بررسی گوشی Galaxy Note II




با ظهور آیفون که تعریف جدیدی از صفحه نمایش‌های تمام لمسی ارائه می‌داد، اندک اندک قلم‌ها از دنیای گوشی‌های هوشمند کنار رفتند و بسیاری از کاربران دلتنگ آن شدند.

 

سامسونگ به خوبی متوجه این نکته شد و Galaxy Note را عرضه کرد که امکان استفاده از قلم را نیز برای کاربران فراهم آورده و رویکردی ساده را در استفاده از رابط کاربری ارائه می‌داد. Note  از یک صفحه نمایش 5.3 اینچی غول پیکر بهره می‌برد که ایده فوق‌العاده ای برای انجام آسان‌تر کارها حتی با وجود غیراستاندارد بودن رابط و بهینه سازی نشدن آن به شمار می‌رفت. گرچه در نظر گرفتن چنین اندازه‌ای برای گوشی، نوعی قمار محسوب می‌شد، هرچند در زمان عرضه این گوشی اندازه صفحه نمایش‌های گوشی‌های اندرویدی به تدریج بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شد اما بزرگ‌ترین صفحه نمایش موجود تا آن زمان قطری 4.3 اینچی داشت و آیفون هنوز از همان اندازه 3.5 اینچی برای قطر صفحه نمایش بهره می‌گرفت؛ به این ترتیب اندازه 5.3 اینچی صفحه نمایش بسیاری را به شگفتی واداشت. 

 

چه به دلیل مشخصه‌های سخت افزاری عالی، چه به دلیل پشتیبانی و بازاریابی خوب سامسونگ و چه به دلیل اشتیاق کاربران برای استفاده از قابلیت‌های جدید گوشی، محصول غول پیکر کره‌ای ها جایگاه ویژه‌ای برای خودش در بازار دست و پا کرد و تا به حال بیش از ده میلیون مورد از این گوشی فروخته شده است. 

 

و حالا نسل جدید این کهکشانی غول اندام با نام Note II به بازار عرضه شده است و می‌خواهد احساس خانوادگی Note را از غیر جذاب بودن به یک Galaxy S III بزرگ‌تر تبدیل کند. اکنون S Pen قابلیت‌های جدیدی در اختیار شما می‌گذارد، صفحه نمایش 5.5 اینچی گوشی باریک‌تر شده، ضخامت بدنه گوشی کاهش یافته و پردازنده چهار هسته ای و دو گیگابایت RAM هم به آن افزوده شده‌اند. اما آیا این تغییرات منجر به فروش بهتر گوشی خواهند شد؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

 

طراحی

 

صفحه نمایش 5.5 اینچی این روزها دیگر چیز عجیب و غریبی نیست و بر خلاف نسخه اول Note، این بار سامسونگ نیاز به توجیه این مطلب ندارد. قابلیت مکالمه به یکی از جزئی‌ترین قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند امروزی بدل شده است و حالا امکانات چند رسانه‌ای است که در این زمینه حرف نخست را می‌زند. بنابراین برای اغلب کاربران توان گوشی برای پشتیبانی از بازی‌های جدید و همراه داشتن پنجره‌ای قابل حمل رو به دنیا، که تعریفی دقیق از کاربرد صفحه نمایش‌های گوشی‌های هوشمند امروزی است، اهمیت زیادی پیدا کرده است. علیرغم صفحه نمایش بزرگ‌تر، Note 2 وزنی برابر با برادر بزرگ‌ترش دارد اما از پهنای آن کاسته شده است تا بهتر در دست جای گیرد. البته اگر دستان کوچکی داشته باشید هنوز اندازه گوشی برای شما بزرگ است و کار کردن با آن، برای شما سخت خواهد بود؛ از سوی دیگر کاهش ضخامت در  کنار گوشه‌های گرد و انحناهای خاص بدنه که از Galaxy S3 سامسونگ الهام گرفته شده است، کار با آن را نسبت به Note آسان‌تر می‌کنند. شباهت طراحی گوشی به Galaxy S3 بسیار واضح و مشخص است و تنها وجود قلم در گوشه پایین سمت راست Note، که مشخصه بارز و کلیدی برای فروش آن به شمار می‌آید، آن را از همتای کهکشانی خود متمایز می‌کند.

 

 

 

برای ساخت بدنه گوشی از همان پلی کربناتی که در ساخت GS III بهره گرفته شد، استفاده شده و در نسخه‌های رنگی گوشی، طیف‌های رنگی برای بدنه صیقلی در نظر گرفته شده است. صیقلی بودن پلی کربنات استفاده شده، Note II را اندکی لغزنده می‌کند و این‌گونه به نظر می‌رسد که استفاده از بافت در این قسمت، می‌توانسته است انتخاب بهتری باشد. از طراحی یک تکه بدنه هم در اینجا خبری نیست، با برداشتن کاور نازک باتری، اسلات های کارت حافظه و شیار جایگیری سیم کارت و همین طور باتری نمایان می‌شود. تنها به دلیل در اختیار گذاشتن امکان گسترش فضای ذخیره سازی، Note II شایسته بدست آوردن امتیاز کامل این بخش است. 

 

 

نخستین نکته‌ای که پس از در دست گرفتن گوشی برای اولین بار، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد این است که چگونه سامسونگ صفحه نمایشی بزرگ‌تر از Note قبلی را در بدنه‌ای کوچک‌تر جای داده است. این صفحه نمایش تقریبا تمامی فضای کناره جلویی گوشی را اشغال کرده و حاشیه بسیار کوچک‌تری نسبت به قبل در زیر آن که کلید Home در آن تعبیه شده است، دیده می‌شود. این بخش حتی نسبت به GS III هم باریک‌تر است.

 

صفحه نمایش

خبر مهم در مورد صفحه نمایش 5.5 اینچی Note II که از تناسب 16:9 بهره می‌برد، علاوه بر این که بزرگ‌ترین صفحه نمایش به کار گرفته شده تا به امروز در گوشی‌های موبایل است، این است که این صفحه نمایش، بهترین صفحه نمایش  AMOLED است که سامسونگ تا به امروز موفق به تولید آن شده است. این صفحه نمایش با نام HD Super AMOLED معرفی شده است که باید به معنای بهره گیری آن از ماتریس PenTile باشد؛ اما این‌طور نیست. بررسی های میکروسکوپی از صفحه نمایش Note II نشان می‌دهند که خبری از روش عجیب و غریب PenTile ها برای رسیدن به رزولوشن های بالاتر با استفاده از 3/2 زیرپیکسل های ماتریس RGBنیست. آنچه که ما در Note II می‌بینیم، ماتریس RGB خطی هم نیست چرا که زیرپیکسل های آبی به جای حالت موازی، در حالت عمود نسبت به زیرپیکسل های قرمز و سبز قرار دارند و حالا به روش خطی دیگری آراسته شده‌اند. البته در رزولوشن های بالا در این روش PenTile تفاوت زیادی با RGB ندارد اما این بار رنگ‌های سبز و قرمز فوق‌العاده به نظر می‌رسند. به دلیل وجود نوع جدید HD Super AMOLED، رزولوشن 1280x720(267 پیکسل در هر اینچ) در واقع در سطح زیرپیکسل ها نسبت به رزولوشن 1280x800 (285 پیکسل در هر اینچ) برتر است اما با چشمان غیر مسلح نمی‌توانید تفاوت زیادی میان آن‌ها بیابید. 

 

 

 

آنچه که شما می‌توانید ببینید این است که اثری از رنگ‌های سردی که معمولا در Super AMOLED ها می‌توانید ببینید وجود نداشته و در هنگام نمایش رنگ سفید، صفحه نمایش Note II بسیار نزدیک به صفحه نمایش‌هایLCD عمل می‌کند.

 

بسیار مهم‌تر از بحث فتنه انگیز تقابل PenTile در برابر RGB، سطح روشنایی صفحه نمایش Note II افزایش یافته و می‌توان از این حیث آن را بهترین صفحه نمایشی دانست که تا به حال در محصولات سامسونگ به کار گرفته شده است. این مشخصه در کنار بازتاب اندک صفحه نمایش، سبب می‌شود تا خوانایی صفحه نمایش در فضاهای باز به شدت افزایش یافته و تنظیم خودکار نور هم به خوبی کار کند.

 

گذشته از این، زوایای دید وسیع، درخشندگی عالی و رنگ‌های اشباع شده همه همچنان در دسترس هستند و سبب می‌شوند که Note II به بهترین ابزار موجود برای تماشا و لذت بردن از ویدیوها در چنین اندازه‌ای تبدیل شود.

 

S Pen

قلم به خوبی و محکم در جایگاه تعبیه شده ویژه خود قرار گرفته و برای بیرون کشیدن آن باید اندکی به خودتان زحمت دهید. هنگامی که بخواهید از میزتان فاصله بگیرید و قلم را در جای خودش قرار نداده باشید، Note II با صدای بوق کوتاه و نمایش یک پیغام در این مورد به شما هشدار خواهد داد.

 

 

با توجه به باریک‌تر شدن و افزایش درازای S Pen نسبت به قبل، این قلم حالا ارگونومیک تر شده است. کلید تعبیه شده در پایین قلم هم بزرگ‌تر شده و فشردن آن نسبت به Note آسان‌تر است. قلم بر روی Note II هم محکم‌تر احساس شده و نسبت به قلم پیشین که با فشار تا حدی خم می‌شد، بهتر است.

 

رابط و عملکرد

و بالاخره چشممان به جمال jelly Bean در محصولات سامسونگ روشن می‌شود. Note II به همراه جدیدترین نسخه از سیستم عامل محبوب اندروید یعنی Android 4.1.1 Jelly bean که با وجود قابلیت‌هایی چون Google Voice  و Google Now، به سطح جدیدی از عملکرد رسیده است، عرضه می‌شود. نه تنها این، بلکه با وجودProject Butter و در ترکیب با پردازنده چهار هسته‌ای، Jelly Bean با نرخ 60 فریم بر ثانیه و به روانی بر روی این گوشی اجرا می‌شود. صفحه نمایش 5.5 اینچی توسط نرم افزارهای پیش فرض چون گالری و شبکه‌های ویدیویی اجتماعی که دسته بندی‌های مختلف را در سمت چپ و محتویات آن‌ها را در سمت راست صفحه نمایش غول پیکر به نمایش در می‌آورند به خوبی مورد استفاده قرار گرفته و امکان دسترسی سریع‌تر و کار آسان‌تر را فراهم می‌آورد.

 

سامسونگ بر استفاده از سرویس S Voice خودش تاکید دارد اما خوشبختانه Google Voice در Jelly Beanعملکرد بهتری از آن دارد. با این وجود دیگر نیازی به توسعه پرزحمت S Voice  توسط سامسونگ که تنها اندکی تجربه بهتری نسبت به سرویس TellMe در Windows Phone عرضه می کند، نیست. از سویی سامسونگ به شما اجازه می‌دهد که به دلخواه خودتان از مخلوق Google برای جستجوهای صوتی شما بهره بگیرید.

 

تمامی قابلیت‌های galaxy S III که از طبیعت الهام گرفته شده بودند، چون PopUp Play، Smart Stay و یا All Share Cast  همه در Note II هم تعبیه شده‌اند و می‌توانید برای آشنا شدن با جزئیات آن‌ها نگاهی به بررسیS III بیاندازید. ما در اینجا تنها بر روی نرم افزارهایی که به صورت ویژه برای کار با قلم طراحی شده‌اند، تمرکز خواهیم کرد. 

 

S pen و کارآیی

 

علاوه بر بهبودهایی که در نخستین نسخه Note شاهد بودیم، حالا نرم افزار S Note الگوهای بیشتری را برای انتخاب در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همانند Note، بخش Formula امکان نوشتن فرمول‌های پیچیده را به شما می‌دهد و پنجره باز شویی هم نتیجه را از طریق Wolfram Alpha برای شما محاسبه می‌کند.

 

قابلیت تشخیص دست خط هم به لطف قلم متحول شده S Pen که حالا ضخیم‌تر، بلندتر و ارگونومیک تر شده به طرز قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است. با وجود فناوری جدید تقریبا هیچ نوع کندی در هنگام نوشتن بر روی صفحه احساس نخواهید کرد. امکان نوشتن از این طریق در ایمیل‌ها و پیام‌ها وجود داشته و در هر جایی می‌توانید به آسانی کلمات نوشته شده از این طریق را به صورت خودکار به کلمات تبدیل کنید.

 

 

 

 

S Pen ترفندهای جدیدی هم فرا گرفته است که یکی از جذاب‌ترین های آن‌ها Air view نام دارد. Air View پیش نمایش‌هایی از ایمیل‌ها، گالری های تصاویر و ویدیوها با قرار گرفتن قلم بر روی آن‌ها به نمایش در آورده و یا با قرار گرفتن بر روی کلیدی خاص، عملکرد آن را در برچسب کوچکی بر روی صفحه به شما نمایش می‌دهد.

 

در نرم افزار تقویم S Planner، Air View قرار ملا

منبع : جی اس ام