft Security Essentials for Windows 7 که توسط خود مایکروسافت ارائه شده بسیار سبک و در عین حال مناسب است. یا حتی آنتی ویروس پیشفرض ویندوز یعنی Defender on Windows 8 که نه تنها بسیار مطمئن و دقیق است، هیچ تبلیغ یا پیامی هم برای شما ارسال نمی‌کند. به‌ علاوه هر دوی آن‌ها به همراه خود ویندوز و یا به صورت جداگانه قابل بروزرسانی هستند.

آنتی ویروس‌های سبک و بی‌دردسری مانند Microsoft Security Essentials for Windows 7 دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای را برای شما باقی نمی‌گذارند. شما هیچ دلیلی برای عدم استفاده از آن‌ها ندارید.

you-need-antivirus-3

اما شما باید همچنان گوش به زنگ و مراقب باشید

هیچ ضد ویروسی کامل و بی‌نقص نیست و در تست‌های انجام شده هیچ یک از آنتی ویروس‌های موجود موفق به از بین بردن تمامی بدافزارها نشدند. پس حتی با نصب آنتی ویروس هم ممکن است سیستم شما آلوده شود.

در مجموع بهتر است که در دانلود فایل‌ها دقت بیشتری داشته باشید، آنتی ویروس و تمامی نرم‌افزارهای خود را مرتبا به روز کنید، از نرم‌افزارهای دارای ضعف و حفره مانند جاوا دوری کنید ولی به بهانه این اقدامات آنتی ویروس‌ها را فراموش نکنید، چرا که یک آنتی ویروس آخرین لایه و راه برای محافظت از اطلاعات و فایل‌های شماست.


منبع : زومیت